• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Keuzeknoppen met VBA

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marky76

Gebruiker
Lid geworden
26 okt 2002
In bijlage heb ik een klein overzichtje gemaakt van wat ik graag zou bereiken.
In het tabblad "Menu" heb ik fictief 4 knoppen gemaakt waarop ik zou moeten kunnen
klikken en waarbij ik dan naar het gevraagde tabblad word gebracht.
Hoe moet dit in VBA geprogrammeerd worden en wat moet er veranderd worden aan de code indien die 4 firma's zich in 4 verschillende werkmappen bevinden?

Groeten, Mark

Bijlagen

Mark

1. Teken een knop (commandbutton) voor elke firma.
2. Zet de caption van de knop van firma A als:

Firma A

3. Definieer het click-event voor knop1 (firma A)

Code:
Private Sub CommandButton1_Click()
Worksheets(CommandButton1.Caption).Select
End Sub

doe hetzelfde voor de andere firma's - knoppen.

Voor andere werkbladen: zie dat dat bestand geopend is, dan:

Code:
Private Sub CommandButton1_Click()
Workbooks("Map1").Activate
ActiveWorkbook.Worksheets(CommandButton1.Caption).Select
End Sub

waarbij Map1.xls het bestand is dat je wilt hebben.

Wigi

VBA keuzemenu

Bedankt Wigi,

In bijlage heb ik het bestandje gezet met de codes, zo kan je zien dat ik het geprobeerd heb en door het te doen leer ik het he.
Maar nu werkt het alleen als ik F5 doe vanuit de VBA Editor, dan krijg ik de Userform die ik heb gemaakt met daarin de twee knoppen.
Dus als in in de Worksheet ga en dan in het Menu, Extra kies en dan Macro's zie ik de macro niet staan, ik snap niet waarom en wat moet ik doen om hem daar te zien staan?

Nog een vraagje. In het bestandje dat erbij zit zie je dat ik in de worksheet 4 knoppen heb gemaakt waar je op kan klikken en graag zou ik een macro daaraan koppelen zodat het werkt pas als ik erop klik. Dat zal waarschijnlijk niet via een Userform gaan en misschien geprogrammeerd worden in de VBA Editor onder het object Menu.

Ik ken het allemaal nog niet goed, dus daarmee stel ik nog veel vragen.

Alvast bedankt.

Groeten, Mark

Bijlagen

Marky76 zei:
In bijlage heb ik het bestandje gezet met de codes, zo kan je zien dat ik het geprobeerd heb en door het te doen leer ik het he.
Maar nu werkt het alleen als ik F5 doe vanuit de VBA Editor, dan krijg ik de Userform die ik heb gemaakt met daarin de twee knoppen.
Dus als in in de Worksheet ga en dan in het Menu, Extra kies en dan Macro's zie ik de macro niet staan, ik snap niet waarom en wat moet ik doen om hem daar te zien staan?

Voor het zetten van de knoppen:

- haal de werkbalk Visual basic
- klik op de liniaal
- klik op de besturingselementen
- klik op de knop
- sleep in het blad op de plaats waar de knop moet komen

Klik dan rechts op een knop, zet de caption.
Dan rechts klikken op de knop, Programmacode weergeven, en de code die ik gaf, plakken.

Doe dit voor elke firma.

Wigi

Bedankt mannen het werkt! Zijn om van deze site lid te ziijn.

Ciao,

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan