Hoi allemaal,
Ik werk in het onderwijs en om de resultaten van leerlingen te monitoren gebruik ik per klas een Excelbestand waarin ik alle cijfers invoer. In dit bestand heb ik het tabblad 'Gegevens studenten', waarin ik alle NAW gegevens van de studenten plaats met hun studentnummers etc. Vervolgens heb ik voor iedere periode een tabblad waarin alle resultaten ingevuld worden met een gemiddeld cijfer en een studiepunt (1 of 0). 7 van deze studiepunten (voor iedere periode) worden vastgesteld op andere tabbladen. Op al deze tabbladen staan in kolom A de namen van de studenten en vanaf kolom B de resultaten. De namen in kolom A heb ik telkens met een verwijzing gekoppeld aan het tabblad 'Gegevens studenten'.
Echter, wanneer er een student wordt toegevoegd aan de klas of wordt overgeplaatst naar een andere klas moet ik op IEDER tabblad (dat zijn er nogal wat) handmatig een rij toevoegen of verwijderen. Dan loop ik tevens het risico dat de resultaten van de studenten gaan verspringen, waardoor ze bij de verkeerde student komen te staan. Excel zou dus ook moeten begrijpen dat de gegevens vanaf rij B horen bij de specifieke naam in kolom A.
Hoe zou ik dit het beste kunnen oplossen? Is dit eigenlijk wel mogelijk in Excel? Ik heb een klein voorbeeldje gemaakt, dat ik bijgevoegd heb bij deze vraag.
Ik zou dus een nieuwe student willen toevoegen aan het tabblad 'Gegevens studenten' en Excel zou de rest voor me moeten doen op alle andere tabbladen. Hetzelfde als ik een student wil verwijderen uit het tabblad 'Gegevens studenten'.
Bekijk bijlage Klassenadministratie voorbeeld.xlsx
Ik werk in het onderwijs en om de resultaten van leerlingen te monitoren gebruik ik per klas een Excelbestand waarin ik alle cijfers invoer. In dit bestand heb ik het tabblad 'Gegevens studenten', waarin ik alle NAW gegevens van de studenten plaats met hun studentnummers etc. Vervolgens heb ik voor iedere periode een tabblad waarin alle resultaten ingevuld worden met een gemiddeld cijfer en een studiepunt (1 of 0). 7 van deze studiepunten (voor iedere periode) worden vastgesteld op andere tabbladen. Op al deze tabbladen staan in kolom A de namen van de studenten en vanaf kolom B de resultaten. De namen in kolom A heb ik telkens met een verwijzing gekoppeld aan het tabblad 'Gegevens studenten'.
Echter, wanneer er een student wordt toegevoegd aan de klas of wordt overgeplaatst naar een andere klas moet ik op IEDER tabblad (dat zijn er nogal wat) handmatig een rij toevoegen of verwijderen. Dan loop ik tevens het risico dat de resultaten van de studenten gaan verspringen, waardoor ze bij de verkeerde student komen te staan. Excel zou dus ook moeten begrijpen dat de gegevens vanaf rij B horen bij de specifieke naam in kolom A.
Hoe zou ik dit het beste kunnen oplossen? Is dit eigenlijk wel mogelijk in Excel? Ik heb een klein voorbeeldje gemaakt, dat ik bijgevoegd heb bij deze vraag.
Ik zou dus een nieuwe student willen toevoegen aan het tabblad 'Gegevens studenten' en Excel zou de rest voor me moeten doen op alle andere tabbladen. Hetzelfde als ik een student wil verwijderen uit het tabblad 'Gegevens studenten'.
Bekijk bijlage Klassenadministratie voorbeeld.xlsx