• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Keuzelijst van tabblad namen

• Onderwerp starter Onderwerp starter pjea
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

pjea

Gebruiker
Lid geworden
15 mei 2009
Goede avond allemaal.

Ik wil graag een keuzelijst maken, valideren. Maar dan met de namen van de tabbladen. b.v bladA bladB enz Nu kan ik die natuurlijk gewoon typen. Maar als er dan één bij komt of af gaat klopt mijn lijst niet meer.
Wie weet hier voor een validatie regel?

Gr. Peter

Beste,

Dit zal niet met een formule of validatie gaan.
Ik kwam wel dit stukje VBA tegen:
Code:
Sub Bladnamen()
  For Each sh In Sheets
    c0 = c0 & sh.Name & "|"
  Next
  Blad1.Cells(1, 1).Resize(Sheets.Count) = WorksheetFunction.Transpose(Split(c0, "|"))
End Sub
Als ik het goed heb komt hij van snb. Hiermee kan je dan wel weer een validatielijst maken.

Succes,

Laatst bewerkt:
Peter,

Als je met je rechtermuis klikt op de pijltjes links naast je eerste Bladtab, krijg je een keurig lijstje te zien waaruit je kunt kiezen.

Beste reagerende forumleden,

Ik waardeer julie voorstellen. Vooralsnog is het helaas niet toepasbaar voor mij. Ik wil van één cel een keuzelijst maken waarin ik de namen van de tabbladen kan kiezen uit een lijst. Ik wil die waarde namelijk weer gebruiken in een formule in een andere cel.

Ik kan natuurlijk al de namen invullen in de lijst dan ben ik klaar. Maar als er een tabblad wordt verwijderd of er komt er één bij, dan klopt mijn lijst niet meer en moet ik die ook opnieuw aanpassen. Met kans op meer fouten.

Misschien kan deze optie wel niet in Excel, maar ik heb al vaak gezien dat het (bijna) altijd kan, alleen is het soms iets lastiger te vinden ;)

Dus wie er een oplossing weet, ik hoor je graag!

Peter

Bij het verwijderen of toevoegen van een werkblad, wordt in cel A1 van het eerste werkblad automatisch een datavalidatie aangemaakt met een lijst van de namen van de werkbladen.

Code:
Private Sub Workbook_SheetDeactivate(ByVal Sh As Object)
Dim WS As Worksheet
Dim sNm As String
    For Each WS In Worksheets
        sNm = sNm & WS.Name & ","
    Next
    With Worksheets(1).Range("A1").Validation
        .Delete
        .Add Type:=xlValidateList, Formula1:=Left(sNm, Len(sNm) - 1)
    End With

End Sub

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Hallo Peter,

Ik doe ook mee.
Hierbij een voorzetje.
Telkens als je op het eerste blad komt wordt de validatielijst voor A1 aangepast en kun je kiezen voor een van de aanwezige bladen.

Succes,:thumb:
Ger

Super Ger,

Dat stukje VBA was ik naar op zoek. En het werkt perfect!
Bedankt.

Groeten Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan