klasagenda

Status
Niet open voor verdere reacties.

Maartenvdb

Gebruiker
Lid geworden
15 jul 2004
Ik wil een klasagenda maken in acces voor gebruik in de lagere school. De bedoeling is dat wanneer ik op deze mannier mijn agenda een jaar invul, ik het jaar erna kan putten uit de database om mijn agenda in te vullen.

In mijn agenda zou ik per dag per uur het vak, het vakonderdeel, het lesonderwerp, de lesdoelen, de verwijzing naar de handleiding en werkbladen moeten kunnen invullen.

Bij het invullen van een nieuwe dag zou het handig zijn als de uren en de vakken al automatisch ingevuld zijn aan de hand van een op voorhand ingegeven lessenrooster.

De agenda zou per dag afgedrukt moeten kunnen worden.

Ik heb een basiskennis van acces. Ik kan overweg met tabellen, eenvoudige queries en rapporten, maar het koppelen van deze dingen is nog nieuw.

Kan iemand me op weg helpen? Hoe begin ik er best aan? Welke tabellen voorzie ik best? Op welke manier koppel ik die tabellen dan?

Alvast bedankt,

Maarten

Dit wordt een lang verhaal, maar als je wilt help ik je er stapsgewijs doorheen.

De basis van iedere applicatie die gebruik maakt van een database is natuurlijk de databae. De bedoeling is dat je deze relationeel opzet om redundantie te verkleinen en onderhoudbaarheid te vergroten.

Ook is belangrijk dat je applicatie en gegevens gescheiden houdt. Dit geschreven hebbende beginnen we met het database ontwerp.

Schrijf alle velden op die je in je database wilt hebben en en groepeer alle velden die bij elkaar horen. dit worden de tabellen. Een tabel zou kunnen zijn:

Tabel: lesuren
Veld: Lesuur. Type: Integer, Sleutel van de tabel
Veld: Tijden. Type: Time

Tabel: Vakken
Veld: VakId. Type: Autonumber, Sleutel van de tabel
Veld: Omschrijving. Type: String

Enzovoort. Deze twee tabellen noemen we referentie tabellen omdat hier uit de andere tabellen naar gerefereerd wordt.

Als je grotere stappen wilt nemen zeg je het maar.

Je kan me ook een mailtje sturen dan belasten we het forum er niet mee en lopen ook niet de kans -off-topic- te gaan.

Weest gegroet,
Guus

tabellen linken

Hallo,

Kan iemand me nog verder helpen. Ik denk dat Guus op vakantie is. Ik krijg in elk geval geen antwoord meer.

Hoe begin ik best?
Ik heb een lijst gemaakt met de gegevens die telkens moeten gegroepeerd worden in een tabel.

Welk veld krijgt de sleutel?

Hieronder vind je de mail die ik naar Guus stuurde op zijn aanwijzingen. Is dit al een goed begin?

Ik heb zitten nadenken hoe het probleem met die lesuren kan opgelost worden.
Ik dacht eraan van de tabel als volgt te maken.

* Tbl_ uren
- dag tekst
- beginuur datum/tijd
- einduur datum/tijd
- vaste opmerking tekst

Zo kan ik per dag de lesuren bepalen.
Ik heb een lijstje gemaakt met de verschillende tabellen en velden:

* tbl_vakken
- vakId autonummer
- vak tekst
- vakonderdeel tekst

* tbl_lessen
- lesId autonummer
- lesonderwerp tekst
- doelstelling tekst

* tbl_materiaal
- materiaalId autonummer
- soort tekst
- beschrijving tekst

* tbl_lesmateriaal
- lesId tekst
- materiaalId tekst

* tbl_kalender
- datum datum/tijd
- lesvrij ja/neen

* tbl_gebeurtenis
- begindatum datum/tijd
- einddatum datum/tijd
- beginuur datum/tijd
- einduur datum/tijd
- beschrijving tekst

Zo, ik hoop dat deze lijstjes een beetje kloppen. Ik heb nog niet echt een zicht hoe de tabellen gelinkt worden. Daarom is het voor mij ook moeilijk om te bepalen welk veld de sleutel in de tabel moet zijn. Uit uw vorige mail leerde ik dat er ook meerder key's in een tabel kunnen zijn. Ook zullen er waarschijnlijk wel velden moeten bijkomen in bepaalde tabellen als ze gelinkt worden (of zie ik dit verkeerd). Zoals je ziet werk ik met een ederlandstalige access. Vandaar dat ik de gegevenstypes er in het Nederlands heb bijgezet om misverstanden te voorkomen.

Alvast bedankt,

Maarten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan