Keuzen maken en een nieuwe keuzen krijgen

Status
Niet open voor verdere reacties.

kruimeltjes

Gebruiker
Lid geworden
30 sep 2009
Klinkt weer lekker logische zit ik gelijk te denken terwijl ik dit typ.

Stel ik moet een aantal dingen invoeren en wil dat heerlijk makkelijk doen via een formulier waarbij ik eigenlijk gewoon domweg een selectievakje moet aanklikken (zover kom ik nog met maken). Echter bij sommige dingen moet ik al kiezen tussen optie A en optie B.

Stel dat ik optie B aanklik dan wil ik vervolgens een nieuwe keuzemogelijkheid hebben tussen optie C en optie D

Dus even schematisch;

Optie A -----> nee
Optie B -----> Ja, optie C -----> Nee
optie D -----> Ja

Kan ik dit doen door in eerste instantie een select case statement te maken en dan bij case 2 (in dit geval optie B) een if then statement te maken?

In de tabel moet het dan wel worden opgeslagen als: B;D en ik moet ik later ook nog verder mee kunnen rekenen :-D

Laatst bewerkt:
Helder als goeie erwtensoep :) Wil je alles op je formulier met selectievakjes doen? En wil je verschillende vragen bij verschillende antwoorden? En wat wil je uiteindelijk opslaan? En moet dat in één veld, gescheiden met een ;?

Oke snap het veel vragen nog die eerst beantwoord moeten worden misschien maakt een voorbeeldje het iets duidelijker;

Stel het glas van je horloge is stuk en je laat dit maken door een horlogemaker dan zal de horlogemaker moeten weten wat voor soort glas het is.
Hij heeft daarvoor drie soorten; vormglas, mineraal en plastic. Stel het blijkt een mineraal glas te zijn dan zijn er nog weer 2 opties mogelijk is het namelijk een vlak glas of een bol glas.

Al deze mogelijkheden maken uit voor de prijs natuurlijk, dus het moet in de tabel worden opgelagen als (in dit vb) mineraal vlak

Het makkelijkste om dit snel in te voeren is met selectievakjes. Nu weet ik ook wel ik kan een groepsvak maken en alle optie's qua glazen erin zetten maar dit is slechts een voorbeeld met een paar keuzemogelijkheden. Het mooiste zou dus zijn als je aan zou vinken mineraal dat er dan een nieuw kadertje opent waarin je dan de specifieke keuzes voor mineraal hebt staan.

Is dit een iets heldere soep nu geworden?

Volgens mij ben je op de verkeerde weg... Ik heb een voorbeeldje waarbij je afhankelijke selecties kunt maken m.b.v. een formulier met keuzelijsten (met invoervak). KIjk maar eens hoe dat werkt.

Bijlagen

Ja dit is ongeveer hoe ik het bedoel maar ipv keuzelijst (met invoervak) wil ik selectievakjes.

Is dat makkelijk om te zetten?

Dat is, afhankelijk van het aantal selectievakjes dat je wilt, een hele slechte droom tot een killer nachtmerrie. Weet je zeker dat je het met selectievakjes wilt doen? Ik hoop dat je er veel tijd voor krijgt...

Het is een prive projectje dus dat scheelt (bijna) alle tijd van de wereld. Het leek mij zoveel makkelijker met selectievakjes (ben groot fan van domweg aanvinken) maar zal is vragen wat ze makkelijker vindt

Het lijkt mij een nachtmerrie om het via selectievakjes te doen; zeker omdat die helemaal niet bedoeld zijn om zo gebruikt te worden. Keuzelijsten (met invoervak) zijn dat wel. Ik zou zeggen: gebruik het juiste gereedschap voor de juiste klus..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan