Keylogger

Status
Niet open voor verdere reacties.

wappie123

Gebruiker
Lid geworden
26 jan 2012
Hallo,

Afgelopen dinsdag heb ik een .rar gedownload met daarin een kladblok bestandje voor een serial van een spel. Blijkbaar was dat bestand besmet met een virus, ik denk dat het een keylogger was. Even later logte ik in op Mijn ING om mijn saldo te bekijken (ik was toen nog niet op de hoogte dat mijn computer besmet was) maar mijn login mijn login pogingen mislukte telkens. En ja hoor, 5 min later kreeg ik een sms'je voor een overschrijving van €53,- naar een onbekende rekening. Meteen de ING gebeld en die hebben mijn account geblokeerd, gelukkig is er niets met de overschrijving gebeurt omdat je daarvoor de tan-code nodig hebt die in het sms'je stond.

Omdat ik natuurlijk van dit virus af wou heb ik avast een grondige opstartscan laten doen waarbij hij 1 virus heeft verwijderd, ook vond de virus scan een aantal corrupte bestanden maar daar werd niks mee gedaan door avast. Windows defender heeft ook nog een grondige scan uitgevoerd maar die vond niks, daarna heb ik een backup van al mijn belangrijke bestanden gemaakt. Via Acer eRecovery Managment heb ik de optie geselecteerd om mijn laptop te herstellen naar fabriekswaarden (werd ook door Acer aangeraden bij infecties van virussen en spyware). Er stond bij dat alle programma's, updates, en bestanden zouden worden verwijderd, ook zou mijn schijf worden gewist (er stond gewist, niet geformateerd). Dat heb ik dus gedaan en nu wil ik weer mijn laptop gaan gebruiken.

Door dit voorval heb ik een beetje een fobie gekregen om op deze laptop mijn internet bankieren te doen. Ik ben namelijk nog niet helemaal overtuigd dat het virus weg is omdat ik wel eens heb gelezen dat zelf nadat je de laptop hebt hersteld naar de fabriekswaarden dat het virus dat nog steeds kan blijven bestaan.

Heeft iemand hier een oplossing voor?

Groeten,
Rick

Heb je je recover dvd's gemaakt. Zoniet maak ze.
Daarna download hiren's boot cd (even googlen) en maak er een iso van.
Start hiermee op en formatteer je schijf compleet.
Daarna kun je met behulp van je gemaakte recover dvd's terug naar je fabrieksinstellingen.

Bedankt voor jullie reacties.

Op een andere pc die je hebt staan?

Ik heb inderdaad thuis nog een andere pc staan maar ik maak eigenlijk alleen maar gebruik van mijn laptop omdat die andere pc zeer traag is (hij is al een dikke 10 oud). Ik doe veel betalingen via het internet dus wil ik eigenlijk niet daarvoor eerst die andere computer moeten opstarten.

Coenraad, bedankt voor je advies. Ik heb inderdaad die recovery dvd's gemaakt. Ik heb dat hiren's boot cd gegoogeld en als ik dan op de 1e link klik krijg ik een hele lange lijst. Welke moet ik precies hebben?

Ik ben wel een beetje handig met computers maar een schijf formatteren en daarna windows erop opzetten is iets wat ik nog nooit heb gedaan dus waarschijnlijk moeten jullie mij er stap gewijs door heen praten.

Groeten,
Rick

oke bedankt, die ben ik nu aan het downloaden.

Ik heb verder geen installatie cd van Windows 7, staat die op 1 van die recovery dvd's?

malwarebytes heefts niks kunnen vinden.

Voor de zekerheid wil ik toch Windows opniew installeren dus ik ben afhankelijk van de reacties van coenraad.

Ik heb verder geen installatie cd van Windows 7, staat die op 1 van die recovery dvd's?

Inclusief. Supersimpel, opstarten van je eerste (vermoedelijk heb je er 2 ) dvd en de rest wijst zich vanzelf.

Oke maar ik moet nu eerst dus dat hiren's boot cd z'n werk laten doen toch?

Ik heb trouwens ook filmpjes gezien dat mensen tijdens de installatie van Windows hun schijf laten formatteren, is dat ook een optie?

Als je die mogelijkheid geboden wordt is dat zeker een optie
Dat kun je zonder gevaar bekijken als je hem herinstalleerd.

De boot cd moet je eerst een iso van branden en daarmee opstarten.
Zoek bij harde schijf tools (o.i.d.) en daar kun je hem ook formatteren.

Als ik bij start 'schijf' in typ krijg ik in de lijst het programma 'partities op de harde schijf maken en formatteren' te zien.

schijf.jpg

Vervolgens krijg ik dit scherm te zien, weet jij daar raad mee?

Overigens heb ik hiren's boot cd ook gedownload. Als ik die map open zie hiren's boot cd 15.1 NTI Iso file staan en 2 bestanden die burn to cd heten waarvan 1 een toepassingsbestand is. hoef ik alleen die iso te branden? En wat is dat programmatje precies want ik als ik die kladblok bestandjes open zie ik allemaal namen van anti-virus programma's staan...

Dat is dus precies wat je moet doen.
Schijfopties en formatteren.

Maar dit menu verschijnt als je met een Windows 7 schijf installeerd, jij installeerd met recover disks.
Dat is iets anders dus ik weet niet of je deze optie te zien krijgt, volgens mij wel. Hij wist in elk geval je hele schijf.
Gewoon proberen, als het niet zo is is er niets aan de hand, en kun je evt. alsnog met Hiren's boot cd aan de gang.
Herstelpartitie met rust laten en andere 2 formatteren.
Maar dat lukt alleen als je hem opstart met de iso.
Herstelpartitie is in een formaat waar windows niet in kan, dus daar zit geen infectie.

Hoe werken die recovery dvd's dan? want als ik die erin die kan ik krijg ik geen autorun o.i.d. Hij ziet de dvd wel met al die mapjes er in maar verder gebeurt er niets. Of moet ik ik de dvd in m'n laptop stoppen en dan opnieuw opstarten?

DVD ( 1ste ) erin en daarvan opstarten. Hij vraagt vanzelf om de 2de )
Als hij niet opstart vanaf je dvd moet je dit aanpassen, bv. bij het opstarten op f12 tikken en je krijgt een keuzemenu.
Evt. aanpassen in je bios.
Maar ik heb het idee dat je het jezelf te moeilijk maakt, daar ik zie dat je een herstelpartitie aan boord hebt. Ga naar start en zoek daar ergens naar een koppeling ( alle progamma's ) om je computer te herstellen.
De recover dvd's zijn in principe bedoeld voor als je HDD kapot is of je recoverpartitie corrupt.

Toen ik bij start herstel in typte kreeg ik het volgende te zien:
Herstel.jpg

Dus ik denk joepie! Windows opnieuw installeren maar als ik daar op klik krijg ik dit te zien:
scherm 1.jpg

Geavanceerde herstelmethodes:
scherm 2.jpg

Dat zijn dus de windows opties.
Je moet zoeken naar Acer ergens in je startmenu->alle prgamma's, daar staat een optie systeemherste o.i.d.
Het staat ook in je handleiding.

Helaas, geen succes. Ik heb die recovery cd aan de praat gekregen door de boot order zo in te stellen dat hij eerst de CD-drive pakt. Dat werkt perfect maar die recovery laad gewoon weer de Acer eRecovery Management. Daar kan ik weer het zelfde doen wat ik ook heb gedaan om de laptop te herstellen naar fabrieks gegevens. Systeemherstellen naar fabriekswaarden leegt de C schijf maar installeert windows volgens mij niet opnieuw. Daarna moet ik windows 7 wel opnieuw configureren (gebruikersnaam invoeren, de pc een naam geven etc.) maar dat is volgens mij wat anders dan windows helemaal opnieuw installeren. Ik heb gehoord dat windows opnieuw installeren ook 1,5 uur kost en de fabrieksherstel is al in 10 min klaar.

Maar dan vraag ik me wel af wat die recovery cd dan uitmaakt want ik kon mijn laptop ook gewoon herstellen zonder die cd erin.

Coenraad, ik kom bij systeemherstel telkes bij de Acer eRecovery Management uit of gewoon de windows systeemherstel (naar een opgeslagen herstelpunt).

Maar dan vraag ik me wel af wat die recovery cd dan uitmaakt want ik kon mijn laptop ook gewoon herstellen zonder die cd erin
Zoals ik al gemeld heb, ingeval van een kapotte HDD of corrupte herstelpartitie of ook nog een andere schijf erin zetten.
Coenraad, ik kom bij systeemherstel telkes bij de Acer eRecovery Management uit of gewoon de windows systeemherstel (naar een opgeslagen herstelpunt).

Dan hiren's boot en en C: formatteren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan