• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Keuzelijst

• Onderwerp starter Onderwerp starter MBBS
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

MBBS

Gebruiker
Lid geworden
7 feb 2006
Ik heb een keuzelijst die is samengesteld uit namen van personen uit een databank.
Deze kolom van deze namen in de databank is gesorteerd op een lidnummer en niet op de namen van de personen.
Als ik nu een keuzelijst maak staan die namen in de volgorde zoals ze staan in de databank.
Ik wil nu heel snel in die keuzelijst een naam opzoeken en zou deze alfabetisch willen geordend zien en toch nog willen linken aan een veld.

Ik heb een voorbeeld bijgevoegd

Bijlagen

Beste MBBS ;)

Heb bestandje aangepast.

Als je in kolom C in database ze hier van A naar Z rangschikt dan zullen ze ook op tabblad printen juist staan.
Op tabblad database mag je wel veldnamen zetten, zodat we de formele kunnen linken naar de juiste veldnaam (Vb; naam, adres, straat, E-mail, GSM enz...

Groetjes Danny. :thumb:

Bijlagen

Beste MBBS ;)
Als je in kolom C in database ze hier van A naar Z rangschikt dan zullen ze ook op tabblad printen juist staan.
Groetjes Danny. :thumb:

Dat was volgens mij de moeilijkheid voor MBBS.
Aan de database zelf mocht niks gewijzigd worden en diende gesorteerd te blijven op lidnummer !

Dat was volgens mij de moeilijkheid voor MBBS.
Aan de database zelf mocht niks gewijzigd worden en diende gesorteerd te blijven op lidnummer !

Werkt perfect.
Als ik nu dat dropdownmenu wil uitbreiden, als de databank nu langer wordt, hoe kan ik dan zorgen dat alle namen in dat dropdownmenu belanden.

Opgelost met "Dynamisch bereik"

Dit is helemaal IDEAAL !
Zou het kunnen dat het dropdownmenu niet werkt ?
En... is het mogelijk om die indexeringslijst (alfabetisch) op een andere sheet te zetten ?
Ik vraag maar hoor.... wie niet waagt niet wint :)

Laatst bewerkt:
Bij mij niks aan de hand !
Validatie en keuzelijst in BI8 functioneert perfect.

Bij mij hier thuis nu ook.
Ik ga deze vraag op opgelost zetten.
Anders lopen we te ver uit.
Bij problemen open ik wel een nieuwe topic.

De helpers zijn alvast bedankt voor hun geleverde inspanningen.

Bij mij hier thuis nu ook.
Ik ga deze vraag op opgelost zetten.
Anders lopen we te ver uit.
Bij problemen open ik wel een nieuwe topic.

De helpers zijn alvast bedankt voor hun geleverde inspanningen.

Ik heb deze vraag toch maar terug geopend.
Ik probeer nu om de formules en bewerkingen in het testbestand, te importeren in mijn definitieve versie.
Nu krijg ik dit niet helemaal perfect omdat ik niet echt de finesse begrijp.
Ik wil het natuurlijk zelf proberen, daarom nog enkele vraagjes
Hoe kan ik nu de parameters van het dropdownmenu aanpassen (kolom - van/tot)
Ik experimenteer ook met die lijsten, maar eenmaal de naam ingegeven krijg ik hem niet meer weg.

Het bestand is te groot om te zippen en op het forum te plaatsen.

MMBS,
De validatielijst in BI8 heeft naam "lijst", en bestaat uit de gegevens die zich op het blad database in kolom K:K bevinden.
De lijst die voorkomt in het dropdownmenu is dynamisch, dwz bestaat alleen uit de namen van kolom K:K en er zijn geen blanco (reserve)cellen in terug te vinden.
Om dit klaar te krijgen werd via Invoegen > Naam > Defineren de "lijst" als volgt gedefinieerd :

=VERSCHUIVING(Database!$K$8;0;0;AANTALARG(Database!$K:$K)-AANTAL.ALS(Database!$K:$K;"")+7;1)

In deze formule is "Database!$K$8" de startcel, K:K de kolom van het bereik en "+7" de rij -1 van het blad waarin de "lijst" begint. Het einde van de "lijst" wordt berekend door deze formule.
Voor nog meer uitleg, laat het ons weten !

Ik ben weer effe zoet :)
Het experiment kan verder gaan.
Het werkt zo stilaan verslavend.

Het dropdownmenu wekte niet.
Ik heb nu in valideren =lijst aangepast naar =lijstalfa...
En dit werkt nu. Heb ik hier een dosis geluk of is dit een juist correctie ?
Invoegen - Naam -Definiëren... hier ligt de sleutel !

Laatst bewerkt:
Opgelet
Er werden 2 Dynamisch Bereiken aangemaakt.
1) "lijstalfa" : in kolom C:C (houdt dit bereik zo klein mogelijk en beperkt tot de invoer, niet alfabetisch gesorteerd)
2) "lijst" : in kolom K:K (zorgt dat er geen blanco zijn in het dropdownmenu, alfabetisch)

Laatst bewerkt:
OEF
Alles werkt.

Ik heb nog enkele andere vragen maar ga eerst van dit al wat nagenieten.

Alvast bedankt men waardering voor uw gedetailleerde help :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan