• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

kiloprijs database maken en koppelen aan excel bestand

Status
Niet open voor verdere reacties.

mysticsilent

Gebruiker
Lid geworden
10 okt 2008
Hoi allemaal,

Zit met een vraag waar ik zelf maar niet uit kom en hoop dat iemand me kan helpen.

Ik ben een kok en moet kostprijs berekenen. ik heb zelf in een excel bestand al een berekening gemaakt die de inkoopsprijs uitrekent.

op het moment moet ik zelf invullen:

Het ingredient, het gewicht dat ik nodig heb, en de kilo prijs.

nu heb ik een veeltal berekeningen gemaakt maar vaak gebruik ik dezelfde ingredienten.
kan ik een lijst/database maken met gewoon 2 kolommen: produkt/kiloprijs

zodra ik in excel de naam intyp van het ingredient, dat hij de kiloprijs er achter zet en deze uit een lijst of database vandaan haalt? dit is handig zodra de kilo prijs van bijvoorbeeld zalm veranderd, dat ik niet al mijn berekeningen handmatig aan moet passen.

vriendelijke groet,

dirk van lierop

Beste mysticsilent ;)

Kan je soms je bestandje hier aan toevoegen ?

Groetjes Dany. :thumb:

dit is de kostprijsberekening

dus zodra ik bij 'ingredient' bijvoorbeeld Tomaat invul,
dat bij ' Prijs per verpakkingseenheid ' de Kiloprijs komt te staan en deze uit een database vandaan haalt.

ook heb ik een mysql server draaien dus ik kan ook gewoon alle prijzen met de namen van de inrgedienten in een tabel zetten.

groeten Dirk

Bijlagen

Beste mysticsilent ;)

Ziehier al een voorbeeldje van de te zoeken produkten.

Groetjes Danny. :thumb:

Bijlagen

super bedankt voor de snelle reactie en je voorbeeld.

dit is ongeveer wat ik bedoel met de kiloprijs. maar is het mogelijk om die lijst met prijzen in een ander bestand te zetten en door te linken naar het excel bestand? of nog beter, dat ik hem in een mysql database zet, en deze dus vanaf elke loctie kan koppelen naar mijn sql server via internet.

groeten Dirk

Beste mysticsilent ;)

dit is ongeveer wat ik bedoel met de kiloprijs. maar is het mogelijk om die lijst met prijzen in een ander bestand te zetten en door te linken naar het excel bestand? of nog beter, dat ik hem in een mysql database zet, en deze dus vanaf elke loctie kan koppelen naar mijn sql server via internet.

Hier ben ik niet op de hoogte van, maar er zullen wel anderen op dit forum zitten die hier van op de hoogte zijn.

Groetjes Danny. :thumb:

hoi Danny,

hoe heb jij het voor elkaar gekregen dat ik uit die dropdown menu kan kiezen? ik heb het nu voor elkaar gekregen dat ik de prijslijst op een ander werkblad heb staan. de prijs komt er achter te staan als ik tomaten in typ. maar bij jouw voorbeeld kan ik ook kiezen met drop down menu.. dat lukt bij mijn versie niet.

groeten Dirk

bedankt! tis gelukt met de drop down.

nu nog 1 vraag:

ik heb nu het eerste werkblad gebruikt voor alle prijzen.
is het mogelijk om deze ipv in excel zelf, in een apart bestand aan te maken en op dezelfde wijze door te koppelen? of nog beter zou zijn als ik ze in mijn sql database kan zetten en deze in verbinding te stellen met mijn excel bestand.

voorbeeld:

Bijlagen

Laatst bewerkt:
bedankt! tis gelukt met de drop down.

nu nog 1 vraag:

ik heb nu het eerste werkblad gebruikt voor alle prijzen.
is het mogelijk om deze ipv in excel zelf, in een apart bestand aan te maken en op dezelfde wijze door te koppelen? of nog beter zou zijn als ik ze in mijn sql database kan zetten en deze in verbinding te stellen met mijn excel bestand.

voorbeeld:

Kijk even naar de mogelijkheden in het tabblad 'gegevens' 'externe gegevens ophalen'. Daar zal je jouw sql database moeten kunnen vinden.

Volg gewoon de aanwijzigen.

Wim

hoe kan ik daar dan voor zorgen dat ik die gegevens in excel kan gebruiken?
moet ik er dan voor zorgen dat alle gegevens worden opgehaald als ik het excel bestand start? of kan ik realtime de kiloprijslijst aanpassen in de sql database? zodat hij realtime de excel berekeningen aanpast? ik heb het nu voor elkaar dat de kiloprijzen in een aparte file staan en met de vert.zoeken functie link ik ze aan mekaar. realtime veranderen de prijzen in mijn berekening maar ik was wel verplicht om eerst de gehele pagina naar mijn berekingsbestand door te verwijzen op een ander blad omdat ik anders geen verwijzingen kon instellen. vanwege de dropdown.

groeten Dirk

Laatst bewerkt:
hoe kan ik daar dan voor zorgen dat ik die gegevens in excel kan gebruiken?
moet ik er dan voor zorgen dat alle gegevens worden opgehaald als ik het excel bestand start? of kan ik realtime de kiloprijslijst aanpassen in de sql database? zodat hij realtime de excel berekeningen aanpast? ik heb het nu voor elkaar dat de kiloprijzen in een aparte file staan en met de vert.zoeken functie link ik ze aan mekaar. realtime veranderen de prijzen in mijn berekening maar ik was wel verplicht om eerst de gehele pagina naar mijn berekingsbestand door te verwijzen op een ander blad omdat ik anders geen verwijzingen kon instellen. vanwege de dropdown.

groeten Dirk

Je kan door externe koppelingen te maken ieder soort gegevens automatisch inlezen in je Excel sheet.

Wim

Zou je me misschien een voorbeeld kunnen sturen hoe ik die gegevens dan uit de database kan lezen? Het is de bedoeling dat ik alleen een ingredient hoef te selecteren en dat de eenheid en de prijs per eenheid er langs verschijnt in de excel sheet. ik heb het nu voor elkaar via een ander excel bestand maar dat wil ik dus in de database opslaan.

groeten Dirk

Dirk, importeer de gegevens via Data>> Externe Gegevens importeren >> Gegevens importeren >> Nieuwe SQL-Serververbinding en vul gebruikersnaam en wachtwoord in. Importeer de gegevens naar een nieuw blad in je berekeningsfile en dan kan je via Vert.Zoeken de gegevens ophalen.

Mvg

Rudi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan