Keuzelijst in subformulier baseren op gegevens in hoofdformulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

Euphonia

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
4
Ik maak een database voor een opvang van kleine huisdieren in een dierenwinkel. Ik heb een tabel Klant met naw gegevens, een tabel Dier met gegevens over het gastdier en een tabel Reserveringen met gegevens over de verblijfdata. De tabel Dier is gekoppeld met tabel Klant, de tabel Reserveringen is gekoppeld met tabel Dier. Ik heb een formulier gemaakt dat bestaat uit een hoofdformulier met de klantgegevens, daaronder 2 subformulieren, subformulier Dieren met de gegevens over de dieren van de betreffende klant en subformulier Reserveringen met de verblijfdata van de dieren van de betreffende klant. Op het subformulier Reserveringen heb ik een keuzelijst voor de namen van de dieren om daaruit te zoeken om een nieuwe verblijfsperiode aan te maken. In deze keuzelijst staan echter álle dieren van álle klanten, deze lijst wordt nogal lang.
Ik heb al veel tijd besteed aan het zoeken naar oplossingen, ook op dit forum, maar de topics wijken iedere keer net even iets af. Mijn vraag is nu: Hoe krijg ik in de keuzelijst alleen de dieren te zien van de betreffende klant in het hoofdformulier?
Alvast bedankt voor de reacties.
 
Met een voorbeeldje wordt het wat makkelijker uitleggen, maar in essentie is dit de werkwijze:
zet in het veld Criteria van je keuzelijst in het veld KlantID een verwijzing naar het veld KlantID uit het hoofdformulier. Maak eventueel een gebeurtenis <Bij Kiezen> voor die keuzelijst die de keuzelijst ververst (Actie Requery).
 
Bedankt OctaFish voor je snelle reactie.
Ik heb geen veld klantID in mijn keuze lijst. Deze is momenteel gebaseerd op een query met daarin Naam dier, Achternaam klant, Soort dier om het zoeken te vergemakkelijken. Dit wil ik eigenlijk niet want de lijst wordt straks erg lang. Ik wilde ter verduidelijking de testdatabase meesturen, maar het gezipte bestand is te groot. Je hebt het over een voorbeeldje, zou je dat voorbeeld kunnen geven? misschien wordt het bij mij dan wat duidelijker.
En ook misschien een voorbeeld van de gebeurtenis <Bij kiezen>, ik ben (nog) niet zo thuis in de programmeercode's.
Alvast bedankt weer.
 
Als je geen veld KlantID in je keuzelijst hebt, zou ik die dus toevoegen, want je hebt hem nodig om te kunnen filteren op klant. Het veld [Achternaam klant] is daarvoor niet geschikt, want dat is niet uniek. Als je de db comprimeert, en zipt (eventueel met Winrar om er brokken van 100kb van te maken) wordt hij meestal klein genoeg om hem te posten. We hoeven uiteraard ook niet de volledige db te hebben, maar een verkorte versie met een stuk of 20-50 records; dat is doorgaans genoeg om eventuele problemen op te sporen.
Als je een kopie maakt van je db, dan wel weer eerst comprimeren en herstellen, want anders blijft hij nog steeds vrij groot.
 
Ik heb wat aanpassingen gedaan in je db, dus i.p.v. alles uit te leggen, de bijgewerkte versie. Ik heb de keuzelijst waar de vraag over ging overigens opgezet volgens mijn eerdere aanwijzingen.
 

Bijlagen

  • Pensiontest.rar
    60,3 KB · Weergaven: 35
Bedankt voor je hulp Octafish.
Het werkt uitstekend. Tot de volgende keer.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan