• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

kinderen kleinkinderen achterkleinkinderen enz.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Inderdaad, ik heb de ALS achteraf gebruikt en de >0 nog laten staan

twee vragen samen gevoegd.

ik ben onder de indruk dat je zoiets probeert te maken met formules en dat het nog bijna lukt ook.

En aangezien het toch voor enkelen past, nog 2 generatietjes er bij ! Spijtig dat er van die Henk-Jan's en die Wimmen er verder niets gekend is, anders was er nog een stap bij, maar ja, veel nut/invloed op de verdere berekeningen zou dat niet gehad hebben.

MVMVM, dat lees je als de moeder's vader's moeder's vader's moeder, dus de 5e generatie overgrootouder, waarbij de 1e M op de moeder duidt, de middelste een overgrootmoeder aan moeder's kant en de laatste op de 5e generatie overgrootmoeder aan moeder's kant.
Ik zou eventjes niet weten hoe je dat handiger kan aanduiden, misschien zijn er tips.

Laatste bestand is nu met macro, daarin had ik stamvaders en stammoeders nog een keer willen dubbelchecken op hun geslacht & eventueel geboortedatum, maar blijkbaar krijg ik dat geslacht niet netjes binnen. Het zijn allen "?"

Bijlagen

Laatst bewerkt:
ik ben onder de indruk dat je zoiets probeert te maken met formules en dat het nog bijna lukt ook.
Helemaal mee eens!

Hierbij nog een oplossing met Power Query. Recursief, dus in theorie eindeloos veel generaties.
Ik weet niet zeker of dit voor jou de juiste uitkomst geeft. Een nakomeling wordt alleen vermeld in de eerste generatie waarin zhij voorkomt.

Bijlagen

Straks eens excel2019 installeren en dan voorzichtig de eerste stapjes nemen in het PQ-verhaal.
Jouw laatste insteek kan ik alvast nog gebruiken in 2013 zonder dat die vast loopt.

Bij "normale" stambomen zou je verhaal 100% kloppen, het zit hem eventjes in de details.
En ik weet het, je hebt al bij herhaling om duiding gevraagd aan TS, maar die is blijkbaar alleen met zichzelf bezig :confused:

Neem rammelaar 6ZK-469 en specifieer geen voedster, dan vind je 9NZ-105, 9NZ-106, 9NZ-107 en 9NZ-108 als 1e generatie. Perfect.
Maar eigenlijk is die rammelaar ook grootvader aan moeder's zijde van die 4 jongen. Gelukkig doe je geen dubbeltelling en hou je de kleinste generatie aan.
Het verhaal voor PQ wordt te moeilijk zeker om, "ter vollediging", voor die 4 jongen bv generatie 1 EN 2 te zeggen ???
Of als een rammelaar tegelijk grootvader is in de moederlijn als in de vaderlijn 2 keer generatie 2 zeggen ???
Of andere gekke combinaties die hier ook nog voorkomen ... .

Op naar de volgende vraag met recursie.

Laatst bewerkt:
Voorwaarelijke opmaak

Beste experten,
hierbij nogmaals mijn dank voor jullie oplossingen en mijn verontschuldiging om niet steeds te antwoorden.
Ik mag wel vertellen dat ik dankzij jullie verwonderd ben omtrent de mogelijkheden van Excel.

Toch graag een hulp voor de voorwaardelijke opmaak, of een voorbeeld waar iets dergelijks is gebruikt.
Wie kan mij helpen met een formule om in 62 (2x31) verschillende cellen 30 (2x15) verschillende voorwaardelijke opmaken te maken.
Meer uitleg in Stamboom!AO7:BU38

Bijlagen

met voorwaardelijke opmaak kan je niet spelen met de dikte van je lijn (enkel opmaak in puntjes, stippel, streep, ...) en eveneens ook geen diagonalen.

Dat wordt een (gemakkelijke, met 16 miljoen kleurtjes !!) VBA-job, maar excel is eigenlijk geen kleurboek. 30 VO's en dan nog zulke:eek:, wat wil je daarmee bereiken ?
Je houdt ons op 1 of andere manier voor de gek met je projectje, dit is geen excel meer.
mijn verontschuldiging om niet steeds te antwoorden.
eigenlijk bedoel je "NOOIT".
Deze site is niet bedoeld om, tamelijk vrijblijvend van jouw kant, al het moeilijker werk door de helpers hier te laten doen.

De inkleuring van je stamboom is toch op deze manier makkelijker interpreteerbaar.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Off topic?

Straks eens excel2019 installeren en dan voorzichtig de eerste stapjes nemen in het PQ-verhaal.
:thumb:

Het verhaal voor PQ wordt te moeilijk zeker om, "ter vollediging", voor die 4 jongen bv generatie 1 EN 2 te zeggen ???
Of als een rammelaar tegelijk grootvader is in de moederlijn als in de vaderlijn 2 keer generatie 2 zeggen ???
Nee, het wordt gemakkelijker, als ik je wens goed begrijp. Scheelt twee of drie regels M-code (commented, zie bijlage).

Op naar de volgende vraag met recursie.
:)

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan