Keuzelijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

Workchannel

Gebruiker
Lid geworden
20 feb 2005
ik heb even een nieuwe vraag

kan je ik access een lijst maken tijdens invoer

Voorbeeld

ik heb adressen met een kolom Plaats (daar heb een keuzelijst van in een tabel en die gekoppeld)
tijdens het invoeren kom ik nieuwe plaatsen tegen, kan access die zelf opnemen in de tabel plaats?

alvast bedank

Geen probleem, daar heb je de gebeurtenis <Bij niet in lijst> voor. Ik heb daar zat voorbeeldjes van gepost, zoek op dit forum maar eens op NotInList.

bedankt voor je reactie,

begrijp ik het goed dat je in de eigenschap van het veld aan moet passen?

Klopt helemaal. Ik weet niet precies wat je wilt doen, maar er zijn twee varianten.
1. De nieuwe waarde wordt als record opgeslagen
2. De nieuwe waarde moet worden opgeslagen samen met andere nieuwe gegevens.

De eerste variant kun je gelijk laten uitvoeren met een Toevoegquery. Bij een tabel tLanden bijvoorbeeld hoef je waarschijnlijk alleen de naam toe te voegen, en krijg je met Autonummer gelijk een ID terug.
De tweede variant krijg je als je een straatnaam toevoegt aan een tabel. Dan wil je wellicht ook een postcode en een Van en Tem veld voor de huisnummers toevoegen. Maar dat kan niet, want je hebt alleen de straatnaam uit de keuzelijst. In dit geval open je dan een formulier waarin je alles van het nieuwe record toevoegt, dat opslaat en vervolgens weer teruggaat naar je oude formulier en daar met het nieuwe record verder gaat.

Dat alles dus vanuit de keuzelijst eigenschap NotInList, zodat je altijd door kunt werken.

hallo OctaFosh,

dan is het volgende ook mogelijk
ik maak een invul formulier voor alles,
nou komt er een nieuw adres bij van een uitvaartleider die haal nu op via ID keuzelijst
Als ik alle velden van de uitvaartleider in het formulier zet en NotInList gebruik op het id veld,
dan kan ik dus de volgende keer het nieuw adres van de uitvaartleider zo aan klikken in het ID keuzelijst

begrijp ik dat goed?

Niet helemaal volgens mij. Het zou zo moeten zijn: je voert een uitvaart in, en dan blijkt dat de uitvaartleider niet in de keuzelijst staat; je typt de naam en hij wordt niet gevonden. Als je dan op Tab drukt, of een ander veld selecteert, wordt de eigenschap NotInList getriggerd. Je laat dan eerst een MsgBox verschijnen met de vraag of je de naam wilt toevoegen. Voor hetzelfde geld heb je die namelijk verkeerd getypt, en je wilt de db niet vervuilen. Bij Ja wordt het formulier tUitvaarleiders geopend, waar je dan uiteraard de naam van de ontbrekende uitvaartleider neerzet die in de keuzelijst is ingetypt.
Vervolgens vul je de rest van de (verplichte) velden in en sluit je het formulier. De code gaat nu verder, en dank zij de constructie wordt de nieuwe uitvaartleider netjes opgezocht en geselecteerd in de keuzelijst. Je kunt dan dus verder met het invullen van de uitvaartgegevens.

goedeavond

bedankt voor u reactie,

kan je mijn een voorbeeld geven? in mijn nieuwe bestand je is nog helemaal in op bouw

download Bekijk bijlage uitvaartverzorgen.zip

met een MsgBox verschijnen met de vraag of je de naam wilt toevoegen. Voor hetzelfde geld heb je die namelijk verkeerd getypt, en je wilt de db niet vervuilen. Bij Ja wordt het formulier tUitvaarleiders geopend, waar je dan uiteraard de naam van de ontbrekende uitvaartleider neerzet die in de keuzelijst is ingetypt.
Vervolgens vul je de rest van de (verplichte) velden in en sluit je het formulier. De code gaat nu verder, en dank zij de constructie wordt de nieuwe uitvaartleider netjes opgezocht en geselecteerd in de keuzelijst. Je kunt dan dus verder met het invullen van de uitvaartgegevens.

Alvast bedankt

Heb je wel het goede voorbeeld gepost? Ik zie een db met maar één formulier dat zo te zien is gebaseerd op de tabel [Uitvaartonderneming]. Dat klopt dan niet, want de bedoeling is nu juist dat je de tabel [Uitvaart] vult, en de Ondernemer dan uit de tabel [Uitvaartonderneming] haalt. Nu lijkt het andersom te zijn. Maar het gaat er juist om dat je uitvaarten beheert, en daarbij dus de situatie krijgt dat een ondernemer niet is toegevoegd. Op dat moment treedt de gebeurtenis <Bij niet in list> op. Die code zie ik overigens ook niet, wat natuurlijk logisch is als het formulier ontbreekt.

ja ik heb het goede gepost!

ik ben Alles op nieuwe aan het opbouw, en gelijk aan het kijk hoe ik het opbouw,
de tabel {uitvaart} is wel gekoppeld aan andere tabellen.

dus nu moet de formulier gaan bouw, en dan wil meten de functie <Bij niet in list> toepassen,

want die functie wil ik dan ook in bouwen bij Plaats

tabel {plaats}
Rotterdam
utrecht
Amsterdam enz

en dan ken ik dat op gebruiken in het tabel Begraafplaats en Crematorium

ik heb de formulieren die ik had verwijderd en ik ben weer opnieuw begonnen met uitvaartleider ( om dat ik alles nu goed wil neer wil zetten)
en als alles in 1 formulier neer gezet kan worden! Wil dat

Wat dat rapport werkt wel (is ook niet af de tabellen worden ook nog groter )

als ik het niet goed doe, heb ik lieven goed klein voorbeeld dat ik het zelf groot kan toepassen

als ik het goed toegepast heb laat ik het jou zien

Laatst bewerkt:
Goedemorgen OctaFish,

Volgens mij weet ik wat je bedoel!

Je maakt eerst een compleet uitvaartleiders formulier aan van de (tabel uitvaartleiders), en vervolgens een formuler
Met de ( tabel uitvaart ) en de dan zetje [uitvaartleidersId] koppel je met <bij niet in lijst > aan elkaar en dan krijg je bij invoer wel een msgbox !

Klopt het wat ik zeg

Begint er op te lijken :). De keuzelijst die je op het formulier fUitvaart zet voor het veld [uitvaartleidersId] opent inderdaad dan het formulier fUitvaartleiders.

OctaFish

kunt u mij vertellen hoe ik de code in elkaar zet?
Dat de andere formulier open van (uitvaartleider) in zo msgbox!

Nou, Msgbox..... Dat moet toch wel echt een formulier zijn. Kijk maar even naar het voorbeeld.

Bijlagen

goedenavond OctaFish.

Bedankt voor je voorbeeld!

daar mee is de vraag opgelost !!

1 klein vraag je nog! is er een simpelere manier om de Code op te bouw?
Want daar moet je gewoon verstand van hebben !

Nee. Kennis heb je, of die heb je niet. In het eerste geval is het niet zo'n lastige code, in het laatste geval is hij onmogelijk moeilijk :). Ik snij een prima boterham, maar mijn eerste open hart operatie ging tóch mis.... Ok, ik kreeg de patiënt wel open, maar toen raakte ik ook de draad kwijt :D.
Dus zit er maar één ding op: jezelf VBA leren. Gelukkig kan dat prima via HelpMij, want in de Handleidingen sectie staat een vrij complete cursus (zo'n 25 lessen) over Access. Ik zou zeggen: pak die er eens bij, en dan snap je er al een heel stuk meer van. Verder is programmeren in VBA in alle Office pakketten ongeveer hetzelfde qua structuur, dus je kunt ook leren programmeren in bijvoorbeeld Excel, dan kom je ook een heel eind. Maar vooral: pak er een cursus bij, en begin met leren :).

bedankt voor de tip

nog een vraag voor keuzelijst

ik ook mogelijk Zonder formulier?

Burg. Staat : gehuwd
gescheiden

nu moet er één bij
die er nog niet tussen staat

Weduwe
kan het dan zo zijn dat ik een popup krijg
wil je Weduwe toevoegen
JA Nee

Als dat kan zou u voor mij de code willen maken

Alvast hartelijk bedankt

Daar na sluit ik deze discussie

Ja, dat kan ook. Volgens mij heb ik dat ook in het begin uitgelegd, dat er twee opties waren: via een toevoegquery en via een formulier. De laatste variant gebruik je als je een nieuw record in de keuzelijst wilt hebben waarbij in de tabel meerdere gegevens verplicht zijn, zoals een nieuwe klant of een nieuw adres. De eerste variant gebruik je voor tabellen waarin maar één veld verplicht is, of alle gegevens al bekend zijn.
Jouw laatste vraag heeft dus betrekking op zo'n simpele tabel, waarin je maar één waarde hoeft toe te voegen. Deze werkwijze is veel simpeler want je maakt dan een toevoegquery die de waarde toevoegt, en vervolgens haal je de nieuwe waarde weer op.

Ik ga vanmiddag kijk of ik de code zelf kan vind!

bedankt voor je hulp !

En anders heb ik uiteraard wel een voorbeeldje. :). Als je in dit forum op NotInList zoekt, vind je er overigens genoeg, zowel de query variant als de formulier variant. Maar die laatste heb je al nu.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan