keuze juiste mobo, CPU en videokaart

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rings

Gebruiker
Lid geworden
11 feb 2008
ik wil een nieuw systeem samenstellen; het moeilijkst (en belangrijkste) vind ik de keuze en samenhang van mobo, CPU, RAM en videokaart.

Ik zou een pc willen waar ook de laatste nieuwe games op gespeeld kunnen worden, en verder gewoon "all round" is; maar toch niet te duur (500€ max zonder scherm, minder mag :))
Ik laat me overtuigen om AMD te kiezen, in de "lagere" segmenten prijs/kwaliteit toch goed te noemen.

een vriend heeft onlangs de volgende samenstellen gekocht en is hier tevreden over:

mobo: Gigabyte GA-M56S-S3 (50€)
CPU: AMD 6000+ (90€)
RAM: Corsair XMS DDR2 2048MB 800MHz PC6400 (2x1GB) (43€).
Videokaart: Asus EN8600GT (70€).

Dat is dus een mogelijkheid.

ikzelf had eigenlijk het idee om een bordje te kopen dat eventueel de quadcore aankan (socket AM2+), maar er voorlopig een 6000+ of eventueel een Tripplecore in te stoppen, en binnen 2j er een quad in te kunnen stoppen, als het nodig blijkt.

Vandaar dat ik op volgend bordje kwam:
Asus M3A78-EHM/HDMI (78€)
Daarbij dan een Tripplecore AMD 8450+ (108€)
RAM zou ik willen verhogen naar 4GB:
Kingston HyperX 2GB 1066MHz DDR2 (2x2GB) (145€)
Hierbij weet ik niet of het zoveel verschil uitmaakt of ik 1066 dan wel 800 neem...?
Daarbij nog een videokaart van:
Gigabyte GV-RX3650 (67€)
Deze laatste zou goed samenwerken met de interne grafische kaart van het mobo (m.b.v. "Hybrid CrossFireX ") . Maar dan heb ik weer ergens gelezen dat deze samenwerking alleen kan in Windows Vista; en ik wil enkel XP gebruiken.

Vandaar mijn twijfels...
Maak ik het misschien onnodig ingewikkeld en kies ik beter voor een "simpeler" systeem zoals mijn vriend...? Eventueel met een betere videokaart..?
ik raak er niet goed uit.

Niet dat ik een discussie teweeg wil brengen omtrend AMD vs INTEL, maar Intel verslaat op dit moment op alle vlakken de AMD processoren.

Met het systeem wat je hierboven weergeeft, ga je NIET alle games vlekkeloos spelen.

Nog eventjes een toevoeging.

Wil je de nieuwere games spelen, zal je in de buidel moeten. Goedkoop en goed gaan niet samen.

Zoals ik in mijn vorig bericht al aangaf zou ik kiezen voor Intel.
Daarin heb je qua CPU de keuze uit Quad en Dual core. Is je pc speciaal om te gamen, en niet voor multi-tasking moet je kiezen voor een dual core CPU.

Op dit moment zijn er nog maar zeer weinig games die de quad-core technologie ondersteunen. Dit resulteert erin dat een game op een quadcore slechter draaid dan op een dualcore.

Een goed systeem waar je voorlopig mee vooruit kan is het volgende:

15fnh40.jpg

Er zijn natuurlijk snellere processors, echter de E8500 is zeer goed te overklokken.
Ook heb ik er een goede stabiele voeding bijgezet, gezien dit een basis is voor een goed systeem.

Om een lang verhaal kort te maken, spaar liever nog eventjes door, zodat je net iets meer te besteden hebt. Ik gegarandeer je dat je daar achteraf geen spijt van hebt.

ik snap je systeem niet helemaal, patrick.

Waarom een hd3850 van 169 euro (was dat voor 1: van goud gemaakt ;)), terwijl volgens mij een HD4850, dan wel 9800GT dan wel 9800GTX betere keuzes zijn.

Voor de rest is 4gig DDR2 net zo duur als 2 gig ddr3.
Natuurlijk kan je DDR3 straks gebruiken voor i7, maar ik vrees dat tegen de tijd dat deze persoon gaat overstappen de ddr3 die hij nu koopt al niet zo geschikt meer is.

Anders (ik ben lui vanavond)
http://www.alternate.nl/html/produc...500-4GB/-1071952/?tn=HARDWARE&l1=Upgrade+kits
http://www.alternate.nl/html/produc...=HARDWARE&l1=Grafische+kaarten&l2=PCIe&l3=ATI
http://www.alternate.nl/html/produc...E&l1=Behuizingen&l2=Voedingen&l3=tot+600+Watt
totaal 513 euro

Kast en harde schijf van Patrick erbij en je zit net boven de 600 euro.

Bij Azerty/coolprices zal je nog een paar euro kunnen besparen.

edit: overigens is de voeding van patrick een veel betere keuze: maar de antec is zeker goed genoeg voor het systeem dat ik voorstelde: Alleen als de ontwikkeling van videokaarten (steeds zwaarder..) door gaat, dan zal je bij een volgende kaart in de problemen kunnen komen. Maar ja, wie dan leeft, wie dan zorgt... :P

Laatst bewerkt:
Overigens, ik had gezworen om niet meer in topics qua systeembouw te reageren.:p

De 4850 1GB kost duurder.
http://www.cool-prices.nl/Producten...DR3, PCI-e, HDMI, Dual DVI) EAH4850⁄HTDI⁄1G⁄A

9800 1 GB GDDR3 is ook duurder
http://www.cool-prices.nl/Producten...DVI⁄1xTV-OUT 256Bit Hybrid Freezer SLI Retail

Blijft over het DDR3 geheugen. DIt geheugen is sneller als het DDR2 geheugen, en prijsverschil minimaal.
Echter heb ik de keus laten vallen op een mobo dat zowel DDR2 als DDR3 geheugen ondersteund. Dus geheugen is zo aangepast naar DDR2.
Ik kijk meer waar iemand met een beperkt budget iets aan heeft.
En dat hoeft echt geen videokaart te zijn met 1 gig.
En HD4850 met 512MB kost iets van 140 euro.

(das t geen waar ik nog het beste in ben, vind ik zelf: voor weinig geld een zo snel mogelijk systeem voorstellen: in de specifieke systemen kan ik volgens mij nog wel wat van jou leren :))

Maar met dat soort keuzes(bv qua videokaart bespaar je hooguit een paar tientjes.
Dan liever voor €25,- meer, een 1 GB kaart. Toch?

@Rings
zonder het exacte typenummer van de Kingstonmodules te vermelden, is het lastig om te zeggen of het door jou geselecteerde geheugen gaat werken op dit moederbord. (de Asus wel te verstaan)

@patrickt
het genoemde OCZ geheugen komt sowieso niet op de QVL van Asus voor.

@Rings
áls je besluit om afwijkend geheugen te kopen van het geheugen dat op de QVL van Asus staat, klik hier voor die lijst, doe jezelf dan een groot plezier en láát de computer voor je assembleren en bouw 'n niet zelf. De kans dat je de pc niet aan de gang krijgt is net zo groot als dat je 'm wél aan de praat krijgt. (Er vanuit gaande dat je het genoemde Asus plankje aanschaft)
Stel dat het niet lukt, probeer dan maar eens het geheugen omgeruild te krijgen. Laat je 'm echter voor je bouwen dan trekt de bouwer wel aan de bel als het niet werkt.

Laatst bewerkt:
Maar met dat soort keuzes(bv qua videokaart bespaar je hooguit een paar tientjes.
Dan liever voor €25,- meer, een 1 GB kaart. Toch?

Ik zou iemand liever een 512MB versie van de HD4870 aanraden, dan de 1 gig-versie van de HD4850.
1 gig is vooral handig voor mensen die met meer schermen gaan werken. Dan kom je namelijk wel tekort aan 512.

Ik zou iemand liever een 512MB versie van de HD4870 aanraden, dan de 1 gig-versie van de HD4850.
1 gig is vooral handig voor mensen die met meer schermen gaan werken. Dan kom je namelijk wel tekort aan 512.

zou het inderdaad de moeite zijn om de eerste "eenvoudige" samenstelling te nemen (die mijn vriend voor zichzelf samenstelde) met een eenvoudig mobo en een 6000+ processor maar dan wel een goede videokaart zoals jij aanhaald? of is dit een scheefgetrokken situatie...

In ieder geval bedankt voor jullie reactie allemaal :thumb:

Je mag nemen wat je wilt natuurlijk, maar of je alle games vlekkeloos gaat spelen is maar de vraag.

Een goedkope en goede game pc bestaat niet.

zou het inderdaad de moeite zijn om de eerste "eenvoudige" samenstelling te nemen (die mijn vriend voor zichzelf samenstelde) met een eenvoudig mobo en een 6000+ processor maar dan wel een goede videokaart zoals jij aanhaald? of is dit een scheefgetrokken situatie...

In ieder geval bedankt voor jullie reactie allemaal :thumb:

Ik ben dus, net als Patrick, voorstander van een betere processor.
Gewoon die E8500 nemen, HD4850 en 4 gig DDR2-geheugen van ± 70 euro (ipv 150 euro!)
Dan kan je dus uitkomen op 460 euro, tov jij op 398 euro.
Eventueel kan je een goedkopere videokaart nemen, waardoor richting de 430 euro gaat komen.

Maar wat ik wel wil zeggen: Heb je geen harde schijf nodig: Een oude harde schijf is natuurlijk trager dan een moderne.
En een goede voeding is een vereiste. En tenzij je nu al een voeding van ronde 500W hebt van een goed merk, zal je hier toch geld voor vrij moeten maken.

En past in je kast een standaard ATX-kast?

Oja: ook met een E8400 kan je een paar euro besparen, waarbij je nog altijd een betere processor dan een AMD 6000 zult hebben.

Laatst bewerkt:
Ik ben dus, net als Patrick, voorstander van een betere processor.
Gewoon die E8500 nemen, HD4850 en 4 gig DDR2-geheugen van ± 70 euro (ipv 150 euro!)
Dan kan je dus uitkomen op 460 euro, tov jij op 398 euro.
Eventueel kan je een goedkopere videokaart nemen, waardoor richting de 430 euro gaat komen.

Maar wat ik wel wil zeggen: Heb je geen harde schijf nodig: Een oude harde schijf is natuurlijk trager dan een moderne.
En een goede voeding is een vereiste. En tenzij je nu al een voeding van ronde 500W hebt van een goed merk, zal je hier toch geld voor vrij moeten maken.

En past in je kast een standaard ATX-kast?

Oja: ook met een E8400 kan je een paar euro besparen, waarbij je nog altijd een betere processor dan een AMD 6000 zult hebben.

ja sorry, dat komt wellicht een beetje verwarrend over. Ik heb wel degelijk een volledig systeem nodig, maar wou vooral info over mobo, CPU en Video. Vandaar mijn beperkte opgave.

Nu zie ik ondertussen dat ook case en voeding een rol kunnen spelen; voortgaande op mijn vriend dacht ik van ook een case te nemen met voeding in:
Case midi tower G3131 C2826 460W

Maar hij heeft dan wel een iets lichtere videokaart genomen ASUS EN8600GF Magic.
Dan kwam hij wellicht toe met die voeding.
Mocht ik een HD 4850 of 9600GT nemen, zou dat misschien niet voldoende zijn?

Vandaar dat ik het zo moeilijk vind, telkens als je iets kiest heeft het inmiddellijk invloed op andere dingen, en drijft het steeds de prijs maar op.

Ik wil gewoon een game-pc maar het hoeft geen high-end te zijn. Ik hoef ook al de games niet op max te spelen. (momenteel heb ik een pc van 7j oud AMD 1700+ en kon tot voor een jaar nog alles spelen, zei het op lage resolutie COD2 ging niet meer).

En je uiterste budget is 500 euro, dus voor de hele systeemkast inclusief kast en alles?
(zonder monitor, toetsenbord, software e.d.)

En je uiterste budget is 500 euro, dus voor de hele systeemkast inclusief kast en alles?
(zonder monitor, toetsenbord, software e.d.)

Daar was ik van uit gegaan...
Maar nu ik wat meer gelezen heb, laat ik me overtuigen om een HD4850 te gebruiken (165€) Die zou ik graag willen laten werken op een bordje dat "Hybrid CrossFireX" ondersteund.
Hierdoor zou de 4850 nog krachtiger worden (omdat de onboard videokaart in crossfire kan gebruikt worden).
Dat zou dan een bordje zoals ASUS M3A78-EHM/HDMI worden (78€).
(als ik het goed begrijp, werkt deze Hybrid CrossFireX momenteel nog niet, wegens nog geen drivers, maar zou dat in de toekomst wel komen - ergens anders las ik dan weer dat het enkel bij Vista werkte, en ik wil enkel XP gebruiken (en wachten op een nieuwe Windows ;) )[/SIZE]
>
Daar had ik dan nog graag 2x2GB DDR2 (dualchannel) bij geplaatst.

Inderdaad nog kast enzo...
zou er dan ook een casefan bijmoeten geplaatst worden?
Ik heb ook geen idee van het benodigde vermogen (voeding)
Ik hoopte dat het kon met een case met voeding in...?!?

Ik neem aan dat ik dan toch boven de 500€ zal moeten gaan, niet?

(Scherm, toetsenbord, muis en software niet meegerekend).

Ik heb het hele verhaal natuurlijk blijven volgen, om zo tot de ontdekking te komen wat je wensen zijn.

Wat betreft de behuizing, kan ik kort zijn, de behuizing in mijn configuratie is NIET duur en tevens solide. Vaak laat dat bij de goedkopere behuizingen te wensen over.. Deze kast gebruik ik eigenlijk in de 90% van de systemen die ik bouw.

Voeding: Zoals ik al aangaf is het verstandig om iets meer uit te geven aan de voeding om een stabiel systeem tijdens het gamen te krijgen.

Videokaart: Deze heb ik aangepast naar jou wens.

Geheugen: DDR3 eruit, en 4GB DDR2 geheugen erin

Moederbord: Ook deze aangepast omdat de compabiliteit met DDR3 geheugen niet meer noodzakelijk was.

Harde schijf: 500GB. Groter of kleiner maakt weinig uit in de prijs.

Processor: Natuurlijk een Intel CPU, omdat deze(op dit moment) het op alle fronten wint van AMD.
Ook zoals ik al eerder aangaf gekozen voor een Dualcore omdat er weinig games zijn die quadcore ondersteunen. Wanneer je ook veel aan multi-tasking(diverse applicaties tegelijk draaien) kan je evt. ook kiezen voor een quadcore. Dit is een overweging die je zelf zal moeten maken.
De E8500 is niet de duurste CPU, maar dit is ook niet noodzakelijk omdat uit deze CPU nog heel veel snelheidswinst is te halen door hem te overklokken.

Natuurlijk kom je met deze configuratie wel boven je budget van €500,-
Echter ben ik van mening dat je met dit systeem meer en langer plezier gaat beleven dan wanneer je gaat bezuinigen op de configuratie.

244r5ev.jpg

http://www.cool-prices.nl/Producten/Componenten/Voeding/10974/Antec Earthwatts 650W (ATX12V 2.2)
scheelt 20 euro

http://www.cool-prices.nl/Producten... E8400 (S775, 2x3GHz, 6MB, 1333MHz FSB, Boxed)
scheelt weer 20 euro

http://www.cool-prices.nl/Producten...8/MSI P43 NEO-F (P43, DRII, PCI-e, LAN, Sound)

en weer 14 euro (nog een betere chipset ook, alleen kan je er geen 2e videokaart bijzetten: ik schat in dat dit toch niet interessant is voor je)

Dan heb je de pc van patrick voor 54 euro mibder = 614 euro.
Terwijl je qua snelheid alleen op de processor iets aan snelheid inlevert. Verder blijven het goede kwaliteit spullen, alleen net iets goedkoper.

bedankt allebei voor jullie reactie!

Ik laat me overtuigen dat een goede voeding noodzakelijk is, aangezien ik een zwaardere videokaart neem.

Ik zie dat jullie Intel veel hoger inschatten dan AMD (is ook wel zo, volgens wat ik allemaal lees) maar:
De AMD 6000+ kan de vergelijking niet doorstaan met de E8400 maar is dan ook wel veel goedkoper (<90€)... Maar is hij zoveel zwakker? Blijkbaar speelt mijn vriend emt deze processor wel probleemloos alle games...?!? (en een zwakkere videokaart 8600GT)

Verder had ik ook graag jullie reactie op die "Hybrid CrossFireX" dat op het mobo aanwezig is dat ik voorstelde (ASUS M3A78-EHM/HDMI )? Hierdoor zou een serieuze boost kunnen zijn van de ATI kaarten HD 38xx en 48xx. Enige ervaring?

bedankt allebei voor jullie reactie!

Ik laat me overtuigen dat een goede voeding noodzakelijk is, aangezien ik een zwaardere videokaart neem.

Ik zie dat jullie Intel veel hoger inschatten dan AMD (is ook wel zo, volgens wat ik allemaal lees) maar:
De AMD 6000+ kan de vergelijking niet doorstaan met de E8400 maar is dan ook wel veel goedkoper (<90€)... Maar is hij zoveel zwakker? Blijkbaar speelt mijn vriend emt deze processor wel probleemloos alle games...?!? (en een zwakkere videokaart 8600GT)
Tja. Vermoedelijk een klein oud scherm, waardoor je gamed op een lage resolutie.
Op hogere resolutie komt een 8600GT echt in de problemen.
En daarnaast heb je nu een oude computer. Grote kans dus dat je met deze pc ook een tijd gaat doen. Dus teveel concessies doen is dan geen goed idee. (en je maakt al veel concessies met deze pc)

Verder had ik ook graag jullie reactie op die "Hybrid CrossFireX" dat op het mobo aanwezig is dat ik voorstelde (ASUS M3A78-EHM/HDMI )? Hierdoor zou een serieuze boost kunnen zijn van de ATI kaarten HD 38xx en 48xx. Enige ervaring?
Geen ervaring. Wel redelijk wat overgelezen.
Hybrid CF is een leuke technologie, maar nog in de kinderschoenen.

Het is voorlopig alleen goed als je nu zo'n moederbord koopt en een heel goedkoop kaartje erbij (30 euro). En dan nog is de vraag hoeveel effect het is.
Je verdubbeld eigenlijk de snelheid van de traagste GPU, en dat is natuurlijk de onbaord.
Dus niet geschikt voor een game-pc.

In de toekomst komen er versie die wel zinvol zijn: Dan s het namelijk mogelijk om de snelle videokaart (bijv een hd4850) helemaal uit te schakelen als je niet aan het gamen bent. De computer zou dan automatisch de onboard-gpu gebruiken. Zeer gunstig voor het energieverbruik. Maar ja: zover is men nog niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan