• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Keuze maken via validatie en daarbij extra veld ophalen

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

EvertJan

Gebruiker
Lid geworden
1 dec 2000
Besturingssysteem
Windows 11
Office versie
2021
Hallo allemaal.

Ik gebruik Excel 2021 voor het bijhouden van een kasboek.
Ik heb hierin een validatielijst gemaakt waaruit ik kan kiezen.
Bijvoorbeeld als ik boodschappen heb gedaan bij AH.
In het eerste invoerveld "leverancier" kies ik dan uit de lijst (die ik heb gemaakt met validatie) voor AH en deze wordt dan in het veld vermeld.
Echter heb ik ook een tweede veld "rubriek". Ook hieraan heb ik een validatielijst hangen en kies hieruit voor 'boodschappen'.
Het is dus zo dat AH altijd boodschappen betreft.
Is het dus mogelijk dat als ik in het eerste veld voor "AH" kies dat dan bij het tweede veld (rubriek) automatisch "boodschappen" ingevuld word dus dat AH gekoppeld is aan boodschappen.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

Groeten
EvertJan

Zoek maar eens op 'getrapte validatie' hier op het forum.

Hier een simpel voorbeeld hoe het nu is.
Bij 'Omschrijving' en 'Rubriek' kan ik uit een lijst kiezen.
Wat ik graag wil is dat als ik bij Omschrijving b.v. Essent kies dat dan de Rubriek automatisch wordt gevuld met vaste lasten.

Groeten
EvertJan

Bijlagen

volstaat dit?
let wel werkt met vba dus eerst opslaan als xlms en dan het nieuwe bestand openen.

Bijlagen

Zo?

Bijlagen

PHP:
=IF(B4="";"";XLOOKUP(B4;Data!$A$2:$A$8;Data!$B$2:$B$8;0))
Nog een alternatief

Het xlsm bestand van emields voldoet.
Alleen wil ik ook graag weten hoe ik dat kan aanpassen zodat ook bij b.v. 'Jumbo' --> ook boodschappen in rubriek wordt ingevuld en hoe kopieer ik deze dan naar de volgende regels.

Groeten
EvertJan

Kies gewoon Jumbo.
Maar vul dan in het blad Data wel in dat het om boodschappen gaat, niet om vergaderkosten.

Je kan natuurlijk ook gebruik maken van een userform, daar kiest vba een rubriek voor u die je wel nog kan aanpassen.
P.S. gebruik nooit samengevoegde cellen in excel vroeg of laat (eerder vroeg) kom je daar mee in de problemen. en lege rijen zijn ook voor niets goed.

Bijlagen

Bedankt voor alle reacties.
Hier kan ik wel mee verder. Ga me nog iets meer verdiepen in VBA.
Groeten
EvertJan

Indien je je nog meer wilt verdiepen in VBA leer het dan meteen goed.
Code:
With Sheets("Kasboek")
  .ListObjects(1).ListRows.Add.Range = Array(CDate(t_0), t_1, t_2, Val(t_3), Val(t_4), t_5)
End With

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan