Keuzelijst met invoervak, zoeken deel veld waarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

Access2013

Gebruiker
Lid geworden
7 apr 2013
Ls

Weet iemand hoe ik de zelfde zoekfunctie, welke standaard naast de navigatieknoppen onder in het Access Frm staat, kan plaatsen in een keuzelijst met invoervak?

Dus een keuzelijst met invoervak die een deel van de waarde (Like) kan zoeken in alle velden van het Frm. De gevonden waarde dan geselecteerd retourneert.

In mij bijgesloten voorbeeld zou dan bij het zoeken naar de waarde “school” in de keuzelijst met invoervak twee regels geretourneerd worden. De waarde “school” is dan in alle twee de regels geselecteerd. Het zelfde kan ook met “Willem”

Ik zie uit naar jullie reactie.

Bijlagen

Ik snap niet helemaal wat je wilt. Een keuzelijst kun je gebruiken om een record op te zoeken, zoals je nu ook doet. Hij zoekt dan een record op basis van een specifiek veld. In jouw geval is dat:
Code:
="[Id] = " & Str(Nz(Screen.ActiveControl;0))
Hij zoekt dus een specifiek ID nummer. En niet een deel van de tekst. Sowieso kan dat nooit via een keuzelijst; zelfs al zou je een andere kolom uitlezen, dan nog krijg je de hele waarde uit die kolom. Die kan je wel als deel van de zoekstring gebruiken, maar daar schiet je doorgaans weinig mee op.
De enige optie is dus daar een tekstvak voor te gebruiken, waarmee je een filter o.i.d. opbouwt. Sowieso zou ik ook een doorlopend formulier gebruiken, want dan kun je 'live' de lijst filteren.

Hallo OctaFish,

Wat ik graag wil is het volgende: Wanneer ik bij veel data een projectnaam of een volledige naam van CP ben vergeten wil ik graag op een trefwoord kunnen zoeken. Wanneer ik op “school” zoek geeft mijn voorbeeld maar twee records als resultaat. Dit is makkelijk te overzien. Wanneer dit in een andere situatie meerdere records als resultaat geeft lijkt mij het handig dat het trefwoord in de resultaten geselecteerd getoond wordt. Je kunt dan in de getoonde records snel zien waar je trefwoord in de velden staan en daardoor snel overzicht hebt. Ik dacht dat ik deze functie ergens ooit in een keuzelijst met invoervak had zien staan (in m’n dromen :cool:).

Ik heb nu een aangepaste bijlage toegevoegd met daarin een Frm Qry en Tekstfilter. Werkt goed. Alleen vraag ik me nog steeds af of ik met één tekstfilter op meerdere kolommen kan zoeken. En of het trefwoord geselecteerd geretourneerd kan worden.

Bijlagen

Ik dacht dat ik deze functie ergens ooit in een keuzelijst met invoervak had zien staan (in m’n dromen :cool:).
Geef even het merk van die whiskey door; die wil ik ook wel proberen :).
Je kunt uiteraard op meerdere velden filteren/zoeken, mocht je dat willen. Kwestie van het filter uitbreiden. Vraag is hóe je dat filter wilt opbouwen: moeten alle velden aan de voorwaarden voldoen, of gaat het om een OF variant? En als het om een EN variant gaat, hoe vaak komt het dan voor dat je zowel op 'school' in het veld [onderwerp] wilt zoeken als op 'schoolstraat' in het veld [Adres]? Ik zie daar geen logica in zitten. Maar het kan uiteraard wel. Krijg je iets als:
Code:
    sFilter = "[projectnaam] Like ""*" & Me.Tekstfilter.Text & "*"""
    sFilter = sFilter & "AND [adres] Like ""*" & Me.Tekstfilter.Text & "*"""
Desnoods maak je de selectie dynamisch door de te filteren velden in een keuzelijst te zetten waar je meerdere waarden kunt kiezen. Je selecteert dan eerst de velden, en loopt dan door de selectie heen om het filter op te bouwen.

Bijlage weer aangepast. Ik heb de OF variant toegepast. Als je nu op “huis” filtert krijg je in twee kolommen [projectnaam] + [CP] resultaat. Nu nog de bonus vraag:

Is de code zo aan te passen dat “huis” geselecteerd getoond wordt?

Bijlagen

Daar is (voor de verandering) een simpel antwoord op: nee. Op tekstvelden kun je alleen opmaak toepassen die voor het hele tekstveld geldt. De enige uitzondering hierop is een memoveld, waarin je wél delen van een tekstveld eigen opmaak kunt geven. Maar dan nog moet dat veld als HTML veld worden gedefinieerd, en is het gruwelijk lastig om daarin de tekstselectie uit het tekstveld te markeren. Als het al kan... Ik zou er een stevige kluif aan hebben :).

Chips, dat is dan jammer. In ieder geval ben ik weer geholpen. Bedankt weer voor deze sessie. :thumb:

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan