Het is niet zo heel moeilijk.
Plaats bij elke keuzeregel een selectievakje (tabblad ontwikkelaars, invoegen) zorg dat de ontwerpmodus aan staat en klik met rechts op een selectievakje. Kies voor eigenschappen en zet bij "LinkedCell" de cel neer waar de waarde van het selectievakje terecht moet komen. (in jouw voorbeeld bestand G3, G5, G7 etc) De waarde die excel wegschrijft in de cel is WAAR en ONWAAR en het mooie van excel is dat je hiermee kunt rekenen. Excel ziet WAAR ook aan voor 1 en ONWAAR ook aan voor 0. Goed, dit gedeelte is klaar nu alleen de formule nog.
dank je wel; ik ga er straks mee aan de slag; mocht ik er niet uitkomen of nog vragen heb dan kom ik er nog op terug en lukt het wel dan zal ik de topic op opgelost/afgehandeld zetten
Voor de formule heb ik, om hem klein te houden, gekozen voor een matrixformule (afsluiten met CTRL+SHIFT+ENTER) en hij legt dus beide bereiken naast elkaar en vermenigvuldigd F3 met G3, F5 met G5 etc. en de SOM functie telt dit dan bij elkaar op.
De formule kan ook zo maar vereist meer type werk en dat kast met mijn typesnelheid veel meer tijd:
Code:
=SOM(F3*G3;F5*G5;F7*G7;F9*G9;F11*G11;F13*G13;F15*G15)
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is voor je maar mocht je nog vragen hebben dan horen wij ze graag. Heb je geen vragen meer wil je dan je topic op opgelost/afgehandeld zetten?
Succes,