Keuzelijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

toffepeer69

Gebruiker
Lid geworden
1 apr 2009
Goedenavond,

Ik heb in access 2 tabellen (materiaal en kleur) en een tussentabel (materiaalkleur) waarin de diverse combinaties tussen deze 2 tabellen worden opgeslagen.

Nu heb ik op een formulier een 2tal Keuzelijst met invoervakken geplaatst: eerst selecteer ik het materiaal en vervolgens wil ik middels de 2de keuzelijst de kleur selecteren, uiteraard afhankelijk van het reeds geselecteerde materiaal.

Het eerste werkt, maar ik krijg het niet voor elkaar om afhankelijk van het gekozen materiaal de mogelijke kleuren te tonen, nu wordt alles getoond.

Voor de 1e keuzelijst heb ik het volgende ingesteld: Rijbron =SELECT Qmateriaalkleur.materiaal FROM Qmateriaalkleur ORDER BY Qmateriaalkleur.materiaal;

Voor de 2e keuzelijst heb ik het volgende ingesteld: Rijbron =SELECT Qrelatiemateriaalkleur.kleur, Qrelatiemateriaalkleur.materiaal FROM Qrelatiemateriaalkleur;

Ergens moet ik ook instellen dat de 2e keuzelijst gevuld wordt met wat geselecteerd is in de 1e keuzelijst, maar waar doe ik dit?

Ik ben nog niet zo lang bezig met het leren van Access en ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Ronald

Als [materiaal] het koppelveld is, dan moet je in de tweede keuzelijst een criterium maken. Dat is dan de keuzelijst van je formulier. Best doe je dat dan ook middels de knop <Opbouwfunctie>, dan maak je geen typfouten. Kies dan uit de database de groep <Formulieren>, <Geladen formulieren> en selecteer de keuzelijst. Als dat criterium er staat, moet je dat nog wel activeren als je een keuze maakt in de eerste keuzelijst. En dat doe je bij de gebeurtenis <Bij klikken> van die eerste keuzelijst, en de opdracht bevat één regel, hier in dummycode omdat ik de db niet ken:
[ Me.cboTweedeKeuzelijst.Requery[/code]
Dan zou het moeten werken. Kom je er niet uit, lees dan de Access cursus (hoofdstuk 8) er eens op na :)

OctaFish,

Bedankt voor je reactie.

Ik ben er direct mee aan de slag gegaan, maar kreeg het niet direct voor elkaar.

Vervolgens je tip opgevolgd en hoofdstuk 8 doorgenomen en hiermee mee vraag kunnen oplossen.

Ga denk ik ook maar de andere hoofdstukken doornemen.

Ronald

Schrijf ik ze niet voor niks :)
Kan de vraag denk ik ook op <Opgelost>.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan