keuzevak gebruiken om niet twee keer dezelfde waarden in te moeten vullen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lubbe1974

Gebruiker
Lid geworden
16 dec 2008
Hallo,
Ik probeer een opzet te maken voor een database van een klachtenadministratie. Hierbij wordt o.a. gebruik gemaakt van een tabel met klachtenmeldergegevens en ook een tabel met werkadresgegevens.

De klachtenmeldergegevens zijn bedoeld voor correspondentie en de werkadresgegevens om afspraken te maken en te bezoeken.

Als beide gegevens voor 1 record van elkaar afwijken heb ik geen probleem (bijv. bedrijf A meld een klacht over een werkadres, dan correspondeer ik met dit bedrijf en ga op bezoek bij het werkadres) maar als de bewoner van het adres zelf de melding maakt dan zou dit betekenen dat ik de gegevens twee keer in zou moeten voeren. 1x in de tabel van de klachtenmeldergegevens (t.b.v. de correspondentie) en nog een keer bij de tabel van de werkadresgegevens (t.b.v. het bezoek).

Ik denk dat het mogeliijk moet zijn om de bewonergegevens eenmaal in te voeren in de klachtenmelderstabel en daarna d.m.v. een keuzevak, of een knop deze gegevens kan kopieren naar de tabel van de werkadresgegevens.

Weet weinig van vba af dus graag hier rekening mee proberen te houden.:D

Kun je wat beter uitleggen hoe de structuur is in je db? Je hebt het over een tabel met Klantenmeldergegevens, waarin je blijkbaar postadressen van klanten opslaat, en een tabel met Werkadressen, die de adressen bevat voor de werkzaamheden, maar is er ook een koppeltabel tussen de twee tabellen, zodat je vast kunt leggen welke werkadressen bij welke klanten horen?

Beste Octafish,
Omdat voorbeelden meer zeggen dan 1000 woorden hierbij een voorbeeld/ opzet. De bedoeling is indien melder gelijk is aan werkadres dat deze gegevens gekopieerd worden naar de tabel van de werkadressen.

Bijlagen

Ik kijk er vanavond wel even naar; op het werk gebruiken we nog 2k3.

Ik had vanmiddag niet zoveel tijd, maar daar staat tegenover dat ik nu in de 'normale' db het kunnen werken ;)
Ik heb een oplossing gemaakt op basis van queries; normaal gesproken zou ik alles via VBA doen, maar je kunt de 'werkende bestanddelen' ook in een query gieten, wat het geheel wat overzichtelijker maakt. De query qAdresToevoegen wordt uitgevoerd als een adres nog niet in de tabel werkadressen staat; je wilt immers voorkomen dat je een adres meerdere keren toevoegt. De check wordt op een aantal velden gedaan (naam, adres, postcode) zodat je nog wel meerdere klanten in bijvoorbeeld een studentenhuis o.i.d. kunt toevoegen.
Kijk maar eens of je er wat mee kunt...

Bijlagen

Beste Octafish,

De aangepaste versie die je mij gestuurt hebt doet het (bij mij) niet:eek:. Ik probeer de knop en het keuzevak, zonder het keuzevak. Ik heb mijn inziens alle opties geprobeert, maar niets reageert. Wat doe ik fout en is het keuzevak nog wel nodig?

Tevens probeer ik hem om te zetten naar access 2003 d.m.v. ¨opslaan als¨, maar nu zegt access hier:
U kunt deze database niet opslaan in een indeling van een eerdere versie omdat er in de database functies worden gebruikt waarvoor de huidige bestandsindeling is vereist.
Uiteindelijk moet ik deze database in 2003 gaan gebruiken.

Da's vreemd, want ik kan hem prima omzetten naar 2003. Dus hierbij de 2k3 versie! Maar wat bedoel je met 'keuzevak'?

Bijlagen

Ja, de database doet het nu wel. Was een beveiligingsprobleem. Met deze format ga ik even verder stoeien. Wederom bedankt voor de hulp.

P.S. Mooie queries maar ook hier snap ik niet veel van. Nou ja wellicht weer een volgende vraag in het forum.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan