• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Keuzelijst naar andere werkmap?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dierickx

Gebruiker
Lid geworden
9 dec 2010
Hallo

Klopt het dat een keuzelijst gemaakt via gegevensvalidatie niet kan verwijzen naar een andere werkmap, enkel naar een ander werkblad?

Ik werk met een basisdocument dat per personeelslid wordt bewaard. Daarin zou een uitrolmenu moeten verschijnen, maar de uitrolmenu moet gedurende het jaar meermaals aangepast worden. Om te vermijden dat in alle aparte bestanden telkens de uitrolmenu moet worden veranderd, had ik graag verwezen naar een aparte excel.

Iemand een oplossing hiervoor?

Alvast bedankt.

Nathalie

Wat je kunt doen is toch een speciaal uitrolmenu bestand maken en daar het menu onderhouden.
Geef het bestand een naam met versienr of datum voor latere controle.

In de bestanden voor het personeelslid maak je dan een macro die het uitrolmenu kan importeren.
Om te checken of het menu geimporteerd moet worden zetje de bestandsnaam van het laatst geimporteerde menu in een cel.
Bij openen van een bestand controleer je of de bestandsnaam van het menu nog hetzelfde is indien ja is het goed indien nee dan start de import macro.
die controle zou in een "split second" gebeurd zijn en de import zal ook niet zo lang duren..

Bedankt voor je antwoord. Als ik het goed begrijp zou dan toch elk bestand afzonderlijk moeten worden geopend om de macro uit te voeren. En dat was nu net wat ik zou willen vermijden... Maar het klopt wel dat er niet kan verwezen worden naar een aparte werkmap, blijkbaar.

het klopt niet helemaal, het kan wel maar zoals vaak excel kan nietzoveel met afgesloten bestanden als bron..

ik kwam nog wel een optie tegen die mogelijk dan beter past voor jou daarmee maak je een named range die verwijst naar de externe lijst.
Voorwaarde is dan wel is dat dat keuzelijst bestand altijd open moet staan als je het wil gebruiken in het andere bestand.
maar misschien past dat beter bij wat jij zoekt.

https://www.contextures.com/xlDataVal05.html

Voor wat mijn eerdere reactie betreft had ik het volgende uitgangspunt in gedachten.
Het menu hoeft niet altijd up to date te zijn, alleen als je iets gaat wijzigen in zo'n basisbestand moet je het meest recente menu nodig.
Dus ja het bestand moet geopend worden, maar dat betekent niet dat je na elke wijziging alle bestanden moet openen. Als je een bestand opent omdat je een wijziging moet aanbrengen is vroeg genoeg om het menu bij te werken.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je antwoord. Ik ga ermee aan de slag.
Fijne eindejaarsfeesten.

Excel kan prima overweg met gesloten bestanden alleen heb je in de losse bestandjes een extra tabje nodig.;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan