keuzelijst met waarden in twee kolommen, gevolgd door query

Status
Niet open voor verdere reacties.

marleen009

Gebruiker
Lid geworden
19 sep 2011
Berichten
25
Hallo,
ik heb een tabel met aannemers.
Deze aannemers hebben allemaal een specialisatie.
om deze specialiteit in mijn tabel aan te kunnen vinken zet ik een keuzelijst.
Echter, elke specialiteit heeft ook een onderverdeling
bv. algemeen aannemer (kolom1) - woningbouw(=kolom2?)
- industriebouw
- appartementbouw
- enz
nu heb ik die lijst aangemaakt, maar in mijn tabel verschijnt enkel de gegevens van kolom 1 en niet deze van kolom 2 die ik eigenlijk aangeklikt heb. Ook kan elke aannemer meer dan 1 specialiteit hebben.

(via een qry op specialiteit.) maak ik een keuze te maken welke aannemers ik ga contacteren.
Nu zou ik in deze qry-uitkomst (ik heb zeer veel aannemers per specialiteit in mijn db) de aannemers willen aanvinken zodat deze (10 per lot) apart worden vertoond (in een tabel?) en ik een lijst heb per project met gecontacteerde aannemers.

Deze lijst met te contacteren aannemers link ik dan aan een tblContactmomenten, tblOffertes, tblProjecten.

Wie kan me helpen, kan elke hulp gebruiken... ik denk dat ik te omslachtig aan het werk ben en zou graag een zo volledig mogelijk, goed, simpel werkmiddel hebben om mijn Prijsvraagopvolging gemakkelijk te kunnen doen.
ps. kan ik Vcards (van de aannemers) linken in mijn tblAannemers?
Alvast bedankt!!;)
 
Zo te zien heb je aannemers die in meerdere categorieën vallen, dus je hebt daar een aparte tabel voor nodig. Maak, als je die nog niet hebt, een aparte tabel voor de categorieën, en een tabel [tblAannemer_Categorie] en koppel deze laatste aan zowel Aannemer (met AannemerID) en Categorie (met CategorieID) en je kunt elke aannemer koppelen aan een onbeperkt (d.w.z. net zoveel als je categorieën hebt natuurlijk) aantal categorieën. Op basis van die koppeltabel maak je dan je selecties.
 
Zo te zien heb je aannemers die in meerdere categorieën vallen, dus je hebt daar een aparte tabel voor nodig. Maak, als je die nog niet hebt, een aparte tabel voor de categorieën, en een tabel [tblAannemer_Categorie] en koppel deze laatste aan zowel Aannemer (met AannemerID) en Categorie (met CategorieID) en je kunt elke aannemer koppelen aan een onbeperkt (d.w.z. net zoveel als je categorieën hebt natuurlijk) aantal categorieën. Op basis van die koppeltabel maak je dan je selecties.

Dus, jij zegt: tblspecialisatie en een tabel aannemer_specialisatie. Dus naam bedrijf(kolom1), specialisatie1(kolom2), specialisatie2(kolom3),...??
Ik heb nu een tblspecialisatie en een tblaannemers. ik was van plan in tblaannemers d.m.v. een waardelijst met meerdere waarden de specialisaties toe te voegen, lukt tot nu toe... waarom met waardelijst ?, omdat ik daarna die selectie dien te maken en ik dacht dat te doen met een form...
 
Laatst bewerkt:
Je hoeft een vorige post niet gelijk te quooten; die staat er namelijk boven, dus is vrij makkelijk te vinden :) Maar je hebt mij denk ik niet helemaal goed begrepen, want ik stel weliswaar een extra tabel [aannemer_specialisatie] voor, maar met maar één veld voor de specialisatie. Er komt alleen dan voor elke specialisatie van een aannemer een extra record bij in die tabel. Dus een aannemer die woningbouw, industriebouw en appartementbouw doet, heeft in die tabel drie records. Dat is de enige manier om fatsoenlijke overzichten te kunnen maken, en goed te filteren en selecteren. Op je hoofdformulier Aannemers krijg je dan een subformulier met de bij die aannemer behorende specialiteiten te zien.
Andersom werkt dat ook: als je een project hebt voor appartementen, dan kun je heel makkelijk de aannemers filteren die dat als specialisatie hebben. Ik vermoed dat je met Access 2010 werkt, waarin je meerdere waarden kunt opslaan in één veld, maar dat is wat mij betreft met afstand de slechtste uitvinding sinds het vierkante wiel. Welke aap bij Microsof dat bedacht heeft moet zo snel mogelijk de politiek in...
 
inderdaad, heb nu die keuzelijst met meerdere waarden en als ik hierop een qry zet zegt ie 'gegevenstypen komen niet overeen in criteriumexpressie...
Bij begin van project heb ik 10 loten: bv. pleisterwerken schilder, ruwbouw
ik maak dan een qry met in de criteria bovenstaande specialisaties, krijg dan een uitkomst met wel 500 aannemers waaruit ik de keuze dien te maken. deze zou ik gewoon willen kunnen aanklikken of vinken of whatever zodat ik deze in een aparte tabel krijg... is dit te doen?
 
Alles is te doen :) De vraag is natuurlijk: is het op een simpele manier te doen! Dat hangt er een beetje vanaf.... Je kunt op (minstens) twee manieren selecties maken: door een formulier met aannemers op het scherm te zetten met daarbij een selectievakje, of door een meervoudige keuzelijst te maken waarin je meerdere aannemers kunt selecteren. De laatste optie is met 500 aannemers een beetje bewerkelijk denk ik, dus ik zou voor een formulier gaan. Om te kunnen selecteren, moet er in de tabel Aannemers wel een selectievakje zitten, want anders valt er niks te selecteren. De moeilijkheidsgraad zit 'm in de afwerking, want als je een selectie hebt gemaakt moet er het e.e.a. gebeuren. Om te beginnen moeten de geselecteerde aannemers naar een tabel worden gekopieerd waarin de koppeling staat met de projecten. Vervolgens moeten alle selectievakjes weer worden uitgezet, want het lijkt mij niet dat je bij een volgend project al gelijk met een aantal geselecteerde aannemers wilt worden opgezadeld; het selectievakje moet alleen tijdelijk gebruikt worden om een selectie te maken, en verder moet hij leeg blijven.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan