• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

keuringsdatum berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

vlammetje

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2009
Hallo,

Ik ben bezig om op basis van leeftijdscriteria te berekenen wanneer de volgende keuringsdatum is.
Nu ben ik al een eindje op weg maar het laatste stukje krijg ik niet goed en mis daarvoor en even wat ervaring met Excel.

Zie het bijgevoegde bestandje,
Jonger dan 40 jaar dan doet de formule precies wat ik wil met de ALS en EN functie
tussen de 40 en 50 jaar dan gaat het ook nog goed
maar boven de 50 jaar dan laat mijn kennis me in de steek en werkt zowel de combinatie ALS en EN of de ALS en OF combinatie niet zoals ik dat zou willen.

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen zodat ik weer wat wijzer ben geworden :)
Alvast bedankt

Bijlagen

Zet deze eens in E3 en trek dan door

Code:
=ALS(B3<40;C3+$M$3+1;ALS(EN(B3>=40;B3<=50);C3+$M$4+1;ALS(B3>50;C3+$M$5+1)))

OF is vervangen door EN. Daarnaast zijn de + tekens in de formule niet nodig.

Verder zag ik dat je de groter dan/kleiner dan/gelijk aan niet correct had staan. Kleiner dan 40 betekent <40 en niet <=40 :d

Gr
JV

Laatst bewerkt:
Het kan veel simpeler, als je je staatje een beetje aanpast. Dan kun je met de formule =VERT.ZOEKEN(B3;$K$3:$L$6;2;WAAR) in één keer de juiste waarde uitlezen.
Code:
keuring	frequentie in jaren	is in maanden	
0	4	1460	plus 1 dag
40	2	730	plus 1 dag
50	1	365	plus 1 dag
100	0,5

Dat is inderdaad veel simpeler alsook overzichtelijker. Dit is wat Octafish bedoelt

Bijlagen

Het kan veel simpeler, als je je staatje een beetje aanpast. Dan kun je met de formule =VERT.ZOEKEN(B3;$K$3:$L$6;2;WAAR) in één keer de juiste waarde uitlezen.
Code:
keuring	frequentie in jaren	is in maanden	
0	4	1460	plus 1 dag
40	2	730	plus 1 dag
50	1	365	plus 1 dag
100	0,5

:thumb: hartelijk bedankt weer wat wijzer en het doet precies wat ik wil!

Zet deze eens in E3 en trek dan door

Code:
=ALS(B3<40;C3+$M$3+1;ALS(EN(B3>=40;B3<=50);C3+$M$4+1;ALS(B3>50;C3+$M$5+1)))

OF is vervangen door EN. Daarnaast zijn de + tekens in de formule niet nodig.

Verder zag ik dat je de groter dan/kleiner dan/gelijk aan niet correct had staan. Kleiner dan 40 betekent <40 en niet <=40 :d

Gr
JV

Bedankt voor het helpen met de formule, doet precies wat ik bedoelde en weer wat wijzer geworden :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan