keuzelijst in query tbv rapport uitdraai

Status
Niet open voor verdere reacties.

Friend

Verenigingslid
Lid geworden
31 jan 2009
Beste Forummers, Ik heb een database met deelnemers aan een aktiviteit. Deze aktiviteiten vinden elk jaar plaats. Per jaar zijn er +/- 20 aktiviteiten. Om de deelnemerslijsten uit te printen heb ik voor elk jaar dus 20 verschillende query's op naam per groep per jaar.
Voor mijn gevoel moet dit anders kunnen met minder query's want je begrijpt het al na een paar jaar zit je met honderden query's.
Hoe kan ik het verwezelijken dat als ik bv een deelnemerslijst wil printen van groep 1 van het jaar 2012 ik als ik het rapport oproep eerst de groepsnaam invult en vervolgens het jaartal. Nu kan ik dat natuurlijk nu ook al -met [voer naam in:] of [voer jaartal:] maar de vraag is: is dit mogelijk om de naam en het jaartal dan uit een keuzelijst te kunnen kiezen? Wie kan mij hierin helpen/richting geven? Thanks, Friend

Ik neem aan dat een deelnemerslijst uit dezelfde gegevens uit dezelfde tabel wordt gehaald, en dat je nu 20 queries hebt die alleen maar op verschillende activiteiten en datums/jaren filteren? In dat geval is het natuurlijk veel simpeler om met één rapport, één formulier en één query te werken. Dat je überhaupt deze oplossing hebt gemaakt, geeft in ieder geval wel aan dat je niet lui bent :)

Je geeft zelf de oplossing eigenlijk al, door een formulier te maken waarin je keuzelijsten maakt voor Naam (ik neem aan naam van de activiteit) en jaar (gebaseerd op de datum van de activiteit?) te kiezen. Die keuzelijsten (met invoervak) gebruik je dan als criterium in je query, en meer is het eigenlijk niet. Dus i.p.v. de criteria hard in de query te zetten, vervang je ze door een verwijzing naar de keuzelijsten op het formulier. En dat is het wel zo'n beetje...

Beste OctaFish, Michel, dank voor je reactie. Als ik het goed begrijp maak ik een onafhankelijk formulier met de keuzelijsten. De formuliernaam vermeld ik dan bij criteria in het veld "aktiviteit" respectivelijk "jaartal ? Wordt dan de keuzelijst zichtbaar en kan ik dan aktiviteit of jaartal hieruit kiezen als ik het rapport open? Of zit ik er nu volkomen naast? Friend

OctaFish, Michel, ik heb even een kleine database gemaakt. Ik kom er niet helmaal uit hoe ik het formulier met keuzeveld in de criteria van de query plaats. Zou je er voor mij naar willen kijken? Bijzonder veel dank. Friend Bekijk bijlage test10.zip

Behalve dat je op je formulier de verkeerde keuzelijst als criterium gebruikte, is er weinig mis aan je formulier. Kortom: hij doet het gewoon!

OctaFish, Michel, ik ben bang dat ik het toch niet helemaal volg. Op het formulier werkt mijn keuzelijst. Welk verkeerd crierium gebruik ik daar? Hoe kan het dat als ik het rapport open ik nog steeds de naam van de aktiviteit moet intypen? deze zou ik toch moeten kunnen kiezen uit de keuzelijst??? Wat zie ik niet of gaat er verkeerd? Hoor graag van je. Friend

De keuzelijst werkt, maar in de query die je op je rapport hebt staan verwijs je naar een object met de naam Etiket. En die bestaat niet; je keuzelijst heet op het formulier Keuzelijst0. In de query moet je dus ook verwijzen naar Keuzelijst0. ALs je dat aanpast, doet het rapport het.

OctaFish, Michel, Dank je wel :thumb: Dat werkt, gaat mij veel onnodige query's en rapporten schelen. Kunnen we de boel opschonen. Wat ik nu doe is ik heb zowel formulier als rapport openstaan. Kies op formulier de betreffende aktiviteit en ga dan naar tabblad rapport en doe F5. Nu nog de vraag is het ook mogelijk als ik het rapport open dat ik eerst het formulier open om daar via de keuze lijst aan te geven welke aktiviteit (en jaar) ik wil hebben en daarna pas het rapport (afdrukvoorbeeld) zichtbaar wordt. Vermoedelijk is dat wat VBA? Daar heb ik weinig kaas van gegeten. Mocht dit dus nog te vergemakkelijken zijn ?? Friend

OctaFish, Michel, Inmiddels heb ik een opdrachtknop op het formulier geplaatst. Hier mee opent hij keurig het rapport in afdrukvoorbeeld (altijd goed voor een laatste visuele blik). Dank voor je input :thumb::thumb: Friend

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan