Keuzelijst met invoervak met query als bron

Status
Niet open voor verdere reacties.

jbusser

Gebruiker
Lid geworden
23 feb 2007
Hallo,
Ik heb een vervelend probleempje.
Ik heb een query die producten weergeeft die nog binen de verloopdatum zitten, op zich niets bijzonders.
De data worden uit twee gerelateerde tabellen uit een andere database gehaald.
Nu gebruik ik de query als bron voor een keuzelijst met invoervak.
De velden die ik in die keuzelijst zie bij selecte zijn de productnaam, het batchnummer en de verloopdatum.
In het vak krijg ik echter alleen de productnaam te zien na selectie.
Aangezien een query niet als gekoppelde tabel wordt gezien kan ik ook de tabellen waaruit de query is opgebouwd niet gebruiken om de verloopdatum en het batchnummer zichtbaar te maken.
Is er een manier om dat wel voor elkaar te krijgen (liefst zou ik de zichtbare kolommen in het keuzelijst met invoervak zichtbaar willen hebben, maar of dat gaat?)

bvd. jan

(liefst zou ik de zichtbare kolommen in het keuzelijst met invoervak zichtbaar willen hebben, maar of dat gaat?)
Nee, dat gaat niet. Een keuzelijst is gekoppeld aan een tabelveld )of niet, de keuzelijst kan natuurlijk ook niet-afhankelijk zijn) en laat als resultaat altijd maar één veld zien: de afhankelijke kolom. Maar het is heel eenvoudig om andere kolommen te laten zien op je formulier: haal die waarde uit de keuzelijst. Dat doe je dan met de eigenschap Column(#) van die keuzelijst. In twee tekstvakken zet je dan resp. de volgende formules als Besturingselementbron:
Code:
Tekstvak 1: =cboProduct.Column(1)
Tekstvak 2: =cboProduct.Column(2)
Wat je hierbij moet weten is dat de eigenschap Column(#) begint te tellen vanaf 0. De eerste kolom is dus niet 1, maar Column(0) en de tweede kolom is dan Column(1) en zo verder.

Sorry, het heeft even geduurd maar Vriendelijk bedankt OctaFish! Ik gebruik het nu naar volle tevredenheid!

anders en misschien voldoende.

Je kan in een veld (Rijbron) ook meerdere velden samenvoegen in de aard van

Select tabel.veldID, [veld2] & " " & [veld3] as expr1, from tabel

met de gedachte dat het eerste veld onzichtbaar is

@Danny: dat werkt niet in een tekstveld op een formulier; daar kun je alleen gegevens laten zien die uit de onderliggende bron komen. Daar is bij keuzelijsten doorgaans geen sprake van omdat de gegevens uit een andere tabel worden opgehaald.

Oeps ik zat dan waarschijnlijk op een andere frekwentie.

Heb nochtans ooit een listbox gemaakt waarin verschillende tabellen gegroepeerd werden via eenzelfde link en het eerste zichtbare veld was een samenvoegsel.

moet ze eens zoeken, kunnen we dan verfijnen :)

Ik weet het weer :)

Met de wijn heb ik soms een dilemma of ik de domeinnaam of de producent moet selecteren.
Beide gegevens zitten in dezelfde tabel maar niet alle producenten hebben een domeinnaam of andersom terwijl op de flessen soms het een soms het ander staat vermeld.

Dus in de form had ik een listbox met de ID van de wijnboer(firma) gevolgd door [domein] & " " & [producent] en nog wat selectiecriteria.
De eerste kolom stond op 0cm en dus onzichtbaar en de tweede kolom liet dan domein + spatie + producent zien .
En zo is het dan ook zichtbaar als de listbox niet geselecteerd is.

Ik dacht dat dit de bedoeling was van jbusser

(liefst zou ik de zichtbare kolommen in het keuzelijst met invoervak zichtbaar willen hebben, maar of dat gaat?)
Met een keuzelijst met invoervak gaat dat sowieso niet, met een 'gewone' keuzelijst kan dat wel; hier kun je meerdere kolommen in gebruiken en die blijf je ook altijd zien. Als je de hoogte van de keuzelijst op één regel afstelt, werkt hij een beetje als een keuzelijst met invoervak, al kun je niks intypen en moet je continue bladeren als je een ander record wilt selecteren. Vooral bij een lange keuzelijst is dat behoorlijk lastig. Zelf geef ik dus doorgaans de voorkeur aan de oplossing uit bericht #2.

Dat was de vraag niet; TS wil graag meer zien op zijn formulier van de overige velden. Dat kan alleen met een keuzelijst. Je kunt een keuzelijst met invoervak wel zo instellen dat je er nieuwe waarden aan kan toevoegen, maar die worden verder niet onthouden. Niet echt nuttig dus. Ik gebruik dan liever de gebeurtenis <Bij niet in Lijst> om de onderliggende tabel aan te vullen. Maar volgens mij zijn we nu een compleet andere discussie in een (volgens TS) prima opgeloste vraag, en dat is niet de bedoeling. Punt er achter dus!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan