Keuzelijst: contant of bank

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hansspark

Gebruiker
Lid geworden
22 sep 2012
Beste Forumleden,

In het –frmFactuur_invoer maak ik een FACTUUR aan dmv de *knoppen: nieuwe factuur en Ordernummer.
Door de keuzelijst: contant of bank wordt er op de factuur weergeven hoe de klant de betaling gaat voldoen.
In het -frmPersoon_betaald hou ik de betalingen bij.

Vraag.
Is het nu ook mogelijk als de klant contant betaald dat dit gelijk automatisch wordt verwerkt in mijn -frmPersoon_betaald zonder dat ik dat nogmaals moet aanvinken?

De vorige VBA-code werkt dus niet meer.

Groet, Hans

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik heb geen idee wat er zou moeten gebeuren; je hebt nu een keuzelijst met Nee, Bank of Contant, maar verder?

Beste Michel,

De keuzelijst heb ik aangepast met een standaardwaarde: Bank
(zie nieuwe bijlage)
De bedoeling is dat het automatisch wordt ingevuld als de klant contant voldaan heeft, betaling contant, in mijn -frmPersoon_betaald zonder dat ik dit nogmaals moet aanvinken?

Kan dat nu ook weer met een VBA-code ?

Groet, Hans

Ps. of moet ik het vorige draadje weer oppakken als voorbeeld?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Beste Michel,

Kan je me verder helpen met de bovengestelde vraag?
Ik heb de vraag aangepast.

Groet, Hans

Ps. beterschap!

Beste Michel,

Kan je nog een keer naar mijn vraag kijken voor een oplossing?

Groet, Hans

Beste Michiel,

Ik denk dat de oplossing die je geeft niet over de bovenstaande vraag gaat of ik begrijp het niet?

Groet, Hans

Was een andere vraag; heb 'm weggehaald.

Er zijn een paar verbeteringen mogelijk. Om te beginnen: waarom geen functie als standaardwaarde voor het factuurnummer? Het is een beetje onzinnig om daar een aparte knop voor te maken. Kan ook zo:

Code:
Function FactuurNummer()
Dim Jaar As Integer
Dim Hoogste As String, tmp As Variant

Jaar = Year(Date)
Hoogste = Nz(DMax("FactuurnummerId", "tblFactuur", "Left(FactuurnummerId,4)=" & Jaar), 0)
tmp = Split(Hoogste, "-")

If CInt(tmp(UBound(tmp))) = 0 Then
  Me.FactuurnummerId = Jaar & "-0001"
Else
  If CInt(tmp(LBound(tmp))) = Jaar And CInt(tmp(UBound(tmp))) = 9999 Then
     MsgBox "Er zijn geen vrije nummers meer", vbCritical, "Nummers op"
     Cancel = True
  Else
    Hoogste = CInt(tmp(UBound(tmp))) + 1
     Me.FactuurnummerId = Jaar & "-" & Right("0000" & Hoogste, 4)
  End If
End If

End Function
En op het veld [txtFactuurnummerId] zet je dan als standaardwaarde: =FactuurNummer()
Verder mis ik het veld [Betaald] op het formulier; en dat geeft nu juist aan of een factuur betaald is (al dan niet contant) of niet. Dat schakel je dan zo op de keuzelijst [Betaalwijze] (die ik overigens cboBetaalwijze zou noemen; probeer onderscheid te maken tussen objecten en velden):
Code:
Private Sub cboBetaalwijze_Click()
    If Me.Betaalwijze = "Contant" Then
        Me.Betaald = True
    Else
        Me.Betaald = False
    End If
End Sub

Beste Michiel,

Bedankt voor je bericht.
Ik heb het tekstveld aangepast (zie bijlage) maar waar ik nu de code moet plaatsen heb het e.e.a geprobeerd, onder 1 van de knoppen en in de tabel -> standaardwaarde geplaatst, maar geen resultaat.
Mijn kennis is dan ook beginnersniveau heb nl. cursus acces basic gevolgd.

Groet, Hans

Bijlagen

Lijkt me handiger als ik een werkend exemplaar post. In je nieuwe versie is het je niet gelukt om de functie te kopieren en plakken in het formulier, en je hebt de aanroep ervan niet bij Standaardwaarde gezet, zoals ik had voorgesteld, maar bij Besturingselementbron. En dat kan al helemaal niet, want dan wordt het nummer niet opgeslagen.

Bijlagen

Beste Michel,

Bedankt voor je reactie en uitvoering
Ik heb de wijzigingen van je doorgevoerd in mijn echte db -> wat een verbetering, top!

Vraag:
In mijn frmFactuur_invoer heb ik 2 knoppen (orderhistorie) waardoor je door de bestaande facturen (records) van de desbetreffende klant kon doorlopen.
Als ik nu er op blijf doorklikken dan worden vele niet bestaande facturen aangemaakt (zie bijlage test 20)
Dit gaat dus keer fout.

Is hier een oplossing om alleen de bestaande facturen weer te geven met de knoppen?
In mijn bovenstaande db (voor de wijziging) was dat wel mogelijk.

Groet, Hans

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Orderhistorie heeft in mijn ogen niks te maken met het maken van een nieuwe factuur. Raadplegen van oudere facturen doe je voordat je aan een nieuwe factuur begint. Voor raadplegen zou je moeten voorkomen dat iemand vanuit het raadplegen een nieuwe factuur maakt, door de optie <Toevoegingen toestaan> op <Nee> te zetten. En als je een nieuwe factuur maakt, wil je voorkomen dat gebruikers naar een andere factuur bladeren, en vervolgens weer vooruit en alsnog een extra nieuwe factuur aanmaken. Dus dan zet je de optie <Gegevensinvoer> op <Ja>. Kortom: maak twee knoppen, die de formulieren in de betreffende modus openen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan