Keuzelijst van contactpersonen maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

RobMink

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
13 apr 2012
Ik heb een vraag over het selecteren van een contactpersoon op een formulier. Ik heb een database waarin ik een aparte tabel heb voor Orders, bedrijven en contactpersonen waarin ik een innerjoin heb gemaakt zodat 1 bedrijf meerdere contactpersonen kan hebben. ( een 1 op veel relatie gemaakt tussen bedrijf en contactpersonen)

Ik heb een Orderformulier gemaakt dat een orderkaart is. Deze is gebaseerd op een query waarin ik per record eerst een keuzelijkst heb van de bedrijven en daarnaast een keuzelijst met contactpersonen. De waarden worden opgezocht in de tabellen Bedrijven cq Contactpersonen en de waarde opgeslagen in een veld in de tabel Orders die ik voor het orderformulier.

Nu wil ik dat wanneer ik een Bedrijf heb geselecteerd, de keuzelijst van de contactpersoon alleen de contactpersonen van het betreffende bedrijf laat zien en niet een lijst van alle contactpersonen uit de hele database.
Als ik in de query die ik gebruik voor deze orderkaart naast de tabel Bedrijven ook de tabel Contactpersonen plaatst met de een op veel relatie krijg ik van 1 order zoveel records als dat er contactpersonen van dat bedrijf zijn, wat dus niet goed is.

Weet iemand hier een juiste oplossing voor?
Ik ben best wel thuis in acces maar dit lukt me maar niet.
met vriendelijk groet
Rob

De oplossing is relatief simpel. Om te beginnen: ik krijg de indruk dat je in de tabellen Keuzelijsten hebt gebruikt. Als dat zo is: zet die om naar gewone tekstvelden. In een tabel moet je (vind ik) de echte waarden zien, en niet aliasvelden uit een tabel. Keuzelijsten gebruik je in een tabel, wat mij betreft, alleen voor lijsten die je zelf intypt.
Wanneer gebruik je formulieren? Op een formulier. Daar zijn ze ook voor bedoeld. En op een formulier kun je keuzelijsten wèl afhankelijk maken, wat je in een tabel dus niet lukt. Wat je op je formulier moet doen is redelijk standaard, en komt als vraag ook minstens twee keer per week langs, dus voorbeelden zijn er op het forum inmiddels genoeg te vinden. De techniek komt hier op neer: je maakt in de rijbron van de keuzelijst Contactpersonen een criterium waarin je verwijst naar het Formulierveld BedrijfID. Daarmee zie je in de keuzelijst alleen nog maar contactpersonen van het gekozen bedrijf. Het probleem dat je daarna nog moet oplossen, is dat de lijst met Contactpersonen moet worden ververst als je een ander bedrijf selecteert. En dat doe je door in de keuzelijst Bedrijven een gebeurtenis <Bij klikken> te maken die een Requery uitvoert op de keuzelijst Contactpersonen. En dan werkt het zoals je wenst.

keuzelijst contactpersoon

Alvast bedankt voor je snelle antwoord, ik ga hiermee aan de slag. Ik hoop dat k er uitkom, anders meld ik me wederom.

met vriendelijke groet
Rob

helemaal gelukt

Beste Michel

Het is helemaal gelukt, dank je wel.

met vriendelijk groet
Rob

Mag je 'm ook nog op <Opgelost> zetten!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan