• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Keuzelijst maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gerald Baalhuis

Gebruiker
Lid geworden
14 jan 2006
Voor een scoutinggroep heb ik een financieel 'kasboek' gemaakt. Omdat hierin ook persoonsgegevens staan wil ik dit liever niet als rar of zip op dit forum plaatsen.

Ik had bedacht dat voor elke soort boeking een boeknummer gebruikt kon worden, waarna in de kolom omschrijving middels verticaal zoeken de bijbehorende tekst wordt geplaatst.
zie bijgaand bestandje voor de tot nu toe gemaakte boeknummers (werkblad boeknummers in kasboek.xls).
Tot op heden type ik in het werkblad 'kasboek' in:
kolom a: datum,
kolom b: boeknummer (uit m'n hoofd, of spiekend in werkblad 'boeknummers'),
kolom c: wordt middels verticaal zoeken ingevuld door excel,
kolom d: bij- of afboeking (als tekst "af" of "bij", hangt af van bedrag in kolom e of f),
kolom e: bedrag bij
kolom f: bedrag af

In het verleden heeft LucB voor mij al eens een Listbox(?) gemaakt voor een heel andere Excel toepassing (productiedagstaten). Zie bijgaand voorbeeld (Productiedagstaten-Geald Baalhuis.xls)

Ik heb geprobeerd die listbox(?) ook in het kasboek toe te passen, maar kom er niet uit.

Wat ik dus wil is dat op elke regel in kolom b van het kasboek een keuze gemaakt kan worden uit de lijst van beschikbare boeknummers, waarna vervolgens in kolom d de omschrijving wordt ingevuld.

Ik heb toch maar een deel van het kasboek- en boeknummer werkblad toegevoegd (excelforum.xls in kasboek.rar)

Ook nog een klein vraagje: hoe verberg je de #N/B waarde in een verticaal zoeken?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Gerald,

Op de vraag #N/B

=ALS(ISFOUT(je formule);"";je formule)

Ad.

Gerald,
Kijk maar of je hier wat aan hebt. Er is geen code gebruikt voor het zoeken van de boekingscode alleen met bereiknamen. Er zit ook een userform bij (werkt nog niet) en als je dat een betere oplossing vindt dan maak ik het af. Kijk maar.

Bijlagen

Je kunt het ook proberen met data>valideren dan lijst selecteren, als dit is wat je bedoeld?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Re lijst dmv valideren

Beste Gerald Baalhuis volgens mij lukt wat jij wil het beste met valideren.
Zelf doe ik het trouwens andersom ik gebruik de omschrijving in een validatie lijst die vervolgens met vert.zoeken de code ophaalt. je moet anders alle codes uit het hoofd weten terwijl je de omschrijvingen toch al weet bij het boeken.

zie bijlage voor de oplossing zoals je die volgens mij wilde.

groeten Wim

Bijlagen

Cor,

Volgens mij werkt jou oplossing met de keuzelijst prima. Alleen zou het boeknummer en de omschrijving onder de laats ingevulde cellen in kolommen b en c moeten komen te staan. Als je kijkt bij de oplossing van Hof1607 werkt het daar al wel voor wat betreft het juist 'plaatsen' van het boeknummer en de omschrijving. Ik dacht zelf jouw keuzelijst te kopieren naar alle cellen in kolom C, maar dan krijg ik daar geen omschrijving in te staan (als je begrijpt wat in bedoel).

De 'macro' zou in dit geval dan gegevens moeten plaatsen in B en D 158. Is de oplossing van jou en die van Hof1607 wellicht te combineren?

De userform mag wat mij betreft ook wel, maar kan die dan ook de ingevulde gegevens in de juiste cellen plaatsen? Het bij/af verhal hoeft er niet perse bij, dat wordt nu met een heel simpel formuletje gedaan.

Laatst bewerkt:
Gerald,
Jij bent in jouw vraag uitgegaan van de oplossing van LucB (jammer dat we niks meer van hem "horen"). Heb het bestandje aangepast en kijk maar of het je bevalt.

Bijlagen

Beste Cor,

Ik probeer het bestandje vanavond even thuis, als ik het op mn werk uitvoer komt er een foutmelding omdat ik thuis in Excel een addin gebruik (CFPlus) die niet op mn werk is geinstalleerd. Vooralsnog ziet het er echter weer perfecto uit!!!! Mijn dank is weer oneindig.

Gerald

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan