Keuzelijst

Status
Niet open voor verdere reacties.
Je bent vergeten de optie <Sleutelkolom verbergen> aan te zetten, of je hebt hem in het proces (al dan niet bewust) uitgezet. In een keuzelijst zie je, als je een waarde gaat selecteren, alle kolommen die zichtbaar zijn (breedte > 0cm). Kolommen die je niet wilt zien, krijgen een breedte van 0 cm. In de Eigenschappen van de keuzelijst kun je dat achteraf instellen bij de eigenschap Kolombreedten.

Ik krijg de indruk dat je in het verkeerde forum zit; je plaatje is een Excel werkblad en je bestanden ook. We hebben het hier toch wel over Access?

Kleine aanvulling (goed lezen is ook een kunst): je bestand is inderdaad na hernoemen een database, maar de keuzelijst die je daar op je Bestellingen hebt gemaakt, werkt wel degelijk op de door mij aangegeven manier. Dus correct :).

Overigens zou ik nog eens ernstig naar het ontwerp van je database kijken, en dan met name naar de tabel Bestellingen. Die is totaal en volkomen ongenormaliseerd.... Nou ja, niet helemaal, want je link met Klanten is wel goed. Maar de wijze waarop je producten opslaat, zou de mijne niet zijn. Behalve dat het niet genormaliseerd is, loop je binnen de kortste keren tegen het probleem aan dat je straks velden tekort komt om nieuwe producten toe te voegen.

Access is inderdaad niet mijn dada.
Kan veel beter overweg met excel.
Wat ik gewoon wilde maken is een eenvoudig bestelformulier die de gegevens simpelweg naar excel overzet.
Voor de rest ga ik access niet gebruiken.
Bestelformulier maken kan in excel ook wel, maar dit is veel omslachtiger.

Wat ik gewoon wilde maken is een eenvoudig bestelformulier die de gegevens simpelweg naar excel overzet. Voor de rest ga ik access niet gebruiken.
Bestelformulier maken kan in excel ook wel, maar dit is veel omslachtiger.
En dan gaat het uiteraard om het woordje dit. Want deze werkwijze is m.i. "the worst of two worlds". Wat wil je in hemelsnaam nog in Excel doen met de data die je in Access opslaat? Ik kan helemaal niks verzinnen (en ik heb het geprobeerd!) dat Excel beter kan (als het om databases gaat) dan Access. Als je beter in Excel bent, en geen tijd wilt/kunt investeren in het aanleren van Access, dan kun je (zeker voor de korte termijn) beter in Excel blijven werken.

Laten we voor de grap eens naar je db ontwerp kijken en dan uiteraard vooral naar de tabel [Bestellingen]. Die bevat een enorme hoeveelheid velden, die als je het over Excel hebt misschien nog wel enige logica bevatten, maar voor een database totaal niet. Ik noem er een paar, voor de lezer die de db niet heeft.
Code:
[Gebakken vis ( Traditioneel, 220Gr, 1 stuk)]
[Gebakken vis (Traditioneel, 440 Gr, 2 stuks)]
..
[Gebakken vis (Traditioneel, 1320Gr, 6 stuks)]
[Gebakken vis portie (Traditoneel, 220Gr, 1 stuk)]
[Gebakken vis portie (Voorgebakken, 220Gr, 1 stuk)]
..
[Gebakken vis portie (Voorgebakken, 1760Gr, 8 stuks)]
[Gebakken haasje/loin (Traditioneel, 220Gr, 1 stuk)]
[Gebakken haasje/loin (Voorgebakken, 220Gr, 1 stuk)]
[Gebakken haasje/loin (Traditioneel, 1100Gr, 5 stuks)]
[Gebakken haasje/loin (Voorgebakken, 1100Gr, 5 stuks)]

Als je dit lijstje bekijkt (Je hebt een vergelijkbare reeks met Kibbeling) dan heb je dus ongelooflijk veel identieke velden in je tabel gezet. Feitelijk gaat het steeds om dezelfde (soort) gegevens, die je als volgt kunt definiëren:
Code:
1. Artikel:  "Gebakken vis", "Kibbeling", "Gebakken haasje"
2. Bereidingswijze: "Traditioneel", "Voorgebakken"
3. Gewichtseenheid: "220Gr", "200Gr"
4. Aantal: 1 stuk, 2 stuks, 3 stuks, 4 stuks
5. Onbestemde kwalificatie: "geportioneerd", "met vel", "zonder vel" "A", "B", "C"  (zie Kibbeling)

En dat zijn dus 5 velden, waarmee je in een database dus elk artikel kan leveren. Daarnaast heb je ook een datumveld (besteldatum, maar geen leverdatum?) en dus heb je het veld weeknummer helemaal niet nodig, want als je de datum weet, weet je het weeknummer ook (simpel te berekenen).

Richt je de tabel in op mijn manier, dan kun je prachtig rapporteren op de tabel, iets dat met jouw opzet of heel moeilijk is. Kortom: ofwel doe het op de Excel manier, maar blijf dan in Excel werken, of maak er een database van en vergeet dat je ooit met Excel gewerkt hebt en beschouw die periode als een prettige jeugdzonde :D.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan