Keuzelijst met invoervak laten werken op verschillende tabbladen

• Onderwerp starter Onderwerp starter PieCa
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

PieCa

Gebruiker
Lid geworden
7 okt 2009
Hallo,

Ik ben een database aan het opzetten voor het beheren van een uitgebreide zaad collectie. De bedoeling is dat een iedereen in het labo op een snelle manier kan controleren waar een bepaalde zaadlijn zich bevindt.
Ik heb hierbij 4 plantensoorten. Binnenin de plantensoorten nog verschillende opdeling naar mutanten ed. Vb voor de plant Zandraket heb ik 6 tabellen (1 wild type en 5 soorten mutanten). Deze tabellen hebben verschillende indeling en grootte. (de kenmerken zijn zeer uiteenlopend.)
Van deze tabellen is er telkens een formulier.
Ik heb per plantensoort een niet-verwant formulier gemaakt waarin ik de 6 onderverdelingen terug vind door middel van tabbladen. tab 1 wild type, tab 2 mutant1, tab 3 mutant 2, enz.
Op deze manier moet de gebruiker maar 1 formulier openen per plantensoort en kan hij hierin per mutatie zoeken en eventueel toevoegen.
Nu had ik graag een keuzelijst met invoervak gemaakt waarbij alle 6 de tabellen in verwerkt zijn en doorzocht kunnen worden. (momenteel staan er op de verschillende tabbladen al een keuzelijst om te zoeken maar deze werken alleen binnen de desbetreffende tabel)
Is dit mogelijk?
Hoe moet ik dit aanpakken?
Ik heb al vanalles geprobeerd. Ik kan de keuzelijst weergeven en koppelen aan een query (die alle tabellen weergeeft) maar het geselecteerde item wordt niet getoond in het formulier.

Groeten,
Pieter

Wat bedoel je precies met: een keuzelijst waarin alle 6 tabellen zij verwerkt? Wil je alle soorten daarin opnemen, bijvoorbeeld op basis van ID en Naam? Of heb je in de Mutanten tabellen een verwijzing naar het ID van de zaadlijn?
En wat wil je bereiken met de keuzelijst? Ik stel me zo voor, dat als je alle opties in één keuzelijst gooit, je een onoverzichtelijke lijst krijgt, met, om maar met jouw voorbeeld te blijven, 6 keer de naam 'Zandraket': één keer voor de hoofdlijn, en 5 keer voor de mutanten.

Vb voor de plant Zandraket heb ik 6 tabellen (1 wild type en 5 soorten mutanten). Deze tabellen hebben verschillende indeling en grootte. (de kenmerken zijn zeer uiteenlopend.)

Ik begrijp dat de neiging bestaat om, als de kenmerken verschillen per soort, aparte tabelen te maken.
Toch is dat niet de juiste aanpak.
Maak een hoofdtabel, daarin zet je per plant algemene kenmerken.
Maak een tabel waarin je de soort specifieke kenmerken opneemt.

Definieer tussen de tabeleen een 1 op veel relatie.
Voor je plant Zandraket krijg je dan in de laatste tabel 6 rijen.

Kortom, hierzie je aanpak.

Grtz,

Tardis

Om even in te haken op Tardis zijn opmerking:
Mijn eerste reactie was ongeveer hetzelfde; probeer alles zo simpel mogelijk te houden. In de vraag wordt echter gesteld, dat de mutanten tabellen verschillende indelingen indeling en grootte hebben en dat de kenmerken zeer uiteenlopend zijn.
Voordat ik dus een uitspraak doe over de indeling van de db, zouden we eerst wat meer moeten weten over de indeling van de verschillende tabellen.
Misschien is het mogelijk om een voorbeeldje te posten? Want ik zou inderdaad wel willen zien hoe e.e.a. is ingedeeld, en waar dus de problemen kunnen liggen.

Dag beiden,

Alvast bedankt voor het antwoord:

Het grote probleem is dat ik moet vertrekken van bestaande Exell tabellen. waardoor 1 grote tabel (wat mijn eerste idee was) zeer moeilijk wordt.

Ik had in het formulier een keuzelijst geplaatst buiten de tabbladen zodat dit in ieder tabblad zichtbaar is.
Dit werkt naar een samenvoeg query die alle tabellen samenvoegt.
Ik kan ieder zaad lijn selecteren maar het lukt me niet om te zorgen dat
1) het juiste tabblad geopend wordt
2) de juiste record getoond.

Waarschijnlijk wil ik het te ver zoeken maar ik dacht dat dit wel te programmeren viel?

enkele screenshots in bijlage.
Misschien probeer ik toch van alle tabellen 1 grote tabel te maken en laat ik de niet relevante velden leeg?
Het probleem hier is dat de gebruiker niet alle velden hoeft te zien als hij een zaad lijn ingeeft en deze is een wild type dan heeft hij al de rest niet nodig en vice versa wel.

Pieter

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan