• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Keuzelijst en vertikaal zoeken in twee richtingen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pietth

Gebruiker
Lid geworden
19 feb 2007
Hallo,

Ik heb even door het forum gezocht maar geen antwoord gevonden voor mijn probleem.

Ik beschik over een lijst met zones. Iedere zone heeft een omschrijving en een code.
Sommige mensen kennen de omschrijvingen beter, anderen de code.
Nu zou ik graag willen dat wanneer iemand een omschrijving invult door middel van een keuzelijst dat automatisch de code ingevuld wordt.
Tot zover kan ik het zelf, zie hiervoor voorbeeldje in bijlage met gegevensvalidatie in de eerste kolom en vertikaal zoeken in de tweede kolom.

Maar omgekeerd zou ik ook willen dat wanneer iemand een code ingeeft automatisch de omschrijving weergegeven wordt.
Probleem is dat ik via gegevensvalidatie daar reeds heb aangegeven dat enkel ingave van een lijst mogelijk is en ik in de eerste kolom bijgevolg de functie vertikaal zoeken niet kan invoegen.

Weet iemand hiervoor een oplossing?

Groeten,
Piet

Bijlagen

Pietth

In jouw bestand kan ik geen gegevensvalidatie vinden.
Ook werkt de formule met vertikaal zoeken in mijn ogen niet goed.
Zowel bij Schelde als bij Rupel wordt code U03 vermeld.

Ik zou die formule als volgt aanpassen :
Code:
=VERT.ZOEKEN(A3;Lijst!A3:B5;2;[COLOR="#FF0000"]ON[/COLOR]WAAR)

Op jouw belangrijkste vraag heb ik helaas geen antwoord.:o

Misschien is er geen oplossing en moet ik het anders aanpakken?

Tegelijk een formule en een invoer mogelijkheid in 1 cel kan niet
Je zult het dus anders moeten gaan aanpakken

@ Piet en Gerard
Zoals Gerard reeds aanheeft werkt je formule niet correct.
ook het bereik zal je moeten vast zetten.
Code:
=VERT.ZOEKEN(A3;Lijst!A[COLOR="#FF0000"]$2[/COLOR]:B[COLOR="#FF0000"]$4[/COLOR];2;[COLOR="#FF0000"]ON[/COLOR]WAAR)

Met twee validatielijstjes van de formulier-besturingselementen zou dit een oplossing voor je kunnen zijn.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan