Keuzelijst geeft verkeerde waarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

RemcoVDP83

Gebruiker
Lid geworden
20 aug 2010
Ik ben voor mezelf een mdb aan het maken voor het bijhouden van de door mij uitgevoerde service calls, Na veel lezen hier al een heel eind kunnen komen maar zit nu met het volgende:

Als ik bij een klant systemen heb toegevoegd en daarna een call aanmaak laat deze alleen een nummer zien, nu had ik graag de code (de 2 letters) ipv het nummer.

Zou iemand eens met mij mee kunnen kijken?

PS div. items uit de mdb verwijderd om hem onder de 100k te krijgen na zippen

Bijlagen

Ik zie anders netjes de code verschijnen in je formulier.

Tardis

Zoals ik dus al eerder zei zie ik netjes de code......

Tardis

In de versie die je hebt gepost zie je toch echt de codes. Volgens het plaatje in ieder geval....
Misschien wil je de omschrijving er bij zien?

Sorry, ik laat jullie in het verkeerde form kijken.
Ik bedoel ik tblKlant als sub heb ik daar de calls onder staan en hier laat hij alleen een ID (nummer) zien en hier had ik graag ook de CODE (letter combinatie) gehad.

Hoop dat ik het zo duidelijk heb gemaakt.

Ik zie geen formulier Klanten, dus ik neem aan dat je de tabel bedoelt?
Als dat zo is, zou ik mij daar helemaal niet druk om maken, want het lijkt mij veel beter om de eigenlijke waarden te zien in de tabellen, dus het resultaat zou voor mij alleen maar prima zijn! Sterker nog, in de versie die ik nu van je aan het bekijken ben, heb ik de keuzelijsten in de tabellen al verwijderd, en omgezet naar tekstvelden.
De reden is: ik wil in een tabel de echte data zien, niet de aliassen of weet ik wat je ophaalt met keuzelijsten. Op formulieren gebruik je uiteraard wèl keuzelijsten, maar ik wil in een tabel zien wat de feitelijke waarde is. Vandaar dat ik zelf nooit keuzelijsten in een tabel gebruik, en het anderen ook afraad. De uiteindelijke besturing van het geheel vindt immers altijd via formulieren plaats, je zult niet in een tabel werken.

Laatst bewerkt:
Altijd leuk storingsdienst hebben zo kom je in de nachtelijke uurtjes nog eens tot iets behalve slaap te kort;)

Heb net even snel een frm in elkaar gezet en hier kunnen jullie zien wat ik bedoel dat er bij systeem een getal staat waar ik graag de code had gehad.

Bijlagen

• frmklant.JPG
    frmklant.JPG
    40,9 KB · Weergaven: 51
Als je een doorlopend formulier maakt voor het subformulier, ziet het er a) iets beter uit, en b) kun je de keuzelijst maken die je ook in je formulieren gebruikt.
Nogmaals: via formulieren kun je de gebruikers veel beter sturen in het gebruik van de db; vermijd het gebruik van tabellen of tabelweergave zoveel mogelijk....

Ik denk dat ik in hetzelfde cirkeltje aan het denken en prutsen ben.
Misschien mijn bedoeling even uitleggen:

Het gaat er mij om dat ik per klant kan nakijken wanneer ik welke werkzaamheden heb uitgoevoerd en op welk systeem.

Ik krijg nu het ID (tblSysteemBijKlant (autonummer)) en zou graag SysteemCode (tblSysteem) zien daar

De bedoeling is duidelijk, alleen de uitvoering nog niet...
Ik gebruik voor mijzelf altijd deze werkwijze:
  • in de tabellen altijd tekstvelden gebruiken, zodat je in een tabelweergave altijd de feitenlijke gegevens ziet. Dat houdt in dat je bij gerelateerde tabellen dus in het verwijzingsveld altijd de sleutelwaarde ziet.
  • in formulieren maak ik keuzelijsten, waarbij je selecteert op een logische waarde, zoals een klantnaam of een apparaatcode
Daarmee hou je alles goed overzichtelijk, en goed hanteerbaar. In een subformulier gebruik ik nooit de tabelweergave; waarom mensen dat überhaupt wel doen, ontgaat mij volledig. Soms lees ik wel eens een opmerking dat je dan meer velden kunt laten zien, maar dat is uiteraard volkomen onzin, want in een doorlopend formulier kun je de velden net zo breed en hoog maken, en het ziet er nog een stuk fraaier uit ook.
Vandaar dus mijn advies om van je subformulier een fraai doorlopend formulier te maken, met een keuzelijst voor de codes.

Maar als ik jouw reactie lees kan ik het beste een formulier maken waar ik de klant kies met een subform waar ik een doorlopend form van maak waar ik dan de uitgevoerde calls kan zien(maar krijg ik dan niet weer het nummer ipv de door mij zo graag gewilde code?)

Heb jij of iemand anders misschien iets van een voorbeeld of weet jij waar ik er een kan vinden van een doorlopend formulier
zodat ik eens kan kijken hoe dat in elkaar zit?

Als je in het Designscherm zit van je formulier, kun je aangeven hoe je het form wilt zien: Enkelvoudig, Doorlopend, Gegevensweergave etc. Het subformulier van jou staat dus in Gegevensweergave. Afhankelijk van hoe je het formulier gemaakt heb, is het meer of minder werk om er een doorlopend formulier van te maken. Wat ik daarmee bedoel is dit: als je het formulier hebt gemaakt met de wizard, dan kies je in het begin Enkelvoudig of Doorlopend, of Gegevensweergave. Kies je Doorlopend, dan staan de meeste formulier instellingen al vrij redelijk. Kies je één van de andere twee, dan wordt je formulier opgemaakt als enkelvoudig. Om daar dan een doorlopend formulier van te maken, moet je handmatig alle velden verplaatsen, en de labels losknippen en naar de koptekst verplaatsen. Dat is overigens wel te doen, dus je hoeft je daar niet door te laten afschrikken.
Het veld dat je nu steeds 'verkeerd' ziet moet in ieder geval een Keuzelijst worden, waarbij het sleutelveld de kolombreedte 0cm krijgt, zodat de eerste zichtbare kolom de kolom is met het door jou gewenste veld. Je moet als bron voor de keuzelijst dan uiteraard in ieder geval die twee velden opnemen, en het aantal kolommen van die keuzelijst ook goed instellen.

en nog een voorbeeldje van een Subformulier in een Hoofdformulier...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan