• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

keuzes ivm Vert.Zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

ludoq

Gebruiker
Lid geworden
17 apr 2006
Ik heb een gegevensblad waarin ik plaats (sterk beknop, maar het gaat om het principe):

a1=mijn code
b1=leverancier
c1=leverancier code
d1=omschrijving
e1=prijs
enz....

ik heb ook een rekenblad aangemaakt waarin:

a1....= mijn code
b1....= leverancier code
c1....= leverancier
d1....= omschrijving
e1....= prijs

op het rekenblad vul ik a1 in en c1 & d1 & e1 worden via Vert.Zoeken opgezocht en weergegeven.
Tot zover alles ok.
Maar alle artikelen hebben geen "mijn code" doch enkel een "leverancier code".
Nu kan ik niet direct een formule of functie bedenken die in mensentaal het volgende doet op het rekenblad:
als a1 leeg is moet het Vert.Zoeken in c1 & d1 & e1 niet plaatsvinden op gegevens van cel a1 (want deze is leeg) maar wel met de gegevens van cel b1.
Heeft iemand hiervoor een oplossing?
Dank bij voorbaat.

Dat kan met de functie ALS.

Gaat er dan ongeveer zo uitzien

=ALS(A1="";formule vertikaal zoeken met B1;formule vertikaal zoeken met A1)

=ALS A16="";(VERT.ZOEKEN(B16;AANKOOP!$A$1:$G$2000;3;0);(VERT.ZOEKEN(A16;AANKOOP!$A$1:$G$2000;3;0)))

maar hierin zou een fout zitten, ik weet alleen niet waar:

dus als: a16 leeg is, zoek dan vertikaal voor het gegeven van b16 in kolom 3, anders hetzelfde maar voor a16 indien deze niet leeg is.

Na ALS moet je haakjes openen.

Na de puntkomma moet je de openen haakjes weghalen

=ALS(A16 " ";VERT.ZOEKEN(b16;AANKOOP!$A$1:$G$2000;3;0));vert.zoeken(a16;Aankoop!$a$1:$g$2000;3;0)

die haken blijven me parten spelen.............

=ALS(A16="";VERT.ZOEKEN(B16;AANKOOP!$A$1:$G$2000;3;0);VERT.ZOEKEN(A16;AANKOOP!$A$1:$G$2000;3;0))

GiMe

Hallo ludoq

Je zou kunnen proberen om bij de eerste opdracht vert.zoeken na 3,0 een van de twee sluithaakjes weg te halen en deze helemaal aan het einde te plaatsen. Nu sluit je halverwege de als functie af en komt hij niet aan het tweede gedeelte toe.

Succes

Tonro

bedankt voor jullie hulp
ik moet er morgen nog even mee verder experimenteren, want ik krijg eigenaardige zaken als resultaat.

Blijkbaar is het zo dat je enkel op de 1ste kolom verticaal kan zoeken.
Bestaat er een mogelijkheid om bv. in de 3de kolom een data te gaan zoeken?

Kan bij deze laatste suggestie iets meer duidelijkheid?
Ik veronderstel dat Vergelijken & Zoeken & Index drie verschillende benaderingen zijn.
Welke is het beste toepasbaar en hoe?

Kan bij deze laatste suggestie iets meer duidelijkheid?
zet je verhaal eens in een excelfile en dit gezipt hier te zetten. dat geeft duidelijker weer waarom de vorige suggesties niet zouden werken.

steven

Ik zeg niet dat het niet werkt
Ik stel vast dat je met VERT.ZOEKEN enkel in de eerste kolom kan zoeken.
Of vergis ik mij hierin.
Door deze vaststelling stelt wigi mij voor: Gebruik functies als VERGELIJKEN, ZOEKEN, INDEX, waarop ik dan vraag of bij deze suggestie iets meer duidelijkheid kan.
Dat is het.
Als je het nodige acht zal ik straks een voorbeeld invoegen.

Als je het nodige acht zal ik straks een voorbeeld invoegen.

Ik zal de functies verduidelijken aan de hand van jouw nog mee te sturen voorbeeld. Dan heb je ineens de werkende formules.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan