Keuzelijst aan record koppelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

timo17

Gebruiker
Lid geworden
11 jun 2009
Hallo vrienden,

Ik heb een probleem waar ik nu even geen antwoord op google kan vinden omdat ik ook de goede zoekterm niet weet. Het gaat om het volgende.

Ik heb in acces 2007 een database gemaakt met een 3 tabellen, 1 query, 1 formulier & 1 rapport. Het formulier heeft 2 tabellen waar de gegevens voor de keuzelijsten instaan en 1 tabel voor alle gegevens in op te slaan die worden ingevuld. Aan deze tabel waar alle gegevens instaan zit een query gekoppeld en aan deze query een rapport. Nou werkt alles goed, alleen ik krijg steeds meer de vraag of de bovenste keuze lijst niet in een selectie lijst kan veranden. Dus deze keuzelijst moet gaan werken dat als je een wijk kiest, je alle gegevens van deze wijk ziet (de record) en ze kunt aanpassen. Dit klinkt makkelijk, alleen het doen levert problemen op. Ik heb namelijk geen idee hoe ik dit moet doen. Ik heb namelijk maar basiskennis van mijn opleiding gekregen, en dat was het.

Hieronder nog een screenshot.

Greetzz,
Timo

printscreen OVH.jpg

Als je met de rechtermuis op een tekstveld klikt, kun je via <Wijzigen in> de optie <Keuzelijst met invoervak> selecteren. Dan is je tekstvak een keuzelijst die gelijk is gekoppeld aan het juiste veld in de tabel.
Vervolgens kun je via <Rijbron> een tabel of query selecteren die je wilt gebruiken om de waarden te selecteren.

Als je met de rechtermuis op een tekstveld klikt, kun je via <Wijzigen in> de optie <Keuzelijst met invoervak> selecteren. Dan is je tekstvak een keuzelijst die gelijk is gekoppeld aan het juiste veld in de tabel.
Vervolgens kun je via <Rijbron> een tabel of query selecteren die je wilt gebruiken om de waarden te selecteren.

Dit is een Keuzelijst met invoervak, en rijbron is ingesteld dat ie de wijken uit een aparte tabel moet halen. Hier worden ze namelijk ingevult. Moet ik dat een invoervak erbij maken en die naar de "hooft" tabel laten verwijzen?

Greetz,z
Timo

Als je al een keuzelijst hebt, wat is dan het probleem?

Ik heb een keuzelijst waar je nu invult welke wijk het is en daaronder de gegevens van de contactpersoon. Alles wat je hier invult wordt dus opgeslagen op een record in de tabel. Nu wil ik echter dat je kunt kiezen van welke wijk je de gegevens hebt en dat niet via de pijltjes onder moet doen.

Ik heb voor de duidelijkheid een vereenvoudigde versie van de database geupload.

Bekijk bijlage OVH gegevens.rar

Greetzz,
Timo

Ìk vermoed, dat je niet de Bladertoetsen wilt gebruiken?
Je kunt een keuzelijst met Invoervak maken waarmee je een record kunt opzoeken. daarvoor moet wel een kleine aanpassing in het formulier worden gemaakt op de Recordbron van het formulier. Daar staat nu een query, die alleen records ophaalt uit de tabel [Gegevens tabel]. Ik heb niet onderzocht waarom de wizard niet werkt, maar met deze gegevensbron laat de wizard keuzelijst de juiste optie niet zien.
Als je de gegevensbron rechtstreeks op de tabel zet, krijg je de drie opties uit bijgaand plaatje. Met de derde optie kun je de gewenste keuzelijst maken.

Bijlagen

• Keuzelijst met Invoervak.jpg
    Keuzelijst met Invoervak.jpg
    50,1 KB · Weergaven: 213
Je hebt nu door wat ik bedoel. Alleen als ik het goed begrijp en ook een beetje logisch nadenk kan ik met de keuzevak niet de wijk invullen en tegelijkertijd de gegevens van een record opzoeken. Kan ik dan wel met een aparte keuzelijst naar de gegevens zoeken?

Greetzz,
Timo

Dat is inderdaad het idee. Zodra een keuzelijst is gekoppeld aan een veld, ben bezig met mutaties op dat veld. Om te kunnen zoeken met een keuzelijst, maakt Access een duplicaat aan van de tabel (in het geheugen, je ziet 'm niet) en gebruikt die om de gewenste record op te zoeken. De zoek-keuzelijst mag dus niet worden gekoppeld aan een veld in de tabel.

Ik had de derde optie er ook niet bij staan. Nadat ik deze procedure heb gevolgd. lukte het wel.

Bedankt!

Greetzz,
Timo

Zoals ik al zei, het formulier kan in dit geval net zo goed aan de tabel worden gekoppeld, en niet via een query. Als je dat doet, dan is de derde optie gewoon aanwezig...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan