• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Keuze met uitsluiting in cel?

Status
Niet open voor verdere reacties.

AJPotse

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2015
Berichten
36
Weet iemand of het mogelijk is het volgende te realiseren in Excel 2010 (Nederlands, 32-bit)?

In het bijgevoegde voorbeeld bestand zien jullie in rij 83 t/m 100 & in rij 127 t/m 146 dat er soms slechts 1 code mag worden aangekruist (de betreffende onderdelen zijn met een blauwe kleur aangegeven.
In slechts één van de rood gekleurde cellen moet dan een kruis worden gezet (X). Zodra dit in een cel is gebeurd dan mag er niet in een andere cel een tweede kruis verschijnen. Wordt er in een andere rode cel een kruis geplaatst dan moet de eerder aangekruiste cel weer leeg (blanco) worden.

Het moet een kruis (X of x, dus niet hooflettergevoelig) zijn, aangezien ik met een module het aantal kan doorrekenen over verschillende werkbladen.
Met gegevensvalidatie kan ik wel een keuzelijst met één optie (X) realiseren, maar dat kan dan in meerdere cellen worden gedaan. En dat is niet de bedoeling.

Indien iemand een goede oplossing weet dan hou ik mij ook voor de uitleg warm aanbevolen. Ik ben benieuwd!

Alvast hartelijk dank met een vriendelijke groet,

Hans
 

Bijlagen

  • Voorbeeld.xlsx
    17,2 KB · Weergaven: 51
Dat is in VBA best wel te maken, maar je kan veel makkelijker met keuzerondjes werken.
 
Dank voor je reactie edmoor.

Programmeren in vba beheers ik helaas niet. De module om e.e.a. door te rekenen is door iemand anders gemaakt (en beveiligd). Tevens werkt de module alleen met een kruis (X of x, dus niet hoofdlettergevoelig).
Ik heb 'ns gekeken naar keuzerondjes, maar als ik ze teken op de betreffende cellen en vervolgens klik dan verandert de celverwijzing niet. Dus ik vraag mij af of er dan ook juist wordt doorgerekend, zelfs al wordt deze module aangepast.
 
Dit kan toch met gegevens validatie?
 

Bijlagen

  • Voorbeeld-1.xlsb
    13,2 KB · Weergaven: 28
Volgens mij was dit de bedoeling, ook met data validatie.
 

Bijlagen

  • Vogelnestje.xlsx
    18,4 KB · Weergaven: 40
VenA & Ad Becude, jullie oplossingen leiden bijna tot wat ik beoog, waarvoor dank!

Er is echter nog een extra restrictie die ik misschien niet goed heb beschreven. De bedoeling is dat er uitsluitend een "X" of een "x" (zonder aanhalingstekens) kan worden ingevuld. Maar geen andere karakters!

Is dit ook mogelijk?
 
Dan moet je de validatie even aanpassen in bv

PHP:
=EN(AANTALARG($A$86:$A$100)=1;A86="x")
 
Het zijn echt hele mooie oplossingen van jullie alle drie en ik ben er nu dan ook bijna!

Het enige dat nog moet gebeuren is dat er slechts 1 code mag worden aangekruist onder Broedsucces van "01 Onvolledige gegevens" (cel A86) t/m "25 Anderszins, verklaar hiernaast:" (cel H98).
Alle overige delen heb ik inmiddels kunnen realiseren met behulp van de oplossing van VenA. Echter, het lukt me maar niet om de reeks A86 t/m 100 met H84 t/m H98 met gegevensvalidatie te combineren tot het gewenste resultaat.

De oplossing van edmoor vind ik heel elegant. Als de bovenstaande combinatie hiermee kan worden gerealiseerd is dat prachtig. Maar als dat lukt moet ik dan in ieder werkblad dat ik vanaf de originele kaart ga kopiëren de vba code er in kopiëren of wordt deze dan automatisch meegenomen?
Zo niet, dan zou wat dat betreft de manier van gegevensvalidatie, als dat lukt, voor mij weer meer voor de hand liggend zijn.

Als jullie mij op beide manieren de bovengenoemde oplossing nog zouden kunnen aanreiken dan ben ik er helemaal.

Sowieso hartelijk dank voor jullie oplossingen tot dusverre!
 
Probeer de laatste versie eens. Er zat een foutje in en heb ik aangepast.
 
Laatst bewerkt:
Dit is wat-ie moet doen edmoor!

Als ik dit ga gebruiken dan moet ik alleen nog uitzoeken hoe ik dit in het originele bestand krijg. Met wat googlen ga ik er van uit dat dat zou moeten lukken. Ik zie bij het maken van een kopie dat-ie in ieder geval meegenomen wordt.

Heel gaaf dat je dit zo eventjes voor mij in elkaar hebt willen programmeren, dankjewel!
 
Graag gedaan :)

Als je problemen hebt bij het plaatsen ervan in het originele bestand dan laat het maar weten.
 
Helaas kan ik 'm toch niet gebruiken edmoor!

Als ik de code wil plakken dan moet ik 'm opslaan als een Excel bestand met macro's. Destijds heeft degene die een module heeft gemaakt om een verzameling nestkaarten door te rekenen de restrictie ingebouwd dat dat uitsluitend met .xlsx bestanden kan. In zijn bestand kan ik d.m.v. een knop een .xlsx bestand kiezen dat vervolgens word geladen en doorgerekend.

Jammer, maar wellicht dat het toch nog gerealiseerd kan worden met gegevensvalidatie m.b.v. bijvoorbeeld Ad Becude en/of VenA?
 
Jammer van die restrictie. Persoonlijk vind ik dat een tekortkoming van die andere module.
 
Jammer, die van edmoor doet precies wat je wilde. Dus zal je het met deze moeten doen.
 

Bijlagen

  • Vogelnestje_2.xlsx
    18,1 KB · Weergaven: 40
@Ad Becude,

dit is een uitstekend en voor mijn doeleinden werkend alternatief! Deze ga ik dan ook gebruiken in de betreffende cellen dus ook jouw bijdrage(n) wordt zeer op prijs gesteld, dankjewel!

@edmoor,

na nog 'ns een nachtje er over te hebben geslapen schiet mij te binnen waarom e.e.a. op een dergelijke wijze is opgezet. De nestkaart bestanden worden op Microsoft OneDrive in de Excel web-app ter beschikking gesteld aan een groep vrijwilligers. De verwerking vindt echter offline plaats. VBA is heel mooi en krachtig (zie jouw bijdrage aan dit topic). In de webapp werkt het helaas niet. Zojuist heb ik dit nl. getest met jouw voorbeeld bestand. Vermoedelijk is dat de reden dat er is gekozen voor de mogelijkheid van inlezen van uitsluitend de .xlsx extensie (?).

Aangezien ik de nestkaart offline in Excel 2010 in elkaar zit te knutselen (met een directe synchronisatie naar de cloud) heb ik mij dat niet meteen gerealiseerd. Anders had ik je uiteraard direct de moeite willen en kunnen besparen, waarvoor mijn oprechte excuses.

Overigens heb ik door de input van jullie drieën weer veel nieuwe eye-openers gekregen. Sinds kort ben ik bekend met deze website/dit forum en al twee vragen geplaatst. Ik ben zeer onder de indruk ben van de snelle en effectieve hulp die wordt geboden na het plaatsen van een vraag.

Hoewel ik de nestkaart, mede dankzij jullie, grotendeels af lijk te hebben zal ik niet schromen om bij iets waar ik tegenaan loop opnieuw een vraag dienaangaande te plaatsen.

Wellicht tot dan met een hartelijke groet,

Hans
 
Duidelijke uitleg. Dan neem ik mijn opmerking over die tekortkoming terug.
En excuses niet nodig in deze :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan