keuzelijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

MrFerrari

Gebruiker
Lid geworden
27 sep 2012
Ik kon het niet vinden maar misschien staat het wel al ergens.

Ik heb een formulier en daar in heb ik een keuze lijst waar ik provincie in vul. nu wil ik en de volgende vak een keuze lijst krijgen met alleen die gemeentes in de provincie en niet alle uit de andere provincie.
Ik werk met Access 2016

groet Marcel

Dan heb je een afhankelijke keuzelijst nodig; de eerste keuzelijst filtert dus de tweede keuzelijst. Je geeft weinig informatie dus ik hou het algemeen:
Je eerste keuzelijst heeft een gekoppelde waarde, en dat zou dan het ProvincieID kunnen zijn uit de tabel tblProvincies. In de tweede keuzelijst heb je de tabel tblGemeentes als bron, en daar staat dan als het goed is ook een veld ProvincieID in. Dat veld moet dan ook in de query van de keuzelijst zitten. De makkelijkste manier is nu om met de functie <Opbouwen> een criterium te maken, waarbij je de eerste keuzelijst uit je formulier collectie opzoekt. Dat ziet er dan, als je de keuzelijst hebt toegevoegd hebt, ongeveer zo uit: Formulieren![Hoofdformulier]![cboProvincie].

Nu de tweede keuzelijst gefilterd wordt door de eerste, moet je de tweede nog wel bij laten werken. Die code kun je het beste bij de <Bij klikken> gebeurtenis van de eerste keuzelijst zetten. En dat ziet er dan zo uit:
Code:
Private Sub cboProvincie_Click()
    Me.cboGemeente.Requery
End Sub
En dat is het wel zo'n beetje.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan