Keuzelijst vullen met verschillende kolommen uit werkblad

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kwabbernoot1980

Gebruiker
Lid geworden
10 aug 2011
Hey

dit moet zowat het laatste zijn dat ik wil bereiken in mijn programma. Al de rest werkt al (met veel hulp van jullie ;) )

Al mijn gegevens worden via een userform weggeschreven in één werkblad (NAWlijst). Nu wil ik verschillende kolommen uit dit werkblad weergeven in een listbox en daarin filteren. Het is dus zo dat ik niet alle kolommen wil meenemen, maar bv data, namen, zalen, ... wel en zo hierop kan filteren.
als ik op datum selecteer dat hij dan alle boekingen weergeeft op een bepaalde datum, dat ik dan verder filter op naam hij enkel de rij(en) laat zien van een bepaalde persoon op die datum e.d.

hopelijk is het duidelijk genoeg en kan iemand mij op weg helpen.

alvast bedankt en met vriendelijke groeten

Dave

snb bedankt voor je reactie, maar dit is niet wat ik bedoel. Ik kan namelijk al mijn gegevens uit de "database" heropvragen en bewerken in een userform.
Wat ik wil is kunnen filteren in deze lijst d.m.v. een listbox en dus niet via de autofilter in de "database".

Dit omdat ik steeds via het userform nieuwe gegevens wegschrijf naar de eerstvolgende lege rij in de "database" en dit doet hij verkeerd als iemand de autofilter vergeet af te zetten.

Bekijk bijlage Voorbeeld_vraag.xlsx

In bijlage een simulatie voorbeeld van mijn database. Mijn bedoeling:

- deze gegevens weergeven in een listbox.
- in de listbox selecteren op datum, zodat enkel de lijnen van een bepaalde datum worden weergegeven, nadien verder filteren op bv. contactpersoon zodat de selectie kleiner en kleinder wordt
- de filter zal waarschijnlijk best door een tekstvak of combobox gebeuren

Ik zit me hier al lang suf op te zoeken, ook al boeken over Excel geraadpleegd, maar vind niets dat helemaal van toepassing is op wat ik wil bereiken.

Hopelijk kan iemand helpen

alvast bedankt
Dave

Als je weet hoe je gegevens uit een werkblad kunt koppelen aan een combobox of listbox, is het een peuleschil zo'n combobox/listbox te koppelen aan een werkblad met gefilterde gegevens (advanced filter).

Mijn vraag is deels opgelost dankzij het nodige speurwerk. Nu heb ik nog één probleem met het opladen uit mijn Excel werkblad. Uur en datumweergave neemt hij niet mee!

Weet iemand hoe ik in bijvoorbeeld de 3e kolom van mijn listbox een uur (00:00) kan weergeven zoals het in het werkblad staat?

alvast bedankt en met vriendelijke groeten

Dave

Code:
'Private Sub UserForm_Activate()

Private Sub ComboBox1_Change()
    With [NAWlijst!A1].CurrentRegion
        .AutoFilter 9, ComboBox1.Value
        .SpecialCells(xlCellTypeVisible).Copy [NAWlijst!A100]
        .AutoFilter
    End With
    With [NAWlijst!A100].CurrentRegion
        sq = .Value
        .ClearContents
    End With
    ListBox1.List = sq
End Sub

Private Sub ListBox1_Click()

End Sub

'Dim i, j As Integer
'Dim searchfor As String
'Dim searchin As String
'i = 2: j = 1
'searchfor = ComboBox1.Value
'Do Until Sheets("NAWlijst").Cells(i, 1).Value = Empty
'    ComboBox1.AddItem Sheets("NAWlijst").Cells(i, 9).Value

'    i = i + 1
'    Loop
'    For i = ComboBox1.ListCount - 1 To 1 Step -1
'    If ComboBox1.List(i) = ComboBox1.List(i - 1) Then ComboBox1.RemoveItem (i)
'Next

'End Sub

Private Sub UserForm_Initialize()

sq = [NAWlijst!A1].CurrentRegion
    ComboBox1.List = sq

End Sub

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan