klein probleempje

Status
Niet open voor verdere reacties.

geenID

Gebruiker
Lid geworden
1 jul 2009
hallo, kben (alweer) op een probleem beland.

Als je het bestand "Frames Begin.html" opent in IE, en daarna aan de linkerkant op "formulier invullen" drukt, staan de eerste 2 radiobuttons-vakjes niet netjes onder elkaar.

Het is de bedoeling dat ze allemaal netjes onder elkeer komen te staan, net als je de laatste vraag; In welke klas zit je?

Kunnen jullie me helpen?

Laatst bewerkt:
het is voor mensen die deze post lezen wel handig als je ff verwijst naar je oude post waar je het formulier kunt downloaden.

Laatst bewerkt:
het is voor mensen die deze post lezen wel handig als je ff verwijst naar je oude post waar je het formulier kunt downloaden.

ja sorry ik was vergeten om opnieuw te uploaden :D

Bijdeze; kijk in de bijlage :D

in formulier.html <td align="left"> bij de betreffende td neer zetten, ik raad je trouwens wel af om met frames en tables te werken (tables kunnen wel voor formulieren en schema's, maar zijn minder geschikt voor de opbouw van een website), probeer eens te kijken naar div's de verschillende pagina's kun je wel dmv includes opbouwen.

Laatst bewerkt:
werkt niet

helaas, maar als ik <td align="left"> bij de betreffende table neer zet, maakt het geen verschil.

En ik kan al een klein beetje werken met divs enzo, maar nog niet met tables etc

je moet het ook niet bij de table tag neerzetten :) je moet achter de desbetreffende td align="left" neerzetten bij mij werkt het nl wel in ie7

Laatst bewerkt:
gelukt, maar andere probleem

Het is gelukt, maar nu staan ze wel netjes allemaal aan de linkerkant, maar bij de eerste vraag, is nog een beetje ruimte over tussen de 3 antwoorden. Veel makkelijker gezegd: kijk naar het plaatje in de bijlage.

Dus mijn vraag; hoe krijg ik deze ruimte weg?

ik heb natuurlijk eerst gekeken of er ergens een onnodige <br/> of <p> tussen stond
maar dat was niet het geval..

En die validator kan het " .html" bestand niet scannen, er staat:
Sorry! This document can not be checked.

post je meest recente bestand eens dan kan ik ff kijken hoe het zit :)

tnx! zal er ff naar kijken

Laatst bewerkt:
Als ik hem hier open ziet hij er perfect uit, hoor!
En in de code zie ik ook niets wat dit probleem kan veroorzaken ;)

je bedoelt mijn bijgevoegde bijlage ? of die van hemzelf ik kan nl ook niet zo snel een fout ontdekken.

mmm, raar is dat. Die w3-validator zou het bestand gewoon moeten kunnen controleren....
als er geen fouten in de code zitten

De gecorrigeerde code:
HTML:
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="nl" lang="nl">
<head>
	<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />
	<title>  Formulier </title>
</head>
<body bgcolor="#687087">
<center>
	<form action="mailto:info@noratol.nl" method="post" enctype="text/plain">
		<h1> <font color="lime"> Laten we beginnen met de vragen! </font> </h1>
		<br/>
		<table border="3" cellspacing="5" cellpadding="3" summary="Enkel vragen over voorkeuren">
			<tr align="left">
				<td> <font color="silver"> Wat is je lievelings eten? </font> </td>
				<td>
					<input type="radio" name="eten" value="Patat"/> <font color="#4778F8"> Patat </font><br />
					<input type="radio" name="eten" value="Pannekoeken"/> <font color="#32E218"> Pannekoeken</font><br />
					<input type="radio" name="eten" value="Poffertjes"/> <font color="#AD88B3"> Poffertjes </font><br />
				</td>
			</tr>
			<tr align="left">
				<td> <font color="yellow"> Naar welke muziek luister je vaak? </font>  </td>
				<td>
					<input type="radio" name="muziek" value="Hiphop"/> <font color="red"> Hiphop </font><br/>
					<input type="radio" name="muziek" value="R&amp;B"/> <font color="#FF8080"> R&amp;B </font><br/>
					<input type="radio" name="muziek" value="Hardcore"/> <font color="#00cdcd"> Hardcore </font><br/>
				</td>
			</tr>
			<tr align="left">
				<td> <font color="white"> In welke klas zit je? </font> </td>
				<td>
					<input type="radio" name="klas" value="1e klas"/> <font color="olive"> In de 1e klas </font><br/>
					<input type="radio" name="klas" value="2e klas"/> <font color="#7070FE"> In de 2e klas </font><br/>
					<input type="radio" name="klas" value="3e klas"/> <font color="#FF80FF"> In de 3e klas </font><br/>
					<input type="radio" name="klas" value="4e klas"/> <font color="#C2AD92"> In de 4e klas </font>
				</td>
			</tr>
			<tr align="left">
				<td> <font color="black"> Hou oud ben je? </font> </td>
				<td>
					<input type="radio" name="leeftijd" value="15"/> <font color="#FF0080"> 15 jaar </font><br/>
					<input type="radio" name="leeftijd" value="16"/> <font color="#FF8000"> 16 jaar </font><br/>
					<input type="radio" name="leeftijd" value="17"/> <font color="#9FC02C"> 17 jaar </font><br/>
					<input type="radio" name="leeftijd" value="18"/> <font color="yellow"> 18 jaar </font>
				</td>
			</tr>
		</table>
		<br/>
		<input type="submit" value=" verzend "/>
		<input type="reset" value=" reset "/>
	</form>
</center>
</body>
</html>
Je gebruikt wel codes zoals font en center die al meer dan tien jaar worden afgeraden, net zoals het gebruik van tabellen voor dit soort constructies. Maar goed.
Mogelijk werkte de validator niet omdat er 'n ! voor het doctype stond. De volgende dingen zijn verbeterd:
* Fout met spatie in doctype verbeterd
* ! voor <doctype weggehaald
* <center> stond voor <body>, nu eronder
* Geen characterset. Die is nodig om te voorkomen dat je vraagtekens of 'Chinees' krijgen in plaats van letters met accenten. Moet als eerste regel in de <head> staan.
* lightblue is geen toegestane kleur. Vervangen door 'n hex-code
* & in tekst moet altijd als &amp;
* Bij de vierde <tr> toegevoedg: align="left"
* Bij html taal veranderd van 'en' naar 'nl'. Ik neem aan dat het Nederlands moet zijn?
* De kleur bij body had 7 karakters, veranderd in 6. (Met 7 gaven verschillende browsers in totaal drie verschillende kleuren, waaronder hard knalpaars)

Dit is dus de gebruikelijke werkwijze: eerst alle fouten eruit halen. <zelfspot> Hieruit spreekt mijn geweldige ervaring, want anders is het heel moeilijk om fouten eruit te halen. Dit heb ik dus geweldig aangepakt.</zelfspot>
Je vraag: het woord 'pannekoeken' is gewoon te lang. Met die spatie erachter past het net niet. Haal de spatie weg en het past.
<zelfspot>Nou, hier heb je toch echt jarenlange ervaring voor nodig. Dat zou 'n ander toch nooit gevonden hebben.</zelfspot>
Goed, alle fouten zijn er nu ook uit. Maar 't was dus 'n stomme spatie, grinnik.

heel erg bedankt Goeroeboeroe

dus het zijn eigenlijk allemaal kleine foutjes, en van die spatie was wel dom vanmij dat ik daaraan niet gedacht...
Maar het kan nog steeds niet door de validator..

Je zegt dat ik codes van 10 jaar geleden gebruik(dat zeggen meer mensen tegn mij)
maar ik ben net 1 maand met html bezig, daarvoor wist ik er dus niks over.
Maar wat zou jij mij aanraden om te-leren? Iets van css ofso?

Maar ik zou je heel graag willen bedanken, vooral omdat het, denk ik, veel tijd kostte om de problemen tevinden en eruit te halen. Dus bij deze; HARTSTIKKE BEDANKT :D

ps; ik wil graag ook ff iedereen bedanken die een reactie/antwoord heeft gegeven :D

Nee, 't kostte niet heel veel tijd. Die validator is daar heel handig voor. Ik vond 't allen oenig van mezelf dat ik niet gelijk zag dat 't gewoon niet paste, grinnik. Er zitten kleine verschillen in de lettergrootte tussen browsers, dus 't kan prima dat 't nét past in safari en net niet in IE. Daarbij zit er ook nog enige verschil tussen IE 6, 7 en 8. In IE 8 stond 't wel goed.

Nou, die <center> voor de <body> is echt 'n doodzonde, net als 'n fout in 't doctype of die ! ervoor. De rest waren kleine foutjes.

Deze code moet gewoon door de validator kunnen. Feitelijk kan dat trouwens altijd, maar soms krijg je 'n melding dat 't niet gevalideerd kan worden vanwege 'n fout. Ik dacht dat je dat bedoelde.
We hebben 't toch over http://validator.w3.org/
en dan Validate by File Upload (vanaf je computer) of Validate by URI (vanaf je site)?
Wat voor melding krijg je dan als je probeert te valideren?
Mogelijk gebruik je hoofdletters in de bestandsnamen. Dat maakt in Windows geen verschil, maar op de meeste servers wel. Altijd kleine letter gebruiken. Misschien is dat 't.

Tegenwoordig wordt geprobeerd de inhoud en de opmaak, lay-out van elkaar te scheiden. (En ook de effecten zoals beweging, daarvoor gebruik je JavaScript).
De inhoud maak je met html: de tekst, de afbeeldingen, enz. Daarbij maak je ook gelijk 'n indeling met bijvoorbeeld 'n <h1> voor de belangrijkste kop. Dat is van belang voor zoekmachines en spraakbrowsers van blinden e.d. ('n zoekmachine is te vergelijken met 'n blinde die wordt voorgelezen).
<h2> voor iets minder belangrijke kop, <p> voor 'n nieuwe alinea, enz.

De hele opmaak doe je met css. <font> is opmaak, het geeft de lettersoort e.d. aan. Dus dat wordt tegenwoordig met css gedaan.
<center> zet alles in het midden, dus naar css. align="left" idem.

In html5, dat geleidelijk aan al wordt ingevoerd, moet dit zelfs, dit soort tags mag daarin gewoon helemaal niet meer worden gebruikt.
Daar zijn hele hordes redenen voor, die ik je voor 't grootste deel zal besparen. Wat voor jou als webmaster van belang is: het is veel en veel minder onderhoud om het met css te doen.
In plaats van bijvoorbeeld vier keer 'aling="left"' bij die <tr>'s, zet je in je css
Code:
tr {text-align: left;}
Die css kun je aan al je pagina's koppelen, zodat elke <tr> op de site dan dit heeft. Wil je nu opeens rechts uitlijnen, dan hoef je maar op 1 plek iets te veranderen.
Dat valt met <tr> nog wel mee, maar bijvoorbeeld <font> kan duizenden keren op 'n site voorkomen. Ik word nog wel 'ns gillend wakker als ik denk aan die keer dat 'n site van honderden pagina's 'n andere lettersoort moest krijgen :D Dat was toen je nog geen css had...

Los van dat het makkelijker is hebben de eigenschappen van css ook meestal veel meer mogelijkheden dan die van html. Niet alleen kun je tekst links uitlijnen, bijvoorbeeld, maar je kunt ook de afstand tussen letters en woorden vergroten/verkleinen, 'n kantlijn meegeven, enz., enz.

Als je net begint, dan zou ik je echt aanraden 'n korte gratis cursus te volgen. Want nu leer je 'n hele hoop dingen aan, waar je eigenlijk niets aan hebt en die je straks weer af moet leren. 'n Uitstekende Nederlandstalige cursus vind je op http://www.web-garden.be/
en 'n net nog iets betere Engelstalige op http://dev.opera.com/articles/view/1-introduction-to-the-web-standards-cur/
Met die cursussen heb je de basisbeginselen van css en html onder de knie.

Nog even over die tabel die je gebruikt voor het formulier. Ik zei dat dat verouderd was. Dat is wel zo als je 'n tabel gebruikt voor opmaak, om bijvoorbeeld afbeeldingen op 'n bepaalde plek te zetten. Dat is volstrekt ontoegankelijk voor zoekmachines (en dus ook blinden e.d.), en 'n nachtmerrie om te onderhouden. Tabellen zijn echt bedoeld voor kalenders, getallen, e.d. Vroeger had je geen andere mogelijkheden dan 'n tabel, nu wel.
Maar dat formulier van jou, daarvan kun je ook zeggen dat het eigenlijk 'n tabel is. Dus in dit geval is 'n tabel wel in orde. 't Is 'n grensgeval, maar ik vind 't in dit geval 'n terecht gebruik van tabel, bij nader inzien.

Laatst bewerkt:
thanks

ja, we hebben het over dezelfde validator :D

ik heb al verschillende internetcurcussen gedaan, zoals;
- curcus html
- curcus php
- curcus css

maar ben natuurlijk maar een beginner :P

Dus als ik het goed begrijp;

html; gebruik je (meestal) voor inhoud
css; gebruik je voor het uiterlijk van de site
php en java; gebruik je voor functions

Ja. Waarbij geleidelijk aan css ook steeds meer mogelijkheden begint te krijgen, die eerst alleen JavaScript had.
Het voordeel van die twee cursussen is dat ze html en css gezamenlijk behandelen. Alle andere cursussen die ik ken doen alleen html of alleen css, terwijl je ze altijd gezamenlijk gebruikt.
Dat is waarschijnlijk bij de cursussen die jij hebt gevolgd ook het geval, omdat je 't ook niet goed gecombineerd gebruikt. Maar als je al wat dingen kent, doe je die cursus(sen) fluitend.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan