Keuzelijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

petermeijerink

Verenigingslid
Lid geworden
16 sep 2013
Geachte Forum,

Ik ben een beginneling met Access en vraag wat hulp met het volgende probleem.
Ik heb een keuzelijst gemaakt met 4 kolommen. Als ik een selectie maak komt er maar 1 kolom zichtbaar. Hoe krijg ik de andere kolommen zichtbaar.
Zie voorbeeld

Alvast bedankt !

Wie kan mij een beetje wegwijs maken met Access.

Groet
Peter Meijerink

Bijlagen

Ik kan je database nu even niet openen kan ik thuis pas doen.

Je hebt in je keuze lijst 4 kolommen zichtbaar ? en je wilt zodra je een aan klikt de andere 3 ook blijven zien?

Dat is vrij makkelijk te zeggen, als ik je tenminste goed begrijp (en Patrick ook). Laten we beginnen met het slechte nieuws: Wat jij wilt kan niet. Een keuzelijst met invoervak kan meerdere kolommen bevatten die kunnen helpen bij het selecteren, maar je ziet ze na de klik niet meer; je ziet alleen de eerste zichtbare kolom. Maar er zijn uiteraard andere oplossingen te verzinnen :).

Oplossing 1: gebruik geen keuzelijst met invoervak, maar een keuzelijst. Die laat wél altijd alle kolommen zien. Nadeel: hij werkt niet zo lekker als je de hoogte van de keuzelijst precies één record maakt om hem optisch overeen te laten komen met een keuzelijst met invoervak. Tweede nadeel: het selecteren in een keuzelijst met één record is een stevige klus. Zelf zou ik dat een gebruiker niet aan willen doen. Ik kies dus zelf voor

Oplossing 2: extra tekstvakken die de gewenste waarden ophalen uit de keuzelijst met invoervak. Voor de duidelijkheid heb ik de keuzelijst een zinvolle naam gegeven (raad ik jou ook aan). Op het formulier maak je dan 3 tekstvakken, en die krijgen respectievelijk de volgende formules als Besturingselementbron:
Code:
=[cboAankomst].[column](2)
=[cboAankomst].[column](3)
=[cboAankomst].[column](4)
En nu zie je in de tekstvakken de waarde die je in de keuzelijst selecteert.

Bedankt voor de uitleg.
Wat ik eigenlijk wil is het volgende.
keuzelijst met de aankomst
keuzelijst met vertrek (afhankelijk van de aankomst)
als de vertrek datum is gekozen direct het aantal nachten en prijs zichtbaar in het formulier.
Ik heb een excel voorbeeld in de bijlage zoals ik er nu werk.
Deze layout wil ik ook graag in Access.

Groet
Peter Meijerink
0616889539

Bijlagen

Hoe je het nu in je database hebt, kan je dus ook reserveren vanaf 11-07-2015 tot 05-12-2015.
Is dat ook je bedoeling? omdat je 3 tabellen hebt 1 met vertrek 1 met aankomt en eentje met alles en daar heb je aantal data met prijzen in staan, komt het op mij over als of je eigelijk alleen maar max 21 dagen mag.

Tenzij je wilt dat je een datum aan klik en vertrek datum en dat access gaat uitrekenen hoeveel nachten je dan daar bent en hoeveel het je dat gaat kosten omdat 1 nacht een bepaalde prijs heeft.

Hoi Patrick,
Max 21 dagen en als de vertrekdatum wordt gekozen met het keuzevak wil ik automatisch het aantal nachten en de prijs voor die periode zichtbaar hebben. Zie het voorbeeld in excel.
Alvast bedankt.
Groet
Peter

Werk je met vaste aankomst/vertrekdagen?

Dan heeft een kalendertje geen enkele zin, maar moet je keuzelijsten gebruiken. Daarbij kun je er voor kiezen om de startdatum wél met een DatePicker te doen, en alle niet-zaterdagen automatisch te converteren naar de dichtsbijzijnde zaterdag (met een Inputbox bijvoorbeeld ter bevestiging), en een keuzelijst met de eerstvolgende 3 zaterdagen als eindoptie, of je maakt twee keuzelijsten met daarin voor de startdatum alle komende zaterdagen van het huidige jaar. En de tweede keuzelijst blijft dan natuurlijk hetzelfde.

Overigens heb je (ik kan nu pas naar je db kijken) nog helemaal geen formulieren... Wellicht handig als je die wél maakt en meelevert. Daarnaast vind ik je tabellen erg ongelukkig; Sowieso heb je geen tabel [Aankomst] nodig (haal je immers uit de datum die wordt opgegeven) en de tabel [Vertrek] zou ik ook niet maken. Wél een tabel met [Prijzen] waarin je de prijs op basis van weeknummers vastlegt. Op die manier kun je makkelijk berekenen wat iemand moet betalen die 3 weken boekt. Bovendien kun je dan ook, als dat gevraagd wordt, langere periodes aanbieden.

ik heb geprobeerd om een formulier te maken. het is niet gelukt zoals je zei.
dit snapte ik niet door mijn gebrek aan kennis van Access.

"Daarbij kun je er voor kiezen om de startdatum wél met een DatePicker te doen, en alle niet-zaterdagen automatisch te converteren naar de dichtsbijzijnde zaterdag (met een Inputbox bijvoorbeeld ter bevestiging), en een keuzelijst met de eerstvolgende 3 zaterdagen als eindoptie, of je maakt twee keuzelijsten met daarin voor de startdatum alle komende zaterdagen van het huidige jaar. "

zie ook bijlage van excel. dan kan je zien wat ik bedoel.
Groet
Peter

Bijlagen

Even terug naar je oorspronkelijke vraag. Die ging over het laten zien van de overige velden uit je keuzelijst. Mijn antwoord daarop ging er vanuit dat je met formulieren werkt (wat je voor de productie altijd zou moeten doen). Die formulieren heb je dus nog niet. Dwn heb je uiteraard ook nog niks aan de gegeven oplossingen.
Daarnaast denk ik dat je tabellen een stuk beter kunnnen. Elke goede database begint met hey correct opzetten van de tabellen. Althans: als het om de uitvoer gaat. (Ruim) daarvoor zit het opzetten van de processen. Die mis ik nog een beetje, en uit je tabelopzet kan ik die ook niet afleiden. Wellicht is het handig als je in het kort uitlegt wat nu eigenlijk de bedoeling is van de db, en wie de gebruikers zijn. Want ook dat kan van invloed zijn op de uitwerking.

Beste Octafish,

Dank voor je reactie !
In de bijlage (helpmij forum 2) zijn 2 tabbladen waarmee ik werk. (heel eenvoudig weergegeven)
Wat ik wil is het volgende;
een invoerformulier om snel en makkelijk gegevens van een reservering in te voeren.
Handmatige invoer;
Naam, adres, postcode, woonplaats, land, tel #,mob #, email

formulier;
aankomst datum alleen op zaterdag (keuzelijst), vertrek datum alleen op zaterdag (keuzelijst), aantal nachten/weken, prijs (automatisch laten berekenen), aantal peronen

overzichtrapport; zie bijlage excel
huuropbrengst, schoonmaak, toeristenbelasting, aantal nachten

hoe maak ik een goede database?
eerst een tabel maken waar alle bovengenoemde gegevens in staan?

groet
Peter
0616889539

Bijlagen

Een goede database maak je door eerst na te denken over wat er uiteindelijk uit moet rollen, want dat bepaalt wat je er in moet stoppen. Je werkt dus eigenlijk van achteren naar voren :). Is logisch: als je de verkeerde gegevens in een database stopt, kun je nooit de goede er uit halen. Je moet dus eerst goed nadenken over de informatiestromen die je wilt hebben. Op basis daarvan ga je kijken wat er precies moet gebeuren.
In jouw geval: boeken van vakanties op een vakantiewoning. Eén ding weten we nu al wel: het boeken gaat altijd vanaf een zaterdag tot een volgende zaterdag. Dat betekent dus dat je bij het selecteren van een datum geen rekening hoeft te houden met andere dagen in de week.
Daarnaast heb je een dynamisch gegeven: de prijs. Die is afhankelijk van een datum. Nou kun je dat op zijn janboerenfluitjes doen, zoals Excel mensen gewend zijn (en wat jij ook probeert) maar we hebben het hier over een database, en dan wil je het slim aanpakken. En de intelligente manier is: maak een tabel met de tarieven, en geef elk tarief een eigen record met (in ieder geval) een begindatum, een prijs en als je het op een eenvoudige oplossing wilt doen, een einddatum.
Die prijzentabel bevat in jouw geval dan een aantal records die bijv. van 18-7-2015 t/m 12-9-2015 lopen (€ 655), dan tot 3-10-2015 (€ 455) etc.
Deze tabel koppel je met een query aan de boekingsdatums, en op basis daarvan zie je wat de prijs is voor elke week binnen de boeking. Daarom zei ik ook in een eerder bericht dat je helemaal niet aan een periode van 3 weken vast hoeft te zitten; de prijzen worden toch wel correct berekend.
Maar dat is dus een heel andere opzet dan wat jij hebt gemaakt. Zeg maar het verschil tussen een database, en een simpel excelletje :).

Beste Octafish !

Ik begin het (eindelijk) een beetje te snappen denk ik. Het is inderdaad op een totaal andere manier van denken t.o.v. Excel.
Na veel proberen heb ik het e.e.a. in elkaar kunnen zetten zoals je hebt geschreven.
Er is een tabel bijgekomen (NAW gegevens)
Ik heb in tarieven 2 meer velden gemaakt om straks een overzicht te kunnen krijgen van de totalen TB, schoonmaak en huuropbrengst

Hoe kan ik Access de prijs laten berekenen in het formulier? Als ik de vertrekdatum in geef blijft de prijs staan.

Zou je er naar kunnen kijken en je aanbevelingen willen geven.

Alsvast bedankt!
Groet
Peter

Bijlagen

Zal er vanavond een blik op werpen :).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan