• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Keuzelijst in Excel maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

pjaveld

Gebruiker
Lid geworden
8 feb 2010
Hallo allemaal,

Ik wil graag een keuzelijst in Excel maken, maar kan dat ook als de lijst met items niet op een werkblad in het geopende bestand staat, maar in een ander bestand? Ik wil graag 1 centraal bestand met deze items, omdat ik vanuit diverse andere bestanden dingen wil opzoeken in dit ene centrale bestand.

Ben benieuwd of hier een oplossing voor is, vast wel want in Excel kan volgens mij alles.
Alvast bedankt!
Peter

Dat kan, maar werkt alleen via gedefiniëerde naam.

Bedankt voor je reactie:), maar hoe doe ik dat dan via een gedefinieerde naam?

Welke versie van Excel heb je?

De simpele versie om mee te oefenen.
Selecteer je bereik en geef je bereik een naam, linksboven in het naamvak (boven cel A1, waar A1 in staat) en markeer het even en Type daar bv. "Peter", zonder de dubbele quotes uiteraard.

Of via Menu Invoegen → Naam → Definiëren, en waar de cursor knippert, type je bv. Peter, onderaan staat, Verwijst naar: selecteer hier je cellen die je in het keuselijstje wil zien en klik OK.

Nu ga je naar Menu Data → Valideren → Instellingen, en bij toestaan: Lijst.
Bij bron: type je =Peter.
OK

Succes.

hallo Harry, heb het geprobeerd en verwezen naar het bestand met het lijstje, maar Excel zegt dat het niet toegestaan is om te refereren naar een bereik in een ander bestand...

Mijn excuses Peter,

Ik dacht dat je bedoelde van een ander blad, i.p.v. een bestand.:o

Hallo Harry, geen probleem hoor.
Ik heb zelf al wat geëxperimenteerd, maar het lukt niet zoals ik het graag zou willen. Ik wil namelijk ook het lijstje in het andere bestand kunnen uitbreiden met meer items. Maar Excel blijft aan het oorspronkelijke bereik vasthouden. Hoe kun je een bereik/naam wissen? Want een bestaand bereik uitbreiden lukt me niet.:confused:

Zoiets dus.

Ps. bereiknamen wissen gaat via Menu Invoegen → Naam → definiëren.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Juist ja:) Maar dat lijstje moet dan in een extern bestand komen. Hoe heb je dat gedaan??

Ik heb het even geprobeerd naar een ander bestand, en het lukte ook nog.
Zie maar even, kijk ik intussen hoe je het uit kan breiden.

Eerst even opslaan op je Pc.

Bijlagen

Zo dus,

=VERSCHUIVING([Map3.xls]Blad1!A1;1;0;AANTALARG([Map3.xls]Blad1!A2:A10);1)

Ps. Een nadeel is dat het ander bestand open moet staan.

Laatst bewerkt:
Tja Harry, ik heb de Engels versie van Excel...knippen en plakken van de code werkt niet.:confused:

Daar heb ik een progje voor die het vertaald.

=OFFSET([Peter.xls]Blad1!A1,1,0,COUNTA([Peter.xls]Blad1!A2:A10),1)

Yep dat is hem! Alleen de komma's moesten vervangen worden door punt-komma's. Maar zo werkt het wel.Hartelijk bedankt voor de hulp!:):)

Yep dat is hem! Alleen de komma's moesten vervangen worden door punt-komma's. Maar zo werkt het wel.Hartelijk bedankt voor de hulp!:):)

Excel kent twee Engelse versies, puntkomma of komma nl.
Maar mooi dat het gelukt is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan