• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

kilometer registratie formulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rob van Oers

Gebruiker
Lid geworden
12 jul 2004
Hallo allemaal,

ik heb een file waarin ik per maand de kilometers van mijn bedrijfsato bijhoud. Per regel vul ik in waar ik gestart ben en waar ik aangekomen ben. Ook als ik getankt heb, vul ik de kilometerstand in op het moment van tanken op de regel van die rit. In de volgende cel staat het aantal getankte liters.
Nu wil ik een zodanige verwijzing naar een andere cel waarin het aantal gereden kilometers tussen de tankbeurten genoteerd wordt en in een volgende cel het verbruik.
Wie heeft een idee?

Is een kwestie van aftrekken... :p

Stel dat je in (A1) de eerste stand hebt staan...
in cel (A2) de stand op het moment van tanken.
Zet dan in b.v. (B1) = A2 - A1
en je hebt de tussenliggende km...
dit doe je dus precies hetzelfde met het verbruik... voila... of denk ik nu te simpel?

Ik snap niet wat jij wilt... Want alles doet het toch zoals je wenst? Of ben ik nu gek? :confused: (dat klopt overigens wel)

Ik kolom (L) heb je "Kilometerstand bij tanken", terwijl dit ook al in kolom (C) staat. Tevens snap ik de functie van de formules niet.

Ikheb het bestand een beetje (erg veel) aangepast, waarvan ik denk dat je er veel aan hebt.

Ik hoop dat je er uit komt. Formules zijn lekker simpel en de totale Prive-ritten wordne automatisch bijelkaar opgeteld. Uiteraard naar smaak aan te passen.

Bijlagen

Beste FJ Hydra,

het was de bedoeling dat in kolom (L) automatisch de stand komt te staan die ik in kolom (I) invul, maar dan meteen onder elkaar (!!) zodat in kolom (M) het verschil berekent kan worden en vervolgens in kolom (O) het verbruik berekent kan worden. Het aantal getankte liters vul ik dan zelf in.
Kortweg; het is mijn bedoeling dat ik alleen per regel invul wat ik rijd per dag en wat ik getankt heb en eventueel ook in een cel ernaast (bijv. kolom (K)) het aantal liters wat ik getankt heb. De rest moet automatisch ingevuld worden (kolommen L-M-N en O).

Misschien dat dit iets duidelijker is.

Ik kom er nog niet helemaal uit, maar er begint me iets te dagen.... Helaas kom ik er vandaag niet meer aan toe... Ik zal morgen eens verder voor je kijken.

Marruuuuh... dit moet overigens in 1 keer in het tabelletje te verwerken zijn, maar ik zal er eerst even goed over na moeten denken.

Hoi Rob,

Het verbruik per liter kun je uitsluitend berekenen als je altijd vol tankt, hou dat in de gaten. Door een bijna leeg gereden tank aan te vullen tot halfvol kun je je auto super zuinig laten rijden. Bedenk dat.

Maar je probleem, vrij vertaald, waar staat de laatste km-stand? Heel eenvoudig, ervan uitgaande dat ook jou auto geen negatieve km's kan maken:
K7: =max(I$5:I6)

Immers de laatste km-stand zal de hoogste waarde zijn tot deze tankbeurt.

Jeroen

ok Jeroen, dat tanken was mij wel duidelijk (ik tank toch met een tankpas dus waarom zou ik 'm niet meteen volgooien?!), maar bedankt voor de tip.
Het is nu duidelijk hoe ik aan de hoogste km-stand kom, maar hoe kan ik het verschil tussen de twee "tank-standen" laten bereken. Het probleem is volgens mij dat er niet een vast aantal regels tussen de tankbeurten ligt.
Tevens zou ik graag de tank-standen in een andere kolom onder elkaar zien, of is dit te regelen via een tabel?

Hoi Rob,

Wat dacht je van:
L7: =Als(Isgetal(I7);I7-Max(I$5:I6);"")

Maar een aparte tabel maken kan natuurlijk ook (maar dan zou ik de km-standen van het tanken daar in zetten en niet vermengen met je km-registratie).

Jeroen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan