Keuzelijst uit Sub Form filteren op waarde Keuzelijst Hoofdform

Status
Niet open voor verdere reacties.

DarkPhalanx

Gebruiker
Lid geworden
28 apr 2012
Berichten
12
Een goedenavond,

Ik ben bezig met access en ik wil iets voor elkaar krijgen wat me niet lukt.
Er zijn een hoop topics over soortgelijke situaties maar ter vergeefs het lukt me niet.

Wat ik wil is het volgende:
Ik heb een database die ik gebruik voor het uitlenen van materialen.
Nu heb ik een formulier "bruiklenen" gebaseerd op een tabel met daarin een sub formulier waarin ik artikelen kan selecteren (die nog niet uitgeleend zijn) die daarna samen met het "bruikleen nr" in een soort van transacties tabel worden geplaatst.

In het subformulier kies ik artikelen middels een keuzelijst, dit gaat een hele lange worden en daarom wil ik door middel van een keuzelijst in het hoofd formulier een categorie kiezen. Dit zodat de lijst met artikelen wat ingekort word.
artikel_id categorie merk/type

Nu weet ik dat ik in de Query van de artikel keuzelijst dit moet doen.
Ik heb het geprobeerd te doen middels criteria maar dan vraagt hij iedere keer tijdens het openen al om een waarde.
Ook als er geen categorie geselecteerd is moet alles te zijn zijn. En wanneer er wel een geselecteerd is moet dus de query van de keuzelijst vernieuwd worden ook daar loop ik spaak.

Wie kan me helpen:) Ik heb Office 2007

http://dl.dropbox.com/u/22156254/voorbeeld.accdb is de link naar de database die ik als voorbeeld gemaakt heb.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik denk dat je zoekt is cascading coboboxes.

Je selecteerd een categorie en in de volgende cobobox worden alleen de items weergegeven die zegmaar matchen met de hoofdcatergorie.

Ik heb er een artikel over gevonden die er ook rekening mee houd dat er een subform is.
Er zijn trouwens veel artikelen te vinden over dit onderwerp, gewoon googlen op cascading comboboxes.

http://www.599cd.com/tips/access/two-combo-boxes/

Hopelijk heb je er wat aan. Anders hebben we een goeroe genaamd OctafFish op dit forum die je vast verder kan helpen.

Groeten : Jeroen
 
Hartstikke bedankt, wist niet dat het zo werd genoemd! Het is me gelukt en een handige site erbij!
 
Graag gedaan !

Zet de vraag nog even op opgelost, anders worden ze boos hahaha.

Goed weekend.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan