• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

keuzelijst met invoervak met relatief grote lijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

goldmountain

Gebruiker
Lid geworden
28 dec 2010
Berichten
23
Dag allemaal,

Ik probeer met een keuzelijst met invoervak mbv subgroepen een selectiemogelijkheid te maken en dit lukt mij niet. Het gebruik van subgroepen vind ik noodzakelijk omdat de totale lijst te groot is om doorheen te scrollen.
Ter verduidelijking een voorbeeld. De lijst bestaat bijv uit: geel, appel, groen, banaan, rood, opel, paars, audi (in de werkelijkheid zijn dit circa 200 mogelijkheden). De lijst heb ik opgedeeld in:
fruit appel, banaan,
kleur geel, groen, rood, paars
auto opel, audi
Nu wil ik in één selectievak via bv kleur, "groen" kunnen selecteren (dus zonder langs 200 cellen te moeten scrollen maar dit reduceren naar in mijn geval circa 20 cellen. Wel moet ik de mogelijkheid houden om alle keuze's binnen deze keuzelijst te kunnen selecteren.

Wie kan mij helpen ??
Alvast bedankt
Wie kan mij helpen.
 
kijk eens op mijn site naar keuze na keuze.
 
dank voor uw snelle reactie. Dat ziet er inderdaad al goed uit ! maar hetgeen op de achtergrond draait hoe zou ik dat voor elkaar kunnen krijgen ? kunt u mij daar ook bij helpen
mvg
 
maar hetgeen op de achtergrond draait hoe zou ik dat voor elkaar kunnen krijgen
Uiteraard:
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
   Application.ScreenUpdating = False
    If Target.Address = ("$B$1") Then
    Range("B3") = ""
    End If
   Application.ScreenUpdating = True
End Sub
Deze code pas je eerst aan aan je situatie en plaatst deze in de programmacode. Dit zorgt ervoor als je de eerste keuze wijzigt ("$B$1") het keuzevak voor de tweede keuze op basis van de eerste wordt leeggemaakt (Range("B3") = "")
 
Wederom dank voor snelle reactie. Het aanpassen gaat lukken maar
het plaatsen in de programmacode, hoe en waar doe ik dat ?
Kunt/wilt u me dat ook aangeven ?
mvg
 
top ! ga vanavond proberen een en ander draaiende te krijgen. Zal even berichtje doen wanneer het draait. Nogmaals heel hartelijk dank !
 
nou, dat draait dus niet. Misschien wilt u me nog een stapje verder helpen. Ik heb de verschillende reeksen namen gegeven en ook de "hoofdindeling" heeft hierbij een naam gekregen. Heb dezelfde lay-out als in uw voorbeeld aangehouden (per "hoofd" de betreffende selectielijst eronder). Heb de tekst in VB gezet en celverwijzingen aangepast aan mijn sheet. Daarna met behulp van validatie 2 cellen opgemaakt (weliswaar in een ander blad maar dat maakt naar mijn idee niets uit). En dan werkt het dus niet. Zelf kan ik niet bedenken hoe het programma na de selectie van de "hoofdindeling" (wat wel goed gaat) de betreffende onderliggende selectie moet kunnen vinden (de 2e "validatiecel"). Moet er ergens nog een verbinding aangegeven worden ?
Indien mogelijk dan hoor ik het graag
mvg
 
Zelf kan ik niet bedenken hoe het programma na de selectie van de "hoofdindeling" (wat wel goed gaat) de betreffende onderliggende selectie moet kunnen vinden (de 2e "validatiecel"). Moet er ergens nog een verbinding aangegeven worden ?
De tweede cel krijgt
Code:
=INDIRECT(B1)
dus maakt de keuze uit de lijst afhankelijk van de invulling in B1. Heb in onderstaand voorbeeld de keuzelijsten verplaatst naar een ander blad en het blijft gewoon werken. Je moet misschien ook even kijken bij de naam of daar de juiste plaats staat. In dit voorbeeld voor assortiment:
Code:
=[COLOR="red"]hulp![/COLOR]$A$1:$C$1
 

Bijlagen

  • getrapte validatie 2e versie.xls
    95 KB · Weergaven: 117
krijg em niet aan de praat. Alles gecheckt maar helaas. Bij het valideren van de "2e" cel krijg ik de foutmeldeing: "de bron resulteert momenteel in een fout". Mogelijk geeft dit nog wat houvast voor een oplossing ?
Ik hoop het.
 
Erg fijn al die hulp. top. Ik probeer nu het bestand bij te voegen maar hij kent de extensie niet (xlsm). Hebben jullie een idee hoe dit anders kan ?
 
Het probleem ligt aan de benamingen van het bereik.
Hierin mogen niet alle leestekens gebruikt worden(bv spatie en min teken)

Hier het bestandje aangepast.
 

Bijlagen

  • test.xls
    31,5 KB · Weergaven: 135
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan