• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

klein vraagje over formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

jimmy

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Als je iedere dag of week de resultaten van een bepaalde aktie invoert in cellen, en daarnaast, in volgende cellen, wat formules, zodat de zaak berekend wordt, is het wel handig om die formules alvast wat door te copieren, b.v. een paar maanden vooruit. Het alternatief is, dat je iderere keer als je nieuwe informatie invoert, je de bovenstaande formule even moet copieren. Niet zo vreselijk, maar niet echt handig.

Dat vooruit doorcopieren gaat natuurllijk wel, maar je krijgt in dat geval, in de berekeningsvelden idiote uitslagen, omdat nu eenmaal de uitslag van bepaalde gegevens van morgen en over een week nu eenmaal nog niet bekend zijn, en de formules ervoor er al wel staan.

Als ik ijscoman ben (ik noem dit maar even als voorbeeld) en ik wil iedere dag even invoeren hoeveel ijsjes ik heb verkocht, en ook nog hoeveel met slagroom en zonder slagroom, dan gaat dat prima, maar in de velden waar ik nog geen ijsjes heb verkocht, (morgen en overmorgen etc.) krijg je dan natuurlijk heel vreemde getallen. B.v. negatieve getallen, of vreemd gedoe met formule fouten, zoals deling door NUL en "?NAAM"

Het zijn maar heel simpele formules die ik gebruik, en ik zou heel graag alleen iets toe willen voegen in de formule, zodat als de uitslag negatief of NUL is, er gewoon helemaal NIKS in het berekeningsveld van de formule kost te staan. Leeg veld dus (als uitslag), terwijl op de achtergrond in die cel, de formule er al wèl staat.

Weet iemand hoe ik dat moet doen? De helpfuncties in excel zijn best goed en duidelijk, maar ik heb altijd een beetje moeite om het juiste trefwoord te vinden, om achter de oplossing te komen.
Alvast bedankt voor de hulp!

Het zijn maar heel simpele formules die ik gebruik, en ik zou heel graag alleen iets toe willen voegen in de formule, zodat als de uitslag negatief of NUL is, er gewoon helemaal NIKS in het berekeningsveld van de formule kost te staan. Leeg veld dus (als uitslag), terwijl op de achtergrond in die cel, de formule er al wèl staat.

Stel dat je formule is:

=A11+A12

en die geeft een nul die je niet wilt. Doe dan

=(A11+A12=0;"";A11+A12)

"" geeft de lege cel, en de formule blijft op de achtergrond.

Principe geldt voor voor soorten situaties. Experimenteer maar wat.

Wigi

Wigi dank voor je reaktie!
Ziet er heel logisch uit.

Als ik het goed begrijp, en het even vertaal, staan er
3 dingen in de formule gescheiden door 2 punt-komma's

1. ALS a11+a12 is NUL
2. DAN doe niks ("") leeg veld dus
3. Niet NUL? DAN gewoon optellen en weergeven

Ik heb even zitten experimenteren, maar helaas krijg ik toch
een "fout in de formule". Doet ie het bij jou wel?
'k Heb een heel oude excel versie; zou het daar aan kunnen
liggen?

Verander =(A11+A12=0;"";A11+A12) in:
=ALS(A11+A12=0;"";A11+A12) :eek:

Richard

Nou, komen we er samen toch nog uit! :D
Excuses niet nodig Wigi! Je hebt me op een heel goed spoor gezet!
Richard, dit is geweldig. Er gebeurt precies wat ik nu wil.
Het mooie is, dat excel een leeg veld als NUL interpreteert,
dus als de uitkomst NUL is krijg ik keurig een lege cel, en dus
ook als een (aan te geven) cel nog niet is ingevuld.
Het werkt dus fanatastisch!

Ik ga nu zelf nog even uitvogelen, of ik die 2 zaken ook kan
combineren in één formule.....ALS cel b12 nog niet is ingevuld
en ALS de uitkomst van C12 NUL is , vul DAN niks in.
Ik denk dat ik daar met wat uitproberen wel uitkom.

Jullie allebei zeer bedankt voor de hulp!!

Een EN functie, meer niet.

Als het gelukt is, zet de vraag dan maar op opgelost.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan