Kiezen van een TV-in kaart

• Onderwerp starter Onderwerp starter peer
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

peer

Helpmij.nl boekhouder
Lid geworden
18 jul 2002
Door het grote aanbod in combinatie met mijn aanwezige hardware en met wat ik wil, weet ik niet wat ik eigenlijk wel en niet nodig heb.

Situatie is als volgt: Heb Digitenne van KPN met een eenvoudige digitale ontvanger (samsung). Geluid (radio) heb ik van de ontvanger al doorgelust met de line-in van de PC. Dat werkt perfect en ik kan dus via de computer radio luisteren, het geluid van tv-programma's weergeven en ook het geluid opnemen wanneer ik dat wil.

Nu zijn er zeer veel mogelijkheden voor TV-in, waarbij de tv-in kaart eigenlijk al een complete tv-ontvanger is. Ik denk dat ik dat niet nodig heb en kan volstaan met iets eenvoudigs omdat ik niet per-se wil kijken via de PC (tv staat er naast). Het gaat mij eigenlijk alleen om het desgewenst opnemen van TV-programma's op de PC. Kortom, wat heb ik eigenlijk maximaal nodig om mijn PC als video-recorder te laten functioneren?

"Kortom, wat heb ik eigenlijk maximaal nodig om mijn PC als video-recorder te laten functioneren?"
Je vraagt dus MAXIMAAL....... Minimaal is een capturekaartje van de Aldi voldoende.......

Om te kunnen kijken naar gecodeerde zenders, moet je een PCI-insteekkaart kopen met een Common Interface-slot (CI-slot). In dat slot kunt je een CAM (Conditional Access Module) plaatsen; daarin steekt je - bijvoorbeeld - dan weer de smartcard van Digitenne.
Digitenne hangt dan dus direct aan de PC zodat je andere programma's kunt opnemen dan die waarop de Samsung staat afgesteld......

Laatst bewerkt:
Ik gebruikte "maximaal" omdat ik geen overkill nodig heb.. Eigenlijk is in mijn vraag dus maximaal hetzelfde als minimaal (ok, had beter meteen minimaal kunnen schrijven...:) )

Van de rest van je uitleg denk ik dat ik het begrijp, maar indien ik en tv wil kijken en een ander programa wil opnemen dan heb ik met de voorgestelde configuratie toch twee digitennekaartjes nodig? Kan ik dan niet beter die tuner inruilen voor een duo-tuner waarbij ik dan via dat simpele "Aldi-kaartje" een programma opneem terwijl ik naar een ander programma kijk?

Tweede optie is prima.... Inderdaad.. de boys van Digitenne beperken je tot één kanaal... als je een set met dual tuner hebt is dat probleem over....

Dan ga ik eerst maar eens voor een simpel kaartje om wat ervaring op te doen. Bevalt het en wil ik tijden het opnemen ook nog tv-kijken dan koop ik wel een duo-tuner.

Overigens hebben wij op een abonnement 3 kaartjes van KPN-digitenne. Op een plek een duo-tuner met ingebouwde harde schijf. Kun je tig uur mee opnemen. Op tweede plek een duo-tuner zonder harde schijf, maar met een analoge VHS-video-recorder er op aangesloten en dan bij mij op zolder op kantoor die single-tuner.

Het gaat dus eigenlijk om op te nemen en opgenomen programma"s te bewerken (reclame er uit en zo..:) ) Met dat simpel "aldi-kaartje" kan ik dan ook die oude vhs banden overzetten naar mijn pc neem ik aan? (wanneer ik een VHS-recorder op dat kaartje aansluit)

Aldi kaartje... vhs banden converteren gaat prima... reclame in tv opnamen kun je er gemakkelijk met bijv. Nero Vision uitknippen......
Maar je kunt ook een keurige Hauppage voor nemen.... [ik heb een Medion kaartje [met Philips tuner]... werkt perfect......

De laatste versie van Nero heb ik (en helemaal legaal!!!! :rolleyes: ). Het wordt dus een tv-in kaartje. Moet ik dan nog op meegeleverde software letten of maakt het allemaal niet uit omdat ik Nero-vision heb? (Nero gebruik ik ook om radio op te nemen en te bewerken.)

Wat bedoel je met "phillips-tuner"?

Laatst bewerkt:
"Wat bedoel je met "phillips-tuner"?"

Op zo'n tv kaartje zit ook een tuner [een kanalenkiezer].... zodat je er het gewone antennesignaal ook in kunt prikken.... op het Medion kaartje is het tunerdeel van Philips [dus echt heel behoorlijk].... sommige tv kaarten hebben tuners [kanalenkiezers] waarmee je, staande onder de mast van Lopik, nog geen bal ontvangt.........

ok, dan maakt een kaartje met een goede tuner ook een TV van je computer, maar dan voor gewone kabel-tv en in mijn situatie is dat dan niet noodzakelijk?

Kabel-tv...... dat komt dus uit zo'n antennedoos uit de muur... daarvoor heb je WEL een tuner nodig.... bij Digitenne zit er een "magische doos" tussen die het signaal omtovert naar standaard video [dus naar hetzelfde signaal dat op een scartkabel staat] , daar heb je geen tuner voor nodig.... ook voor het converteren van vhs banden heb je geen tuner nodig ... Je hebt trouwens ook de zogenaamde DVB-T kaartjes voor je PC.. die plukken het digitale tv signaal zo uit de lucht..... maar alleen de z.g. "free-to-air" kanalen..... voor al het andere heb je een kaartlezer + smartcard nodig.....
Zoals je ziet... er is genoeg gekkigheid te koop........

Harstikke bedankt voor alle uitleg! Ik zag door de bomen het bos niet meer.
Ik ga een dezer dagen een kaartje halen. Dan als laatste voordat ik de vraag op opgelost zet: Zal ik dan ook maar dat Medion-kaartje nemen (en zo ja welke) of maakt het allemaal niet uit en kan ik volstaan met een simpel kaartje waar dan ook vandaan?

Insiders roepen dat Hauppauge de "top" is, of Pinnnacle... maar ik denk dat je, zeker om te experimenteren, aan zo'n "Aldi" of alternatief, genoeg hebt...... Weet niet of je die Medion kaarten NU ergens kunt vinden [laatste keer had Aldi een Zolid tv kaart, maar die scheen het, behalve onder Vista, ook goed te doen]

Ik weet nu genoeg en nogmaals bedankt voor het op weg helpen :thumb:
Ik ga nu met een gerust hart hier en daar rondkijken omdat ik nu zeker ben dat ik mij vooralsnog geen buil kan vallen met wat ik in eerste instantie wil. :thumb:

Deze gaat naar "opgelost"

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan