Keuzelijst en afhankelijke keuzelijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

masala09

Gebruiker
Lid geworden
6 aug 2012
Beste allen,

Even een ander klein project.

Ik ben voor een vriend van mij even bezig een formulier te maken. Ik heb het formulier zover dat in het userform de combobox een keuzelijst geeft. Echter en dat lukt mij in VBA nog niet helemaal... Combobox 2 is afhankelijk van de waarde van combobox 1.

Met gegevensvalidatie in Excel zelf op het werkblad krijg ik het voor elkaar, maar met VBA is het een tikkeltje anders.

Combobox 1 bevat nu rowsource = "Merk"
En combobox 2 bevat nu rowsource = "Type"

Het Type is dus afhankelijk van het Merk.

In excel gebruik je heel simpel in gegevensvalidatie: = Merk
Bij Type gegevensvalidatie = Indirect A1

Maar hoe zet je dit naar VBA....

Ben ik zo duidelijk....

Cellen en rijen kan ik wegens omstandigheden even niet geven. Dus men mag gerust een macro voorbeeld uittypen. Hoeft niet met werkbladen en formulieren. Het gaat mij slechts erom hoe de code ongeveer wordt. De rest pas ik zelf wel aan.

Bedankt namens Lex de Waal.

Mvg. Maarten

Laatst bewerkt:
He Rudi. Weer van de partij zie ik.

Ik ben jouw link al eerder tegengekomen en had deze al bekeken. Ik had gehoopt dat het op een simpele manier was op te lossen, maar kennelijk zijn er nog wel heel wat aanpassingen voor nodig en is deze code best ingewikkeld en vrij lang. Kan zijn omdat ik de zaken nog door elkaar gooi waardoor ik de logica nog niet helemaal zie. Ik heb de code dus wel bekeken, maar ik kan hem niet volgen.

Mijn mening en ervaring is dat als ik een code wil ombuigen, dat ik hem moet begrijpen. Helaas ben ik nog niet zo ver gevorderd. Ik weet dat ik het bestand hier zou kunnen posten. Echter het probleem is dat ik dit bestand hier niet heb. Deze staat namelijk nog niet op mijn pc, maar op die van Lex. Wat ik wel kan doen is een voorbeeld bestand maken. Ik heb hier namelijk wel de posities staan. Ik zet hier wel een ABC bestand neer op de oude wijze. Ik weet namelijk wel een beetje de posities. Zo groot was het niet en als ik de lijst bekijk in die link, kun je er gewoon iets bijplaatsen. De lijst is niet geselecteerd en benoemd als in de validatie.

De eerste combobox heb ik werkend. Deze haalt de lijst op.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan