Keuzeveld met invulmogelijkheden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Systeempje

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2009
Beste allemaal,

Ik ben bezig met een bestand voor het uigeven van artikelen. Ik ben nog erg aan het uitzoeken hoe we dit gaan opzetten. Dus ben het een en ander aan het proberen.
Dit programma wordt straks gebruikt door onze leerlingen (ZML), het is dus erg belangrijk dat het erg makkelijk uit ziet met veel plaatjes, niet iedereen kan namelijk lezen).

Het programma moet gestart worden met een soort van loginvenster, hierin vullen ze een barcode in (dit gebeurt later met een scanner). Vervolgens open er een formulier met de gekoppelde uitlener en foto. Zodat ze kunnen zien dat ze zijn ingelogd.

Vervolgens gebeurt dit straks ook met uit uitgeven van artikelen. Barcode scannen en vervolgens verschijnt er een foto met artikelgegevens.
(Idee blijft hetzelfde).

Dit moet later weggeschreven worden in een tabel, maar dit is weer een latere zorg. Ik wil eerst een begin maken.

Ik heb al een testbestand geprobeerd te maken met het zoeken van artikelen. Echter met dit formulier kun je niks invoeren van een barcode alleen kiezen met een rolmenu.
Hier komen natuurlijk veel artikelen in dus het invoeren of scannen van een barcode is van groot belang!

Ik denk zelf dat er een formulier vooraf moet gaan, waar je de barcode invoer en vervolgens wordt er een variabele (tijdelijk) opgeslagen, deze wordt dan gebruikt om de juiste record te openen in het bewuste formulier waar alle details en foto/afbeelding getoont wordt van artikel of uitgever.

Graag jullie hulp..

Zie ook mijn bijlage

Laatst bewerkt:
Volgens mij zoekt het formulier <zoek artikel> niet netjes een artikel bij een code, want het zoekveld is gekoppeld aan een tabelveld. En een zoekveld zou in beginsel alleen moeten worden gebruikt om te zoeken; het zoekveld is dan dus niet gekoppeld aan de recordbron. Dus daar ga je eigenlijk al meteen fout.
Tweede fout: als je wilt zoeken op een artikelnaam, dan moet de eerste zichtbare kolom in je keuzelijst het veld Artikelnaam zijn. Dat houdt in, dat het veld Artikelnr onzichtbaar moet zijn i.c. de breedte 0 cm hebben.

Beste Octafish,

Klopt wat betreft de breedte 0. Hier heb je mij eerder bij geholpen in een ander bestand maar dit lost niet mijn probleem op.
Ik kan niks bijwerken in het veld.

Hoe maak ik wel een invulveld waar je dus mee kunt zoeken.
Ik zoek dan altijd op artikelnummer (barcode) deze is namelijk uniek.

Kunnen jullie mij een stukje op weg helpen?

Laatst bewerkt:
Nee, daar ben je niet mee te helpen ;) Een zoekveld is per definitie een zoekveld, en jouw formulier is geen zoekformulier, maar een invulformulier. De velden die gekoppeld zijn bevatten dus waarden uit je records. Die wil je ook niet kunnen aanpassen via een keuzelijst, want dat zou inhouden dat je dubbele waarden gaat gebruiken, en dat mag niet. Denk nog even na over wat je eigenlijk wilt, want volgens mij heb je dat nog niet allemaal op een rijtje :)

Beste,

Je heb gelijk heb mijn eerste post in dit draadje ook aangepast en wat helderder gemaakt.

Uiteindelijk moet het een uitgifte systeem worden bij ons op school. Het gaat gebruikt worden door onze leerlingen (zeer moeilijk lerend).
Het moet er dus simpel en gemakkelijk uit zien. Omdat niet iedereen kan lezen, foto's en afbeeldingen zijn dus erg belangrijk.

Zelf had ik nog bedacht dat ze zelf mochten inloggen met hun barcode, zie mijn bijlage FOTO.
Deze is niet werkzaam maar geeft wel een beeld van wat ik wil.
(uiteindelijk blijft mijn probleem in dit draadje hetzelfde, dit wilde ik dus ook met de artikelen gaan doen).

Toen ben ik zelf eens gaan zoeken en heb ik het bestand noodenwind (voorbeeld bestand van Access) eens nagekeken en uit elkaar gehaald.
Dit bestand is opgesplitst in 2 formulieren, een login formulier en een vervolg formulier waar gegevens worden opgehaald door het opslaan van een variabele die is gebruikt bij het inloggen.

Wat ik al eerder dacht komt nu inderdaad naar voren volgens mij zit ik vast aan het feit dat ik een variabele moet gebruiken voor het tijdelijk wegschrijven en ophalen van een barcode.

Zoals al gezegd heb ik het bestand Noordenwind gesloopt en werkt voor een groot deel wat ik wil alleen is het nu tekst en niet nummeriek (dit is simpel op te lossen) maar de bijlage wordt niet getoont als plaatje maar als tekst (bestandsnaam).

Log in met Nancy bij het bestand noordenwind uit mijn bijlage, om het probleem te zien.
Let op! je moet beide bijlagen downloaden om het bestand te kunnen uitpakken (part01 enm part02).

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Toch ben ik eigenwijs geweest en heb ik nog met mijn oude bestand zitten werken.
Ik heb een gebeurtenis "Bij klikken" (geen variable) aangemaakt alleen open deze verkeerd.
(al geeft het ook duidelijk aan wat ik wil).

De grote vraag is nu eigenlijk in welke richting moet ik zoeken.
Iets bij gebeurtenis of moet ik echt een (tijdelijke) variabele wegschrijven zoals in Noordenwind?

Wie kan mij naast bovenstaand antwoord ook een zetje geven op dit op te zetten.

Edit: voor het gemak, de afbeeldingsnaam is altijd gelijk aan de barcode, extensie is altijd jpeg.
Wellicht dat dit iets versoepel?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Beste allemaal,

Het kind is geboren! (zie bijlage), maar nog niet op een nette en juiste manier maar het ziet er goed uit.
Open maar eens het Formulier "START" en toets in 123456789 en klik op "Aanmelden".

Het is eigenlijk waar ik in eerste instantie mee bezig ben geweest, hij gebruikt nu een tijdelijke variabele alleen dan met een ingebouwde actie "Bij klikken". Nu moet ik alleen vergrendelen standaard op JA te voorkomen dat gegevens worden bijgewerkt itt kolomverwijzing =[..].[..](..).

Wat ik eerst had aangepast in het bestand "Noordenwind" gaat natuurlijk nooit werken wat betreft de afbeeldingen. In een keuze menu past natuurlijk geen afbeelding en dan maakt hij er tekst van.
Als je dan verwijs naar die kolom "=[cboCurrentEmployee].[Column](3)" maakt hij er natuurlijk ook tekst van. Dit had volgens mij ook nooit gaan werken.

Wat ik nu dus heb is niet verkeerd, alleen mijn vraag is kan dit ook in gewone script?
Dit is natuurlijk altijd netter?

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan