Keuze Webhosting/VPS/DS

Status
Niet open voor verdere reacties.

ErikBooy007

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
24 mei 2007
Goedeavond!

Binnenkort lanceer ik samen met een partner een site waar we veel bezoekers op hopen te trekken. Het streven is 100.000 unieke bezoekers, 500.000 bezoeken en 2.000.000 paginaweergaves per maand. Nu ben ik redelijk bedreven in het maken van webapplicaties, maar totaal niet in het hosten ervan.

We verwachten niet dat we onze doelstelling qua bezoekers de eerste maanden zullen halen, maar na een jaar is dat zeker de bedoeling.

- De website zal bestaan uit een frontend dat data vergaart uit een database.
- Geen zware CPU-belastende taken zoals het resizen van afbeeldingen en dergelijke.
- Geprogrammeerd in PHP.
- Laadtijden zijn érg belangrijk.

Wat zouden jullie aanraden qua hosting voor een project van deze omvang en specificaties? Als hostingprovider neigen we sterk naar Versio, vanwege tal van redenen, we zijn dan ook niet echt op zoek naar suggesties voor hostingproviders, maar wel voor hostingproducten.

De opties bij Versio zijn:

- Webhosting, spotgoedkoop, maar je deelt de server met meerdere gebruikers waardoor de processingtijd wel eens te wensen over zou kunnen laten.
- Virtual Private Server (Cloudbox VPS), een (hoeveelheid) box(en) die je naar eigen inschatting kunt verdelen over een aantal virtuele servers. 1 cloudbox geeft 1024MB RAM, 1 CPU-core, 100GB diskruimte en 20GB dataverkeer.
- Dedicated Server, zoals op deze pagina http://www.versio.nl/dedicatedservers.php

Zoals gezegd heb ik geen kaas gegeten van serverbeheer, dus ik zou bij een VPS of DS sowieso voor een managed omgeving gaan.

Kosten zijn niet zozeer een issue, als wel de performance.

Tips zijn welkom!

Bij voorbaat dank!

"Het streven is 100.000 unieke bezoekers, 500.000 bezoeken en 2.000.000 paginaweergaves per maand."
Hoeveel data denk jij dat dit per maand is? Je gaat snel over de 20Gb heen per maand en dan wordt het flink dokken, ik ga er vanuit dat er ook emails verstuurd gaan worden(dit zit namelijk ook in het dataverkeer).

En hoe meer bezoekers er op de site komen, hoe sneller de server moet zijn om alles te kunnen verwerken en 1Gb ram/1 core is erg weinig hoor.

Wat als de server offline is? Hoe zit het met backup?

Die vragen daar weet ik de antwoorden niet op, daarvoor kom ik hier.

Die cloudboxen, daar kun je er meerdere van afnemen. Bijvoorbeeld vier cloudboxen en dan 1 virtuele server met 4 cores, 4GB RAM, 400GB diskruimte en 8000GB dataverkeer (ik schreef 20GB maar bedoelde 2000GB). Of twee virtuele servers met de helft van die specificaties en een loadbalancer... Dat is dus waar ik graag advies over wil hebben. Zie ook http://www.versio.nl/cloudbox.php .

Wat als de server offline is? Daar neem ik een managed pakket met uptime garantie voor, daar wil ik me geen zorgen over hoeven maken. Backup is bij de VPS eenvoudig te regelen in de vorm van snapshots, dus dat zou niet zo'n probleem moeten zijn.

Is het niet zo dat een VPS per definitie een unmanaged bak is?
Je zult zelf alles moeten installeren lijkt mij.

Een dedicated server is managed.

Omdat je geen idee hebt hoe het gaat lopen zou ik eerst laag inzetten met 2 cloudboxen, dan performance goed meten en boxen on-the-fly bijkopen indien nodig (en mogelijk).

Laadtijden is afhankelijk van je code, gebruik je een framework kijk dan goed naar cachingmogelijkheden.

Is het niet zo dat een VPS per definitie een unmanaged bak is?
Bij Versio volgens mij wel ja. Maar er zijn ook bedrijven die managed VPS bieden (voorbeeld). Uiteraard moet je daar wel voor dokken.

@ErikBooy007: Ik kan me vergissen, maar volgens mij bedoelen ze met die uptime garantie dat de VPS zelf blijft werken (van hun kant dus). Dat betekent niet dat hij niet plat kan gaan door iets wat jij doet.

Laatst bewerkt:
Goedemorgen Tha Devil en Naarling,

Dat was niet helemaal wat ik begreep van het verschil tussen een VPS en een DS. Volgens mij is het verschil dat je bij een VPS hardware waar de server op draait deelt met andere VPS-en en bij een DS is álle hardware beschikbaar voor jouw server.

We hebben uiteindelijk gekozen voor een managed VPS (cloudbox) van Versio (2 stuks om mee te beginnen). De grootste kostenpost is de SLA, waarbij zij dus de server draaiende houden, updaten en monitoren met een up-time-garantie van 99,9%. Ik begrijp uiteraard dat de up-time-garantie geldt voor de hardware en dat het mijn eigen schuld is als ik de DNS of m'n programmeerwerk om zeep help.

De performance zullen we inderdaad pas echt kunnen inschatten op het moment dat de site live is en dat is dus nog even afwachten. De overstap naar een dedicated server indien het met cloudboxen uit de hand loopt is, naar eigen zeggen, zeer eenvoudig bij Versio.

Bedankt voor jullie input!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan