• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Keuzelijst activeren in ALS formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

jelledijkstra97

Gebruiker
Lid geworden
30 sep 2015
Berichten
5
Beste lezer,

Ik heb het volgende probleem.

In mijn eerste kolom kan ik voor verschillende personen ja of nee invullen. Vul ik ja in dan zijn er nog vele andere dingen die ingevuld moeten worden voor de deze persoon, in de kolommen waar dit ingevuld moet worden heb ik keuzelijsten gemaakt dmv gegevensvalidatie. Vul ik nee in dan hoef ik voor deze persoon verder niks meer in te vullen en wil ik dus in de overige kolommen 'nvt' zien.

Nu wil ik een formule die hiervoor kan zorgen, ik denk zelf een ALS.

Logische test: Kolom 1 = nee
waarde als waar: 'nvt'
waarde als onwaar: keuzelijst met de naam 'kolom 2'

Weet iemand hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?

BVD!
 
Hoi,
Waarschijnlijk bedoel je zoiets?
Bekijk de gegevensvalidatie (data validation) voor cel A1 & B1
 

Bijlagen

  • Keuze.xlsx
    8,2 KB · Weergaven: 384
Dank voor uw snelle antwoord!
Dit gebruik van de gegevens validatie had ik echter zelf ook al uitgevonden, wat ik wil is het volgende.
Schermafbeelding 2015-10-01 om 10.07.43.png
Als 'nee' wordt ingevuld in C3, dan wordt in D t/m F3 automatisch 'nvt' ingevuld.
Als 'ja' wordt ingevuld in C3, dan wil ik een keuzelijst in D t/m F3.

In dit voorbeeld is natuurlijk alles gemakkelijk handmatig in te vullen maar in het bestand waar het ingevoegd moet worden (een medisch onderzoek met daarin heel veel in te vullen kolommen) is het bijna een must.

Ik hoop dat jullie kunnen helpen!

Wederom bij voorbaat dank!
 
Het automatisch invullen van de eerste optie op de keuzelijst, in dat geval dan 'nvt', is ook voldoende trouwens.
 
Plaats een excel voorbeeldje ipv een plaatje. Ik denk dat het alleen met VBA kan en dan is het wel handig om te weten wat waar staat.

Het zal dan zoiets worden

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Not Intersect(Target, [A1]) Is Nothing Then
    If Target = "Nee" Then Target.Offset(, 1).Resize(, 3).Value = "Nvt"
End If
End Sub
 
Laatst bewerkt:
In excel is het een goede gewoonte om in A1 te beginnen. Je hebt geen keuzelijst staan onder huisdier? Terwijl dit toch de kolom is waar je iets mee wil.

Wel even zorgen dat je macro's mag uitvoeren anders werkt het niet.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld1.xlsb
    12,8 KB · Weergaven: 363
Onwijs bedankt!

Het werkt en heb het succesvol kunnen aanpassen en gebruiken in het medische dossier.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan