• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Keuzelijst met meerdere keuzemogelijkheden

• Onderwerp starter Onderwerp starter LVDO
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

LVDO

Gebruiker
Lid geworden
16 feb 2011
Beste,

Ik wil graag weten hoe ik in Excel een keuzelijst met meerdere keuzemogelijkheden kan maken.

Ik heb een bestandje waarin je bijvoorbeeld Parkeermogelijkheden ziet staan. De bedoeling is dat dan meerdere van deze mogelijkheden gekozen kunnen worden.

Alvast bedankt.

Groetjes Lotte

Bijlagen

@plongske,

En waar in uw bijlage staat deze validatie dan?

@ VenA,
Keuzelijst staat op blad 2.
Validatie wordt toegepast op cellen G2tot G8

De lijst op blad 2 klopt maar de validatie staat er niet in vandaar mijn opmerking/vraag.

@plongske,

Ik zie het al. Je maakt gebruik van XL2010 of nieuwer. Dan is het inderdaad niet meer nodig om een naam te definiëren als je data uit een ander werkblad als lijst wil gebruiken.
Zo doet ie het in oudere versies ook.

Bijlagen

Goedemorgen,

Hartelijk dank voor jullie hulp, maar wat ik eigenlijk graag zou zien is 1 keuzelijst met de opties: Eigen terrein, Betaald parkeren, Parkeerschijf en Parkeergarage. En dat er in die keuzelijst meerdere opties aangevinkt kunnen worden.

Groetjes Lotte

@r 3000
dit is net hetzelfde als ik heb voorgesteld namelijk via gegevensvalidatie.
@lvdo
En hoe zie dit in 1 cel te realiseren?
Mijn inziens zal je telkens een nieuwe rij moeten aanmaken met de aangepaste gegevens en verder werken via gegevensvalidatie.

Hartelijk dank voor jullie hulp. Ik ga er verder mee aan de slag!

Groetjes Lotte

@Plongske

Dat is volgens mij niet hetzelfde want bij jou is er maar 1 keuze mogelijk. Bij mij meerdere, wat volgens mij de bedoeling is.

@r3000
Je was er recht op. Ik had het te vlug nagezien. Niet gedacht aan vba codes.

Laatst bewerkt:
Goedemorgen r3000,

Ik heb even zitten stoeien met het bestandje, maar kom er niet aan uit daar ik veel te weinig verstand heb van vba codes. Ik weet wat vba codes zijn, maar meer ook niet. Welke stappen moet ik nemen om er voor te zorgen dat ik de code kan gebruiken?

Dank je wel.

Groetjes Lotte

Lotte,

Als ik het goed begrijp dan wil je mijn code gebruiken in een ander bestand van jou?

1) Om Visual Basic te openen -> sneltoets alt+F11
2) Om de verkenner links in beeld te zien (als die niet al te zien is) -> sneltoets Ctrl+R
Daar zie je dan je bestand met de verschillende tabbladen
Als je op zo'n tabblad dubbelklikt (in dit geval tabblad "Blad1") dan zie je daar de code staan.

Omdat ik (bovenin in de code) aan het worksheet "_Change" heb meegegeven, zal de code automatisch lopen zodra er iets wordt aangepast in Blad1 van jouw bestand.

Je kunt deze code kopiëren en plakken in het betreffende tabblad van een ander bestand.
Wat je dan in elk geval aan moet passen in de code zijn de volgende zaken:
1) het getal "7". Dit verwijst naar het kolom nummer in je tabblad waar de code betrekking op heeft.
2) G:G. Dit verwijst ook de kolom in je tabblad waar de code betrekking op heeft.

Dus stel dat je een gegevensvalidatie in kolom C van je tabblad zou maken dan wijzig je 7 in 3 en G:G in C:C.

Het maakt overigens niet uit of je in de VBA editor opslaat of in je bestand zelf. Zowel je bestand als je code worden in beide gevallen automatisch opgeslagen.

Een kind kan de was doen! ;)

Succes!

Groeten,
Remco.

@remco,
Voelde het al aankomen, zal wel de bedoeling zijn om de rest van de kolommen aan te passen vanaf kolom G.
Helaas ben ik nog geen vba machtig.

Je hoeft VBA ook niet machtig te zijn. Als je mijn handleiding volgt komt het dik in orde...

Geweldig r3000, het is gelukt. Nog één laatste vraag. De antwoorden komen nu achter elkaar te staan. Is het ook mogelijk dat de antwoorden onder elkaar in 1 cel komen te staan?

Dank je wel!

Groetjes Lotte

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan