• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kienkaart of bingo kaart maken tot 90 getalen

Status
Niet open voor verdere reacties.

bigfoot47

Gebruiker
Lid geworden
21 mei 2008
Hoi,

Wie kan me verder helpen ik zou zelf graag kienkaart maken of bingo maar van 90 getallen.
zo als op foto
bingo 90.jpg

Heb de formulle =GEHEEL(ASELECTTUSSEN(1;9)) gebruikt en werkt perfect.
Maar heb nog 2 probleempjes die ik niet opgelost krijg.

1. de dubbele cijfers moeten er uit
2. per rij zou ik 4 lege vakken moeten hebben

wie kan me verder helpen?

Mvg Danny

Bijlagen

Die kan je toch zo van het internet plukken? Neem deze bijvoorbeeld, ziet er prima uit :).

eigenaardige manier om bingo-kaarten te maken.
1e kolom slecht 9 opties, laatste kolom 11 opties, al de rest 10 opties ...
kan het anders ook niet zo

Bijlagen

Laatst bewerkt:
@OctaFish deze had ik gezien maar deze heeft 75 cijfers. In belgie spelen we met 90 en een kaart zo als het voorbeeld.

@cow18 deze is zo ingegeven om dat in de eerste kolom getallen van 1 tot 9 enkel mag staan in kolom 2 10 tot 19 zou zo een kaart willen maken.
550x443.jpg

zie bijlage

Bijlagen

@cow18 Bedankt al. Ziet er al goed uit. Heb nog een paar vraagjes ik ben niet zo bekend in de vba.
1.Zou dat ook lukken om in de kolom alle cijfers te laten voor komenen dit maar 1 keer. Wat ik bedoel is in kolom AB komen de cijfers 1 tot 9, maar die mogen maar 1 keer over alle 6 vakken. En moeten allemaal gebruikt worden.

2. Kunnen ze ook gezet worden per vak dat het kleinste getal eerste staat bv: nu staat 29 leeg 22 dat dit 22 leeg 29 wordt is gemakkelijker voor de jongere kinderen.

Sorry voor de lastige vragen.

zag een foutje, kolom met de 70-79 was altijd leeg.

vraag 1 : lijkt net mogelijk behalve voor de 1e kolom. Daar heb je maar 9 mogelijkheden.
6 roosters van 3 rijen = 18, daarvan moeten er 4 van de 9 leeg gemaakt worden, dus dat zijn er 8 = er resten 10 posities in te vullen.
Dus moeten de kolommen 1-10, 11-20, 21-30, ...., 81-90 worden.
Dit impliceert wel dat het belangrijkste probleem nu het netjes verdelen van de lege cellen in rijen en kolommen van die 6 roosters wordt.
Eens dat klaar is, dan is het invullen van de getallen peanuts.
Dat is helaas niet meer voor vandaag, tenzij iemand anders het over neemt.

vraag 2 : sluit aan op vorige vraag, eens de lege cellen bepaald zijn, dan is ook dat een klein probleempje, dat gemakkelijk op te lossen is.

@cow18 Bedankt al om het eens te bekijken. Zit zeker geen haast achter maar vooral bedankt dat je me wil verder helpen.
Sommige stukjes van de code begin ik wat te begrijpen ik heb deze geopend en soms een getal veranderd om te kijken wat er gebeurd om het wat te begrijpen.
Maar grootste deel blijft toch nog wat Chinees voor me.

Hiermee kom je al een heel eind (ca. 100%)

Draai eerst éénmaal:

Code:
sub M_snb()
  [O1:O10,P1:P18] = "=rand()"
  [O1:O10,P1:P18].numberformat=";;;"
end sub

Daarna volstaat:

Code:
Sub M_snb()
  ReDim st(17, 8)

For j = 0 To 8
    Application.Calculate

sn = [index(rank(O1:O10,O1:O10),)]
    sp = [index(rank(P1:P18,P1:P18),)]

For jj = 1 To UBound(sn)
      st(sp(jj, 1) - 1, j) = sn(jj, 1) - 1 + 10 * j
    Next
  Next

[A1:I18] = st
End Sub

Als de te vullen posities per kaart vast zijn wordt het een ander verhaal.

Laatst bewerkt:
toch weer brilliant in zijn eenvoud.
Daar ga ik vanavond eens op studeren.

De versie voor vaste posities heb ik ook klaar; maar wacht eerst de reaktie op deze insteek af.
Overigens is wel vreemd dat de eerste kolom slechts 9, de laatste 11 en de overige kolommen 10 waarden bevatten; dat is geen evenwichtige verdeling over kolommen.

Uitgaande van vaste posities kan het nog veel eenvoudiger met formules.
Verversen met F9.

Bijlagen

ja, ook deze is poepsimpel en daardoor robuust.
Toch ben ik meer gecharmeerd van je VBA-oplossing.

@snb is al iets minder ingewikkeld dan de vba, nadeel altijd dezefde lege vakken.

Maar allemaal toch nogmaals bedankt om me proberen verder te helpen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan