keuzerondje vertalen in waarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

scw

Gebruiker
Lid geworden
5 jun 2009
Berichten
530
Beste allemaal,

In mijn formulier heb ik drie keuzerondjes te weten: afgehandeld, in behandeling, open. Nu zou ik graag willen dat deze waarden worden overgenomen in mijn tabel door middel van het selecteren van een keuzerondje.

Ik weet dat het niet zo een moeilijk probleem is, maar ik zou er erg blij mee zijn!!

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Yuri
 
Heb je er al een veld voor aangemaakt in de tabel? Zo ja, maak dan op je formulier een groeps vak aan en koppel dee aan het veld in je tabel. Dit kun je met een wizard doen, die wordt geopend als je het groepsvak gaat maken..
 
Hoi Charles,

Bedankt voor jou antwoorden. Ik heb inderdaad al een veld voor aangemaakt in de tabel. Ik maak via de wizard een groepsvak met de waarden ingevuld. Echter Access vult hiermee standaard waarden als 1 en 2 in het tabelveld status :( Mijn doel is dus om de waarden afgehandeld etc. hierin te krijgen...
 
Kun je hier een voorbeeldje plaatsen? Dan kan ik er even naar kijken.
 
Hoi Charles, bij deze.
 

Bijlagen

  • Status.zip
    22,5 KB · Weergaven: 85
Maak een extra tabel aan om de vertaling van je numerieke veld te realiseren. Dit kun je dan via een query regelen.
 
Hoi Charles,

Dank voor je antwoorden. Ik vraag mij af of er niet een 'mooiere' oplossing is dan het vertalen via een query. Ik ben namelijk op internet al wat stukjes vba code tegengekomen, waarbij het leek alsof die zelf al vertaalde en in de desgewenste tabel plaatste. Het was zoiets als IF combobox Then value blablabla... alleen moet ik nu nog de juiste code vinden, ik ken namelijk geen VBA.

Groetjes
 
Dat zal best wel kunnen.

Nadeel is dan, dat de vertaling hard gecodeerd is en bij wijziging de code aangepast moet worden, dus meer onderhoud dan bij een tabel. Dan wordt het een afweging hoe groot en hoe vaak de kans is, dat er gewijzigd moet worden. Tevens is dan van belang: "Voor wie bouw je de database? Voor jezelf of voor iemand anders of voor meerdere gebruikers afzonderlijk. Die vragen spelen allemaal mee om te beslissen voor welke oplossing je kiest.

Kies je om het met code op te lossen dan kan je denken aan een "If Then Else" oplossing of een "Case is" statement.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Charles, inderdaad heb je gelijk.

Het is zo dat de database wel door anderen gebruikt gaat worden, maar de waarden zijn vast en zullen altijd vast blijven. Dus daarom zal ik toch inderdaad gebruik willen maken van de statements als harde codering...

Groet Yuri
 
Ik ben het met Bakk4318 eens dat je beter een tabel aan kan maken met die waarden zodat je later als er een bijkomt eenvoudig die waarde aan de tabel toevoegt. Ook kan je die waarde dan gebruiken in andere queries waardoor je applicatie veel sneller wordt.

Snelheid en onderhoudbaarheid komen bij mij op nummer 1. Gedeelde eerste plaats dus.

Als je de database bouwt voor een klant dan zou ik het op de voorgestelde manier doen je weet nooit wat je klant morgen zegt. Als de database voor jezelf is dan zou je ook nog de statements Choose en Switch kunnen overwegen te gebruiken. Beide lekker traag.

Enjoy!
 
Ik regel dit soort zaken altijd op het formulier zelf; om voor al dit soort kleine gegevensblokken een tabel te maken, vind ik niet echt zinvol, en voor je het weet zie je door de bomen het bos niet meer. Om nog maar te zwijgen over de mogelijkheid dat anderen de gegevens wijzigen in de tabel.

Op het formulier dus. In bijgaande db een voorbeeld uitwerking.

Michel
 

Bijlagen

  • Status v2.rar
    27,2 KB · Weergaven: 134
Hoi beste Michel,

Ik ben het volledig met je eens! Nu heb ik jou oplossing gebruikt en naar mijn idee is dat de enige juiste. Ik ben de andere posters ook dankbaar voor hun reacties, zeker. Alleen denk ik dat die oplossing meer houtje-touwtje is en ik begrijp niet dat er gesproken wordt over traagheid door het gebruiken van vba code i.p.v. tabellen :confused:, het werkt nu helemaal naar behoren!

Nogmaals bedankt iedereen!
 
@Octafish en scw,

Jammer, dat jullie de essentie van mijn posting niet hebben begrepen. Maar misschien was ik niet duidelijk genoeg. Als dat zo is, mijn excuses.

Wat ik probeerde duidelijk te maken, is dat er 2 oplossingen zijn:

1. via code
2. via een tabel

De maker van de database moet bepalen (eventueel met de klant) welke optie de beste is. Daarbij moet je in mijn optiek rekening houden met:

1, zijn de gegevens variabel of vast
2. voor wie bouw ik de database (mezelf, 1 persoon, meerdere personen, voor distributie)
3. waar leg ik het beheer van de tabellen om vervuiling te voorkomen (daar kun je rekening mee houden Octafish ;))
etc.

Tenminste, als bouwer zou ik daar rekening mee houden. Op dit moment zou ik, nog steeds niet kunnen zeggen wat hier de beste methode is.
 
@Bakk,

Je hebt mij (hopelijk) niet horen zeggen dat ik de essentie van jou niet heb begrepen, en ik vermoed dat scw hem ook wel zal hebben gesnapt.
Zelf gebruik ik regelmatig stamtabellen, maar dan moet het wel zinvol zijn, omdat de veldwaarden regelmatig veranderen bijvoorbeeld.
Overigens zit je, als je een tabel gebruikt, ook nog met het probleem dat bij elke mutatie in de stamtabel ook het formulier moet worden aangepast.
Zelf codeer ik daarom vaak ook de beschrijvingen van de optierondjes mee, zodat je het onderhoud van het formulier op één plek doet, namelijk in de VBA.

Michel
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan