• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Keuzelijsten andersom

Status
Niet open voor verdere reacties.

yolandal

Gebruiker
Lid geworden
30 mei 2008
Berichten
145
Beste mensen,

Ik heb een tabblad waarin ik de keuzelijsten (met Lijsten en Valideren) andersom wil invullen. Voorbeeld: Ik heb een hoofdcategorie 'Vaste Lasten' met subcategorie 'Boodschappen'. Nu vul ik eerst de Vaste Lasten in en dan de Boodschappen. Maar ik wil eigenlijk dat als ik Boodschappen kies, dat er automatisch Vaste Lasten wordt ingevuld.

Hoe kan ik dat doen?
 
plaats het bestandje wat je nu hebt (ontdaan van gevoelige info) eens.

dan kan er ook gerichter worden gereageerd.
 
Je hebt gelijk. Ik heb het bestand 'schoongemaakt' en hierbij toegevoegd.

Ik wil dus in kolom D iets selecteren waarbij in kolom C automatisch de hoofdcategorie verschijnt.Bekijk bijlage Lijsten test.xls
 
Laatst bewerkt:
Beste Yolandal,

hier heb ik de oplossing niet zo voorhanden.

dit heb ik wel eens langs zien komen op een forum.

(ongevraagde) Tip:

werk in je formules met $-tekens, dan is de formule ook makkelijker te copieren.

(ik heb een opzetje gemaakt in jouw bestand).

de rode cel is de tekst boodschappen in het tabblad, waar ook de somformule staat.

Code:
=SOMPRODUCT((Invoer!$C$2:$C$64977=[COLOR="darkred"][B]$B3[/B][/COLOR])*(MAAND(Invoer!$B$2:$B$64977)=1)*(JAAR(Invoer!$B$2:$B$64977)=2010)*(Invoer!$E$2:$E$64977))

heb je hier vragen over, laat het gewoon even weten.
 

Bijlagen

  • Lijsten test (yolandal)(oeldere).xls
    33 KB · Weergaven: 36
yolandal,

Voor je keuzelijsten andersom kan ik alleen dit bedenken.
 

Bijlagen

  • Lijsten test_test.zip
    25 KB · Weergaven: 26
zie bijlage
2 gedefinieerde namen subcategorie en hoofdcategorie en dan een beetje zoeken
 

Bijlagen

  • Lijsten%20test(1).xls
    36 KB · Weergaven: 26
Met een stukje code (VBA) kwam ik tot dit resultaat.
Alleen kolom D een validatielijst.
 

Bijlagen

  • Lijsten (3).xls
    49 KB · Weergaven: 29
Laatst bewerkt:
yolandal,

Voor je keuzelijsten andersom kan ik alleen dit bedenken.

Hi Ad, Ja, dit is precies wat ik bedoel!

Het werkt dus met verticaal zoeken... daar had ik al een vermoeden van maar wist niet goed hoe ik dit moest implementeren. M'n sheet wordt steeds beter en is al bijna zoals ik hem perfect vind. Toch nog twee vraagjes:

Hoe kan ik de lijst (de kolom met de pijltjes) uitbreiden? Hij is nu tot 973, maar wil hem langer hebben. Ik kan nergens de functie vinden waar ik de lengte van de lijst kan aanpassen?

Het pulldown schermpje is wat klein, en ik heb gegoogled en begrepen dat dit niet op deze manier aangepast kan worden. Of ik moet er een keuzelijst/combo box van maken. Ik heb een uitvoer hiervoor gevonden op
http://www.contextures.com/xlDataVal10.html
maar loop vast op het punt van de aanpassing van de fontgrootte, die heb ik dus niet......
 
Laatst bewerkt:
Met een stukje code (VBA) kwam ik tot dit resultaat.
Alleen kolom D een validatielijst.

Hi Harry, jouw methode werkt ook, alleen hoe kan ik e.e.a. wijzigen? (m.a.w. waar kan ik de broncode veranderen?)
 
Dat is een Combobox Yolanda, en jij hebt een validatie.
 
Laatst bewerkt:
Dat is een Comcobox Yolanda, en jij hebt een validatie.


Volgens deze methode zou je een combobox bovenop een validatielijst kunnen zetten. Het lukt wel tot zekere hoogte; ik kan inderdaad dubbelklikken en dan verschijnt de combobox, maar de lijst blijft leeg.
 
Code:
.Height = Target.Height + 5
.ListFillRange = [COLOR="red"]"data"[/COLOR]
.LinkedCell = Target.Address
 
Code:
.Height = Target.Height + 5
.ListFillRange = [COLOR="red"]"data"[/COLOR]
.LinkedCell = Target.Address


Je zult me wel dom vinden... maar ik snap niet helemaal wat je bedoelt.

Althans, ik heb in de regel
.ListFillRange = ws.Range(str).Address
gewijzigd in
.ListFillRange = "data"

Was dit de bedoeling?

De lijst blijft nu nog leeg..........
 
Ik vind je zeker niet dom hoor!

Ik heb ook niet alles nagebootst, dus kan het ook aan mij liggen.

Heb je de gedefiniëerde naam data er nog wel staan? =VERSCHUIVING(enz. van mijn bijlage?
 
Ik vind je zeker niet dom hoor!

Ik heb ook niet alles nagebootst, dus kan het ook aan mij liggen.

Heb je de gedefiniëerde naam data er nog wel staan? =VERSCHUIVING(enz. van mijn bijlage?


Ik heb de lijst van Ad gebruikt omdat ik deze makkelijker te manipuleren vond.
De wijziging die je aangaf met data heb ik aangepast in de code van de externe website (zie link eerder).

Heb ik dat goed gedaan?
Ik ben nog niet zo thuis in codes, heb wel de klok horen luiden, maar.....

Ik ben op één ding wel een beetje dom geweest; ik wist nl. niet precies wat ik wilde. En tijdens het bouwen liep ik tegen een aantal blokkades aan.

Nu weet ik wel wat ik wil, namelijk iets invullen via een pulldown in kolom D (met een lange lijst en niet max 8), en dat er dan automatisch in kolom C een hoofdcategorie verschijnt. Ik weet inmiddels dat validatie max. 8 items geeft, dus dat is helaas geen optie.

Keuzelijsten is een goede optie (omdat ze beter te manipuleren zijn), alleen moeten deze dan gekoppeld worden / voorwaardes worden gemaakt om te verschijnen bij een bepaalde keuze.

Als iemand mij dit kan uitleggen of voordoen, krijgt ie van mij een grote doos chocola (meen ik echt!).

Ik krijg helaas m'n bestandje niet ge-upload, hij is ineens 3,5 MB en er staat nauwelijks data in, behalve dan een code!
 
Selecteer eens de laatst ingevulde rij, druk Ctrl+Shift+ ↓ en druk op Delete, en sla het op.
Kijk eens of het nu kleiner is geworden.
 
Ik denk dat hier gewoon geen simpele oplossing voor is, en zal daarom de vraag sluiten. Ik heb nog wel een andere vraag, hiervoor zal ik een nieuw item openen.

Heren, bedankt voor jullie support so-far! Ik ben er nog niet helemaal uit, maar ben wel een flink stuk op weg naar m'n ideale excel bestand!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan